Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vervanging glipper.  (gelezen 1025 keer)

Offline Kurt DM

• Lid
Vervanging glipper.
« Gepost op: 2020/08/21, 12:17:45 »
Ik werkte op Ubuntu 16.04 met glipper als clipboard manager tot grote tevredenheid. Ik heb ook enkele toetsenbord shortcuts gemaakt die met xdotool gegevens in glipper steken.
Nu blijkt op Ubuntu 20.04 glipper niet meer te installeren met apt install, dus op zoek naar een alternatief.
Ik kom Clipboard Indicator als Gnome extension tegen als mogelijk alternatief.
Om dat te installeren lijkt het nogal een gedoe volgens de site linuxconfig.org:

apt install gnome-shell-exctensions
dan met gnome tweaks enabelen (waarschijnlijk tweaks ook eerst installeren)
dan een add-on in FF installeren

Ik meen dat Pjotr ooit gewaarschuwd heeft voor het gevaar van gnome tweaks om je systeem om zeep te helpen, dus toch even voorzichtig: hebben jullie met deze instal ervaring of kunnen jullie een alternatief geven voor glipper?

Offline vanadium

• Lid
Re: Vervanging glipper.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/21, 12:24:37 »
Als je binnen de ubuntu softwarebronnen wil blijven, dan kan je eens gpaste bekijken, die eveneens via een gnome shell extensie in de desktop geïntegreerd kan worden. Installeren:
sudo apt install gnome-shell-extensions-gpaste
Extensie aanzetten via het tooltje "Extensions" (Enkel ubuntu 20.04) of via Gnome Tweaks.

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/21, 13:27:50 »
Bedankt Vanadium, ik probeer dit even uit.
Heb jij een idee waarom er voor die clipboard indicator ook een extensie in FF moet geïnstalleerd worden?
Normaal gezien heeft zo'n app toch gewoon een icoontje bovenaan?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/21, 18:29:03 »
Dat is géén extensie voor firefox, wel voor Gnome Shell, de desktopomgeving die door Ubuntu gebruikt wordt.

Die icoontjes bovenaan worden door de ontwikkelaars van Gnome Shell niet meer ondersteund. Ze vinden dat ouderwets, ze vinden dat ook rommelig, en ze vinden dat wat die icoontje eigenlijk vooral doen ook door het standaard notificatiesysteem kunnen opgevangen worden. In standaard Gnome Shell zie je daarom nooit dergelijke iconen. Ubuntu wil die wel behouden, en maakt daarom gebruik van een Gnome Shell extensie, "Ubuntu appindicators", die ervoor zorgt dat dergelijke iconen van applicaties wel een plaats hebben op de bovenbalk.

Het zou nu wel eens kunnen dat je die gnome-shell extensie niet nodig hebt: mogelijk verschaft gpaste zelf zijn icoon in Ubuntu. Je kan dat testen door de geïnstalleerde extensie voor gpaste uit te laten staan.

Zelf heb ik verder helaas nul ervaring met clipboard managers  :(. Ooit heb ik mij afgevraagd of ik dit misschien moet gebruiken...

Offline Kurt DM

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/22, 11:44:26 »
>>Zelf heb ik verder helaas nul ervaring met clipboard managers  :(. Ooit heb ik mij afgevraagd of ik dit misschien >>moet gebruiken...

Ik gebruik dit clipboard bijvoorbeeld in een bankapplicatie om eenvoudig grote identificatienummers, bedragen en betaalcodes te kopiëren en pasten, terwijl het bank window openstaat. Daarom is het voor mij handig zo'n klein icoontje bovenaan te hebben. Met xclip kan je dan bv. eventueel vaste id codes in het clipboard brengen.

« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/22, 14:30:14 »
Zelf heb ik verder helaas nul ervaring met clipboard managers  :(. Ooit heb ik mij afgevraagd of ik dit misschien moet gebruiken...

Ik heb een poos geleden eens gebruik gemaakt van zo'n klembordbewaarder, dat ding sloeg netjes alles op als je uitlogde zodat je bij een volgende sessie weer over al je klembordteksten kon beschikken. Handig! Tot ik erachter kwam dat daar ook vele wachtwoorden tussen zaten, van die lekkere lange moeilijke (à la Hu=vah{bei2Roh"febahk/ae.noo, aangemaakt met pwgen) die je alleen maar kunt kopiëren en plakken, voor je bankinlog bijvoorbeeld...

