Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 20.04 LTS herkent Windows10 niet  (gelezen 4166 keer)

Re: Ubuntu 20.04 LTS herkent Windows10 niet
« Reactie #25 Gepost op: 2020/10/13, 16:00:05 »
Hans, ik heb niet helemaal helder wat je nu waar hebt geinstalleerd. Dus om de zeker te weten dat we het over hetzelfde hebben.

Huidige situatie
- nieuwe laptop met daarop W10 geinstalleerd
- externe SSD met daarop Ubuntu 20.04 LTS
- tijdens booten kan via F12 worden gekozen voor Windows10 of Ubuntu
- na booten Ubuntu heeft Ubuntu geen toegang tot de harde schijf van de laptop

Je probleem spitst zich dan toe op:
- De keuze tussen Ubuntu en Windows wil je bij voorkeur via grub laten verlopen (dus altijd de vraag in plaats van eerst F12 te moeten gebruiken)
- Je wilt vanuit Ubuntu de Windows (data) kunnen lezen

Dat laatste is je grootste bezwaar begrijp ik. Klopt dat?

Verder geef je aan dat het eerder wel werkte:
- met een andere laptop
- met een andere Windows versie (8.1)
- met een andere Ubuntu versie (18.04)

Dat zijn dus 3 dingen die zijn veranderd wat ook betekent 3 zoekgebieden voor een mogelijke oorzaak. Dat maakt het best lastig. Om het zoekgebied te beperken zou je misschien het volgende kunnen doen:

Kijk eens of de nieuwe laptop wel werkt in de opstelling met Ubuntu 18.04 op de externe schijf. Werkt dat wel dan zit het dus in de combi met 20.04. Werkt het niet dan zit de oorzaak zeer waarschijnlijk in de nieuwe laptop c.q. Windows 10. Je zou dat kunnen bevestigen door vervolgens te kijken of de externe schijf met 20.04 wel werkt in combi met die oude laptop en Windows 8.1. Werkt dat dan hebben we zicht op de boosdoener.

Verder begrijp ik dat het frustrerend is dat je nog geen oplossing hebt. Je reactie om het forum te verlaten met een 'aan jullie heb ik ook niks' zal daaruit voortkomen hoop ik. Even tot 10 tellen en dan samen verder zoeken naar een oplossing zou ik zeggen. Het is een community en niet een commerciƫle ondersteuningsclub waar u vraagt en de rest draait.

Offline hans9001

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2020/10/16, 15:47:34 »
Dank je wel voor jouw reactie. Ik wil dus ubuntu 20.04 installeren alongside Windows 10. Ik stop de usb opstart stick met de Ubuntu iso erop in mijn desktop computer en kies voor install Ubuntu. Dan krijg ik iets verder op de melding dat er geen andere installatie aanwezig is. Ubuntu kan dus windows10 niet  zien. Ook wanneer ik de installatie doorzet en afrond en Ubuntu daarna opstart, is windows10 in geen velden of wegen te herkennen. Grub ziet geen windows10, Gparted zient evenmin windows10. Ik heb de indruk dat Microsoft de installatie van Ubuntu niet toestaat. Welke opdracht ik ook geef in Ubuntu, nergens zie ik ook maar een glimp van Windows10. Als ik mijn externe EVO Ssd schijf afkoppel en de Ubuntu installatie opnieuw laat plaats vinden, krijg ik de melding dat mijn installatie medium niet groot genoeg is. Met andere woorden ziet hij mijn USB iso stick welke 7.7 gb groot is. En geef dan de melding ik kan Ubuntu niet installeren omdat minimaal 8 GB is vereist. Ook nu wordt windows10 met een zee aan vrije ruimte niet herkend.
Groet,
Hans

« Reactie #27 Gepost op: 2020/10/19, 13:30:33 »
Dank je wel voor jouw reactie. Ik wil dus ubuntu 20.04 installeren alongside Windows 10. Ik stop de usb opstart stick met de Ubuntu iso erop in mijn desktop computer en kies voor install Ubuntu. Dan krijg ik iets verder op de melding dat er geen andere installatie aanwezig is. Ubuntu kan dus windows10 niet  zien. Ook wanneer ik de installatie doorzet en afrond en Ubuntu daarna opstart, is windows10 in geen velden of wegen te herkennen. Grub ziet geen windows10, Gparted zient evenmin windows10. Ik heb de indruk dat Microsoft de installatie van Ubuntu niet toestaat. Welke opdracht ik ook geef in Ubuntu, nergens zie ik ook maar een glimp van Windows10. Als ik mijn externe EVO Ssd schijf afkoppel en de Ubuntu installatie opnieuw laat plaats vinden, krijg ik de melding dat mijn installatie medium niet groot genoeg is. Met andere woorden ziet hij mijn USB iso stick welke 7.7 gb groot is. En geef dan de melding ik kan Ubuntu niet installeren omdat minimaal 8 GB is vereist. Ook nu wordt windows10 met een zee aan vrije ruimte niet herkend.
Groet,
Hans

Dus als ik je goed begrijp ziet ook de Ubuntu ISO op je USB stick ook al de Windows10 installatie niet, zoals je het omschrijft lijkt het alsof dan de hele interne harde schijf niet wordt gezien. Als je die USB gebruikt om te booten naar de live omgeving van Ubuntu (dus 'proberen' in plaats van installeren) kun je dan vanuit Ubuntu we de harde schijf zien? Wanneer de schijf met Windows dan wel wordt gezien zou je wellicht installatie vanuit de live omgeving kunnen proberen. Kleine kans, maar niet geschoten....

Heb je deze tips al gevolgd: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/voorbereiden.html ?

Offline hans9001

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2020/10/25, 09:23:53 »
De oplossing is: pas in jouw bios the Onboard Sata Mode aan van Intel RST Premium naar AHCI. Sluit de iso opstartbare usb aan en start systeem op met functie toets F12. Klik op usb, vervolgens try Ubuntu.
Check met Gparted the partities. Nu zijn de Windows partities zichtbaar en kan het Ubuntu alongside Windows10 dual boot  installatie feest beginnen. Nadat alles is geinstalleerd, computer opnieuw opstarten met F2 om in de bios AHCI weer te vervangen door Intel RST Premium. Het kan zijn dat Windows10 een automatisch herstel gaat uitvoeren. Save en Exit bios F10.
De machine start nu op, grubmenu verschijnt met Ubuntu bovenaan. En daaronder Windows10.
Ik ga niet verder in op de technische details van dit verhaal. Het gaat erom dat dit topic als opgelost kan worden beschouwd.Iedereen bedankt voor de bijdrage. Secure boot disable en uncheck fastboot blijven van kracht.

nahjo

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2020/10/25, 10:03:09 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 12:00:02 door nahjo »

Offline hans9001

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2020/10/25, 12:02:17 »
Ik heb het opgelost en teruggekoppeld. Bedankt.