Hallo Vanadium, ik heb het al eerder opgemerkt: het verschil tussen jou en mij is dat ik lui ben en jij niet! 
Klopt!

Ik zie niet wat er omslachtig zou zijn aan een tekstfragment kopiëren en dan plakken en als je een tweede fragment nodig hebt - idem. Maar misschien mis ik iets...? Als je vaste tekstfragmenten in een terminalvenster nodig hebt, zou ik dat via een alias oplossen. Maar dat bedoel je vast niet.
Eenmalig niet, maar soms is er zo een klusje waar geen andere optie hebt om verschillende data naar iets anders over te kopiëren. Dan is het handig om naar één plaats te kunnen gaan, daar alvast de twee (of meer) data te kopiëren, om dan maar één maar te moeten switchen en dadelijk de twee (of meer) verschillende data te kunnen plakken. Maakt dergelijk dom handwerk bij applicaties die geen krachtiger mogelijkheden bieden iets lichter.
Als er een teksteditor moet bijkomen voor je tijdelijke fragmenten, wordt zo een werkje onmiddellijk een stuk lastiger: je moet nu immers gaan switchen tussen drie applicaties, en dat vraagt veel meer aandacht dan enkel tussen twee applicaties te moeten wisselen (Alt+tab zonder verder nadenken).
Met "tekstfragmenten" bedoel ik vaak weerkerende tekst, zoals "Vriendelijke groet" en je naam. Nu type ik "vg" gevolgd door Ctrl+comma. Dat laatste triggert het script dat automatisch "vg" wist, een tekstbestand met naam "vg" in het klembord steekt, en de inhoud van dat tekstbestand plakt. Ik gebruik dat systeem trouwens ook voor vreemde karakters, maar dan via een rofi menu. Met behulp van een menu wordt dat ook handig voor ganse standaardbrieven.

Ik heb ondertussen binnen datzelfde systeem (voorlopig) 3 "clips" geïnstalleerd. Die kan ik vullen met geselecteerde tekst en dan tevoorschijn halen met Shift+Control+1..3, of door "c1" en Ctrl+comma te typen.