Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gui ubuntu server i.g.v. audacity  (gelezen 1299 keer)

Offline henkchr

• Lid
gui ubuntu server i.g.v. audacity
« Gepost op: 2021/01/18, 10:29:38 »
Ik denk er over na om Ubuntu server te installeren op een laptop. De laptop is
dan verbonden met een Ubuntu desktop waar de bediening plaats gaat vinden.

Nu zou ik graag het volgende willen weten:

Als je een programma , in dit geval Audacity, op de server draait, die ik dan wil
gaan bedienen vanuit Ubuntu desktop , heb ik dan op Ubuntu server dan ook een GUI nodig hiervoor., of kan dit zonder GUI ?

m.a.w. vraag me dus af of ik een GUI nodig heb.
Daarnaast ga ik nog een ander programma op de server draaien maar daarvoor is geen GUI nodig.

Mvg.

Offline MKe

• Lid
Re: gui ubuntu server i.g.v. audacity
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/18, 12:45:26 »
Je hebt dan X nodig. Via ssh kun je dan grafische programma’s starten

ssh -X user@laptopip programma-die-je-wilt-starten

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/18, 15:30:49 »
Super. En bedankt voor het commando.

Kan het niet zonder ssh want ik zit toch nog steeds op hetzelfde netwerk , of dient dit er altijd voor te staan ?

(Ik dacht dat ssh een soort van veilige verbinding was, alleen nodig als je van buiten netwerk inlogt, maar zal het wel mis hebben  ???

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/18, 15:37:47 »
Je doet natuurlijk wat je wil, maar een opzet waarbij je desktop applicaties via het netwerk draait, zal niet de prettigste ervaring zijn. In dit geval zal het wel meevallen qua snelheid, maar toch.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/18, 16:33:54 »
Super. En bedankt voor het commando.

Kan het niet zonder ssh want ik zit toch nog steeds op hetzelfde netwerk , of dient dit er altijd voor te staan ?

(Ik dacht dat ssh een soort van veilige verbinding was, alleen nodig als je van buiten netwerk inlogt, maar zal het wel mis hebben  ???
klopt, maar werkt ook prima binnen je eigen netwerk en daar wordt het eerlijk gezegd veel voor gebruikt. Een nadeel is dat het programma ophoudt met draaien zodra je de verbinding verbreekt. Wat dat betreft is een programma met cliënt-server model veel beter.
« Laatst bewerkt op: 2021/01/18, 16:37:13 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/18, 17:25:40 »
bedankt voor de uitleg.
De programma´s op de server moeten in principe blijven draaien.
Dan kan ik dus beter ssh gebruiken want de programma´s moeten niet gesloten worden op de laptop.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/18, 18:40:13 »
bedankt voor de uitleg.
De programma´s op de server moeten in principe blijven draaien.
Dan kan ik dus beter ssh gebruiken want de programma´s moeten niet gesloten worden op de laptop.
nee, met ssh dus niet. Dan sluit het programma als je de connectie verbreekt.

Ik zit nog ff te denken, want ik snap niet helemaal waarom je audacity remote zou willen gebruiken. Als je bestanden wilt bewerken, waarom niet de bestanden delen met je desktop en de bewerking daar doen en dan weer op de server opslaan?
Dit klinkt voor mij namelijk niet als een goede usecase voor een server, al helemaal niet als de server een laptop is. Ik snap ook niet waarom audacity zou moeten blijven draaien als je er niet mee bezig bent.

Goed, als je echt wilt doen wat ik hier begrijp is naar mijn mening de beste oplossing een remote desktop. Dan installeer je de laptop gewoon met een desktop/laptop installatie en gebruik je een rdr protocol.

Een in mijn ogen veel logischer toepassing van een server is als media server, om remote geluidsbestanden af te spelen. Is dat niet wat je wilt? Heb ik het verkeerd begrepen?

« Laatst bewerkt op: 2021/01/18, 18:57:14 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/01/18, 23:47:12 »
Het idee is om 2 dingen op de laptop te doen :

1. het opnemen van geluid met een microfoon. Dit om geluidsoverlast vast te leggen. Het liefst als het geluid een bepaalde grenswaarde overschrijdt. Deze opnamen wil ik dan bewaren. Ik dacht zelf door een usb schijf aan de laptop te koppelen. Niet zozeer om de opnames te bewerken . Ik wil de bestanden wel achteraf kunnen benaderen en afluisteren indien nodig.

2. het opnemen van camera beelden met Shinobi cctv onder ubuntu server.

De opnamen gaan niet in dezelfde ruimte plaatsvinden als de ruimte war mijn normale ubuntu pc staat. Vandaar dat ik in die andere ruimte die laptop wil gebruiken en die dan weer koppelen met de home computer via de router.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/01/19, 06:29:34 »
Okay, ik zou voor een lichtgewicht window manager gaan, iets als open box, als je geen commandline applicatie kunt vinden en de rdp server installeren. Je kunt dan met een rdp cliënt op je desktop je laptop bedienen.

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/01/19, 14:17:16 »
super bedankt voor het meedenken. Ik ben geen ict ´er maar hopelijk kan
ik weer wat bijleren en dit project tot een goed einde brengen.

Ik heb e.e.a. nog even samengevat, klopt dit zo ?

- X op server om grafische programma’s op server te kunnen starten in dit geval vanaf de laptop.
- geen ssh verbinding want als je de verbinding verbreekt stopt het server programma.
- een programma met cliënt-server model.
- licht gewicht window manager op server zoals openbox om grafisch te kunnen werken op server.
- remote desktop , bijv. Remmina ( wel zonder ssh verbinding ) op ubuntu desktop installeren.
 om te verbinden met laptop.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2021/01/19, 17:52:22 »
Ff gefocussed op het gebruik van Audacity gaat het om:
- Xserver + windowmanager, je kunt ook lxde-desktop of Xfce-desktop installeren als je je hier niet zeker bij voelt
- een Remote Desktop service installeren ( mijn voorkeur gaat uit naar RDP, maar TeamViewer of nomachine kan ook)
- cliënt programma van de Remote Desktop installeren (voor rdp dus remmina) op de desktop

Remmina kan wel met ssh. Het is niet heel erg nodig binnen je eigen netwerk, maar het voegt wat extra veiligheid toe. Dit is dus ook ssh, maar alleen gebruikt voor een encrypted de verbinding. De sessie blijft runnen op de server en dus ook audacity.

Offline henkchr

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2021/01/20, 13:49:10 »
MKe heel erg bedankt voor de heldere uitleg.