Daarna nooit meer gebruikt!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/22, 14:47:17 »
Ja, er is een zeker veiligheidsrisico met het gebruik van klembordbeheerders. Om vaste tekstfragmenten op te roepen en te plakken, gebruik ik een eigen script gebaseerd op dit artikel (heb ik lang geleden eens een tip over geschreven. Soms gebeurt het mij wel eens dat ik de mogelijkheid mis om gelijk twee items klaar te hebben in het klembord. Een omwegje via een teksteditor is heel wat omslachtiger.

Brengt mij op het idee dat het met een scriptje gebonden aan sneltoetsen wel mogelijk moet zijn geselecteerde text op te slaan en met een andere sneltoets terug te plakken, vb Ctrl+1 om item 1  te stockeren, en Ctrl+Shift+1 om het te plakken, en zo verder met Ctrl+2  :)

« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/23, 11:54:24 »
Hallo Vanadium, ik heb het al eerder opgemerkt: het verschil tussen jou en mij is dat ik lui ben en jij niet! ;)

Ik zie niet wat er omslachtig zou zijn aan een tekstfragment kopiëren en dan plakken en als je een tweede fragment nodig hebt - idem. Maar misschien mis ik iets...? Als je vaste tekstfragmenten in een terminalvenster nodig hebt, zou ik dat via een alias oplossen. Maar dat bedoel je vast niet.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/23, 12:53:07 »
Hallo Vanadium, ik heb het al eerder opgemerkt: het verschil tussen jou en mij is dat ik lui ben en jij niet! ;)
Klopt!  :evil:

Citaat
Ik zie niet wat er omslachtig zou zijn aan een tekstfragment kopiëren en dan plakken en als je een tweede fragment nodig hebt - idem. Maar misschien mis ik iets...? Als je vaste tekstfragmenten in een terminalvenster nodig hebt, zou ik dat via een alias oplossen. Maar dat bedoel je vast niet.
Eenmalig niet, maar soms is er zo een klusje waar geen andere optie hebt om verschillende data naar iets anders over te kopiëren. Dan is het handig om naar één plaats te kunnen gaan, daar alvast de twee (of meer) data te kopiëren,  om dan maar één maar te moeten switchen en dadelijk de twee (of meer) verschillende data te kunnen plakken. Maakt dergelijk dom handwerk bij applicaties die geen krachtiger mogelijkheden bieden iets lichter.

Als er een teksteditor moet bijkomen voor je tijdelijke fragmenten, wordt zo een werkje onmiddellijk een stuk lastiger: je moet nu immers gaan switchen tussen drie applicaties, en dat vraagt veel meer aandacht dan enkel tussen twee applicaties te moeten wisselen (Alt+tab zonder verder nadenken).

Met "tekstfragmenten" bedoel ik vaak weerkerende tekst, zoals "Vriendelijke groet" en je naam. Nu type ik "vg" gevolgd door Ctrl+comma. Dat laatste triggert het script dat automatisch "vg" wist, een tekstbestand met naam "vg" in het klembord steekt, en de inhoud van dat tekstbestand plakt. Ik gebruik dat systeem trouwens ook voor vreemde karakters, maar dan via een rofi menu. Met behulp van een menu wordt dat ook handig voor ganse standaardbrieven.

Ik heb ondertussen binnen datzelfde systeem (voorlopig) 3 "clips" geïnstalleerd. Die kan ik vullen met geselecteerde tekst en dan tevoorschijn halen met Shift+Control+1..3, of door "c1" en Ctrl+comma te typen.  ^-^
« Laatst bewerkt op: 2020/08/23, 12:59:18 door vanadium »

« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/24, 14:45:23 »
Hallo, dat ziet er prima uit zeg. Is vast een leuke klus geweest om dat in elkaar te sleutelen. Heb er zelf geen behoefte aan (luiaards zoals ik starten LibreOffice, klikken Toon vreemde tekens en dan kopieer & plak ik er een 'met de hand', voor die enkele keer dat ik ze nodig heb). Maar leuk te zien dat het ook veel geavanceerder kan!