Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?  (gelezen 8709 keer)

Re: GIMP 2.10.20 in het Nederlands ?
« Reactie #25 Gepost op: 2020/08/08, 21:40:24 »
Ondertussen zijn we 'ietsje verder' in de tijd en ik heb vandaag Ubuntu 20.04.1 LTS geïnstalleerd.
Gimp geïnstalleerd via de 'Ubuntu Software' (blijkt via snap te gaan) en dat leek helemaal in orde ...
tot ik G'MIC voor GIMP wou installeren; dat lukt dus niet.
Wat Googlen leerde mij dat dit zowel via Snap als via Flatpak niet lukt.
Er werd aangeraden om via AppImage te gaan - daar zou G'MIC wel werken !?
De keuze lijkt me wel een luxe te zijn, maar toch ook wat chaotisch voor mij  :( :(
AppImages is helemaal nieuw en onbekend voor mij.
Ik heb nu een map op mijn laptop staan: gimp-appimage-master maar weet niet wat ik ermee moet aanvangen ???
Ik las dat je de rechten moet aanpassen (chmod u+x) maar dan ? verder ???
In die map zitten nog drie andere mappen met een heleboel bestanden - ik raak er niet wijs uit ?
Hoe start ik GIMP en hoe maak ik GIMP nadien startbaar van op het bureaublad ? Of moet ik steeds via de terminal ?
Help ! ...  :)

« Reactie #26 Gepost op: 2020/08/08, 21:44:27 »
Met de gewone Gimp uit de repositories kun je wel gmic installeren.Kijk maar in Synaptic onder Gimp. Je moet niet de snapversie of de flatpack hebben. Die werken idd niet met gmic.
Of via terminal sudo apt install Gimp Gmic.
Kubuntu 20.04

« Reactie #27 Gepost op: 2020/08/08, 22:01:14 »
Met de rechtmuisknop op het bestand klikken en uitvoeren aanvinken
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #28 Gepost op: 2020/08/09, 15:10:54 »
Hallo, als je onderstaand appimage binnenhaalt, heb je meteen de plugins erbij, inclusief G'mic. Dit is Gimp 2.10.21 van 6 augustus jongstleden. Je downloadt een enkel bestand (dus geen map met rare dingen erin), dat moet je even uitvoerbaar maken: klik op de bestandsnaam, dan Alt+Enter, dan onder het tabje Rechten aanvinken dat dit programma mag worden uitgevoerd. Dit appimage is gemaakt door een bekend persoon in Linux-fotoland, dus geen problemen te verwachten, noch adware. Ik gebruik deze zelf ook.

https://github.com/aferrero2707/gimp-appimage/releases/download/continuous/GIMP_AppImage-git-2.10.21-20200806-withplugins-x86_64.AppImage

« Reactie #29 Gepost op: 2020/08/13, 17:25:34 »
Bij mijn methode moet je zelfs niet nadenken.  ;) Je krijgt er een icoon in je menu gratis bij: met een appimage moet je ook dat nog eens zelf klaarspelen.

[Edit. Bovenstaande 'mijn methode' slaat op een flatpak-installatie./edit].

Hallo, heb dit eens geprobeerd te installeren. Was een langdurige download en dat gratis icoon zie ik nergens (Xubuntu 18.04). Als ik gimp typ in de terminal start gimp 2.10.14, de versie van otto kesselgulaschsoep (en die wordt op dit moment niet meer bijgewerkt zoals bekend). Nergens iets van flatpak te bekennen (ja, een paar duizend entries met locate, maar gimp?). .local/share geeft ook iets van flatpak, maar opnieuw geen gimp. Dus luidt de vraag: hoe kan ik die flatpak-gimp starten?

« Reactie #30 Gepost op: 2020/08/13, 17:27:15 »
Bij mijn methode moet je zelfs niet nadenken.  ;) Je krijgt er een icoon in je menu gratis bij: met een appimage moet je ook dat nog eens zelf klaarspelen.

Hallo, heb dit eens geprobeerd te installeren. Was een langdurige download en dat gratis icoon zie ik nergens (Xubuntu 18.04). Als ik gimp typ in de terminal start gimp 2.10.14, de versie van otto kesselgulaschsoep (en die wordt op dit moment niet meer bijgewerkt zoals bekend). Nergens iets van flatpak te bekennen (ja, een paar duizend entries met locate, maar gimp?). .local/share geeft ook iets van flatpak, maar opnieuw geen gimp. Dus luidt de vraag: hoe kan ik die flatpak-gimp starten?
Heb je het bestand uitvoerbaar gemaakt?
https://appimage.org/
« Laatst bewerkt op: 2020/08/13, 17:39:43 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #31 Gepost op: 2020/08/13, 22:13:12 »
Heb je het bestand uitvoerbaar gemaakt?
https://appimage.org/
Dank voor je aandacht, maar ik had het over een flatpak, geen appimage of snap.

(Edit. Je reageerde net voor mijn bovenstaande edit, waarbij ik duidelijker maakte dat het om een flatpak ging. Niet jouw fout dus, maar bedankt voor het meedenken!).
« Laatst bewerkt op: 2020/08/13, 22:15:12 door Paul Matthijsse »

« Reactie #32 Gepost op: 2020/08/14, 07:33:50 »
Ha Vanadium, er ontbreekt één opdracht aan je flatpak-instructies: herstarten! (althans op mijn systeem, Xubuntu 18.04). Nu staat Gimp wel in het menu.

Voor de volledigheid, wie G'mic binnen deze flatpak-gimp-omgeving wil installeren, dat doe je zo:
$ flatpak install flathub org.gimp.GIMP.Plugin.GMic
« Laatst bewerkt op: 2020/08/14, 07:43:32 door Paul Matthijsse »

« Reactie #33 Gepost op: 2020/08/17, 15:06:31 »
Nog een opmerking over flatpaks: ik heb naast Gimp ook een (nieuwere) versie van Poedit geînstalleerd (een programma om software te vertalen) en MyPaint, dat op mijn gewone Xubuntu een bibliotheekconflict had waardoor het niet meer geïnstalleerd kon worden. Tot mijn verbazing zie ik dat het mapje /var/lib/flatpak maar liefst 1,8GB groot is! Da's niet misselijk...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2020/08/17, 15:32:56 »
3.3 G, maar ik heb dan ook 14 appjes geïnstalleerd. Flatpak werkt ook met een systeem van gedeelde bibliotheken, dus vanaf een bepaald moment wordt het efficiënter. Geen drama op een 150 GB SSD.