Hoi HWE64! Dank voor je reactie. Op zich ben ik blij zat dat we Xubuntu hebben en over het algemeen gaat dat probleemloos. Maar één van de verbeterpunten zou dus dit soort zaken zijn. Hoe moet ik als simpel amateurtje nou nééét moeten weten dat het niet met eed maar met gedit moet. Los nog van de vraag óf dit de oplossing is voor mij.
Goed, hieronder dan maar eens iets van mijn "frustraties" uiten zodat er mogelijk iemand iets mee kan doen. Geen wijzend vingertje maar alleen hoe ik soms mijn nagels bijt..!
Clearing orphaned inodes in Xubuntu 20.04 , met name in relatie tot onverwachte bevriezingen van de pc.
Ik zie een nagenoeg eindeloze hoeveelheid aan “mogelijke” oorzaken en nog veel meer “mogelijke”oplossingen die wel of niet werken en wel of niet je systeem kunnen slopen.
Nou hier is de wijze waarop ik als simpel amateurtje tegen die zaken aankijk en zo graag zou willen zien aangepakt worden binnen Xubuntu.
Het begrip zelf, orphaned inodes , is al één groot vraagteken en om er ook maar iets van te begrijpen “moet” je dus diep in allerlei data gaan graven en op het internet gaan zoeken en zoeken. Om dus alleen maar daar een indruk van te krijgen. Ben hier inmiddels al weer dáááǵen mee bezig..!!!
Goed, ik heb enigszins uitgevonden dat dit een soort verwijzingen zijn naar niet meer bestaande software / programma’s….,o.i.d. !! Prima !!! Maar waarom moeten die stomme items dan mijn hele pc laten bevriezen en mij dwingen alles af te sluiten en weer, voor de zoveelste keer….., een harde her-start te doen. Alsof dát niet mijn pc laat verslijten…!! Ik wordt hier gek van ! Laat dan die idiote inodes die blijkbaar nergens meer voor worden gebruikt, staan waar ze staan en niet mijn pc slopen!!
Ik begrijp dat er verschillende oorzaken kúnnen zijn. Maar wat ik nu zo graag zou willen zien is een stukje software dat nu in normaal en begrijpelijke taal kan aangeven.
– wat er mis is.
– waar het mis gaat.
– wat de beste oplossing is.
– hoe dat te doen.
Klaar!
Dus niet in allerlei verschrikkelijke tover-formules die allemaal helemaal niets zeggen en hoogstens iets van een indruk kunnen geven van iets dat er mogelijk mee te maken zou kunnen hebben...enz.!
Als ik net iets helemaal nieuw heb geïnstalleerd qua software of hardware, dan kan ik er redelijkerwijs vanuit gaan dat het daar iets mee te maken kan hebben. Maar het wordt een écht probleem als ik tijden-lang geen enkel probleem heb en dan ineens tijdens een simpel spelletje schaken een complete bevriezing krijg…! Dan is er eigenlijk geen enkele reden te bedenken, anders dan dat stomme schaak-spel. Maar dan tijdens het starten weer melding krijg van die inodes.....!! Waar komen die vandaan? Waarom slopen ze mijn pc? enz.
Maar ik heb inmiddels dus ook al reacties gelezen over mogelijk diep verborgen redenen zoals het simpel vervangen van de cmos-batterij. Heb ik ook al gedaan maar toch is de laatste bevriezing van ná dat vervangen, dus…..WAT is er gaande? Is mijn systeem bezig af te sterven? Is de video-driver van Xubuntu het probleem of zit het in een nieuwe kernel-versie...?? Wellich zou er een wat beter woord kunnen worden bedacht voor "kernel"

? Ik noem maar wat: systeem-versie ??
Er zouden allerlei journaals zijn in iets van system o.i.d. ! Prachtig! Maar hoe krijg ik dat te pakken zonder weer in een bodemloze put te komen van eindeloze wiskundige regels die me niets zeggen. Als ik dat al zou kunnen zonder eindeloos tal van kleine aanvullingen op die toverspreuken te moeten gebruiken, dan wil eveneens heel eenvoudig in één oog-opslag kunnen zien:
– wat er mis is.
– waar het mis gaat.
– wat de beste oplossing is.
– hoe dat te doen.
Iemand misschien een idee wat voor een software daarvoor bestaat? Alvast dank. Zo, pffffff!