Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop vliegtuigstand uitzetten bij sluiten scherm  (gelezen 1902 keer)

Offline Nassara

• Lid
Laptop vliegtuigstand uitzetten bij sluiten scherm
« Gepost op: 2021/03/28, 11:38:26 »
Hoi,

Ik heb een laptop HP Envy met Ubuntu 20.04 geïnstalleerd.  Bij het sluiten van het scherm gaat de laptop in pauzestand, waardoor de wifi wordt uitgeschakeld. Ik zou dit graag uitzetten, zodat de laptop nog wifi ontvangt en muziek kan spelen met gesloten scherm. Maar ik vind nergens de instelling?

Dank voor de hulp!

Bart

Offline vanadium

• Lid
Re: Laptop vliegtuigstand uitzetten bij sluiten scherm
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/28, 13:37:32 »
Het is niet enkel je wifi die uitgaat, het is je ganse systeem dat overgaat in slaapstand, "suspend", wanneer je de laptop sluit. Hierbij stopt de processor met werken en gaat de computer over op een zeer lage verbruiksmodus, enkel genoeg om het RAM geheugen actief te houden, waarin al je lopende programma's geladen zijn. Bij het hernemen, "resume", wordt alles weer geactiveerd. Dit heeft niets te maken met "vliegtuigstand".

Ubuntu op laptop is standaard ingesteld om naar slaapstand te gaan als de laptop gesloten wordt, zowel als die op batterij werkt als op netstroom. Dat is wel zo veilig, omdat die dan niet zomaar blijft draaien als je die dichtgooit en weglegt. Toch kan je dat gedrag aanpassen, en wel met volgende instelling in de terminal:
gsettings set org.gnome.settings-daemon.plugins.power lid-close-ac-action 'blank'
Dit zal ervoor zorgen dat enkel het scherm uitgezet wordt bij het sluiten van de laptop, als de laptop op het net aangesloten is. Om de instelling wanneer de laptop op batterij werkt, aan te passen, verander je de instelling "lid-close-battery-action". De standaardinstelling is voor beide instellingen 'suspend'.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/04, 14:27:39 door vanadium »

Offline Nassara

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/04, 11:56:44 »
Dankjewel voor je reactie! Ik begrijp echter niet goed welk commando ik dan moet ingeven om de instelling ook te wijzigen wanneer de laptop op batterij werkt. Is het deze?

gsettings set org.gnome.settings-daemon.plugins.power lid-close-ac-action 'suspend'

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/04, 14:28:00 »
Er was inderdaad een foutje in mijn reactie: heb ik aangepast.

Offline Nassara

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/06, 10:02:21 »
Neen, dat schijnt toch  niet te lukken. Als ik het commando uitvoer in terminal, dan gaat nadien de laptop toch in "vliegtuigstand" na het sluiten van het scherm. Zowel op de batterij als aangesloten op het net...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/06, 12:00:00 »
Neen, dat schijnt toch  niet te lukken. Als ik het commando uitvoer in terminal, dan gaat nadien de laptop toch in "vliegtuigstand" na het sluiten van het scherm. Zowel op de batterij als aangesloten op het net...
Verduidelijk eens. Hoe kan je zien dat de laptop in vliegtuigstand staat als het scherm gesloten is?

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/06, 12:49:24 »
De laptop gaat niet in vliegtuigstand maar Suspend, zijn twee verschillende dingen. En suspend kan je uitschakelen via het energie beheer als het goed is.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/06, 18:32:38 »
De laptop gaat niet in vliegtuigstand maar Suspend, zijn twee verschillende dingen. En suspend kan je uitschakelen via het energie beheer als het goed is.
Had ik ook al aangegeven. Goed dat je dit eens herhaalt. Mijn suggestie met gsettings werkt niet. Het zou kunnen dat het met de link van aartje wel werkt.