Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden  (gelezen 4607 keer)

JorisC

• Gast
Re: In Calc tekst velden met getallen omzetten naar getalvelden
« Reactie #25 Gepost op: 2020/04/30, 17:00:42 »
lotus123 is een spreadsheet applicatie uit de tijd van excel voor windows 3.1(1) , wat nog dateert uit het DOS tijdperk .

https://winworldpc.com/product/microsoft-excel/4x
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 17:02:56 door JorisC »

« Reactie #26 Gepost op: 2020/04/30, 17:09:06 »
lotus123 is een spreadsheet applicatie uit de tijd van excel voor windows 3.1(1) , wat nog dateert uit het DOS tijdperk .

Zie niet echt het verband met vraag?Is Windows.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

nahjo

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2020/04/30, 17:17:06 »

Zie niet echt het verband met vraag?Is Windows.
Mvg
Planperfect en multiplan waren er ooit ook nog   ;)

« Reactie #28 Gepost op: 2020/04/30, 17:20:38 »
In een spreadsheet kan je velden met getallen hebben die in feite tekstvelden zijn. Je kan met die getallen geen berekeningen uitvoeren.

Ik wil me er niet mee bemoeien en sorry als ik lastig over kom, maar ik zie het nut van die apostrofe totaal niet.

Ik maak A1 tekstvak.
Ik maak B2 rekenvak met formule A1x3
Ik voer in A1 een getal in als tekst (zonder apostrofe!)
En het wordt netjes uitgerekend in B2.
(zie afbeelding)

Dan simuleer ik toch wat vraagsteller wil en stelt?
Hij rekent dan wel gewoon een tekstvak-getal uit.
Dat is toch wat de bedoeling is? Dat lukt dan toch gewoon? Zonder apostrofe?

En dat is naar mijn mening omdat hij niet gaat rekenen vanuit het vak, en dus de opmaak er niet toe doet.
Maar omdat hij gaat rekenen vanuit de broninvoer (5 in dit geval, en niet A1).
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 17:25:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #29 Gepost op: 2020/04/30, 17:26:11 »
Ik wil me er niet mee bemoeien en sorry als ik lastig over kom, maar ik zie het nut van die apostrofe totaal niet.
OP ook niet. Daarom wil die er van af.

Opnieuw, de apostrof is een "oude" manier van werken. In sommige rekenbladen kan je die nog wel tegenkomen, mogelijk wanneer je tekstbestanden importeert. En die zijn lastig weg te halen. Dat is wat OP vroeg. Hoe haal ik die gemakkelijk weg voor > 1500 cellen.

De vraag was: hoe haal ik die apostrof weg? ("Met zoek&vervang krijg je die niet weg.").

Het antwoord staat hier. Er zijn twee methoden mogelijk. De tweede is te verkiezen als het over zeer veel data gaat, en/of die getallen apostrof in verschillende bereiken voorkomen tussen andere data.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 17:32:27 door vanadium »

« Reactie #30 Gepost op: 2020/04/30, 17:35:36 »
De vraag was: hoe haal ik die apostrof weg? ("Met zoek&vervang krijg je die niet weg.").

Got it. Eindelijk is het dilemma me helemaal duidelijk. Mmmm. Sorry dat het even duurde.

Dan weet ik nog een manier om het weg te krijgen.  8-)

Open de sheet in een simpel (opmaakloos!) tekstbestand-programma. Dan werkt de zoek&vervang functie wel (MITS goed toegepast. En ALTIJD in kopie werken zodat je origineel nog hebt mocht het niet meteen goed gaan).
Soms moet je even kijken hoe je het het beste kunt doen. Soms werkt bv een spatie voor of na een teken erbij makkelijker, of zo iets. Dat moet je in het bestand geopend in tekst zelf even kijken, wat het handigste is om het goed correct door te voeren.

Herinneringen. Zo heb ik nog wel eens zitten stoeien om gegevens goed werkend te krijgen binnen verschillende databases. Denk bv aan csv boekhouding-voorraadlijst naar sql webshop-voorraad, wat in excel maar niet goed wilde lukken maar zo wel altijd opgelost werd. :D
Een simpele apostrof is zo snel weggewerkt. Dat moet goed te doen zijn.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 17:43:00 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

JorisC

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2020/04/30, 17:41:06 »
Ik heb altijd in de les wiskunde geleerd dat decimalen worden weergeven na de komma en een punt word gebruikt in het getal zelf .
1.234,13 € of 1234,13 € wat staat voor duizend tweehonderd vier en dertig euro en dertien eurocent .
13 zijn dus 2 decimalen na de komma
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 17:47:54 door JorisC »

JorisC

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2020/04/30, 17:55:51 »
Waarom ik Lotus123 citeer ?
Omdat het hier aangehaald word
Lotus123 is een softwarepakket van Borland , net zoals Wordperfect en dBase ook softwarepaketten zijn van Borland .

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #33 Gepost op: 2020/04/30, 18:08:01 »
@partyrabbit: complexere oplossingen kunnen soms ook leuk zijn  :)

@JorisC: Nostalgie troef! Het rekenblad 123 was echter van Lotus, niet van Borland. Borland had zijn eigen Quattro en stak daarmee Lotus 123 naar de kroon! Het bedrijf van tekstverwerker Wordperfect was ook Wordperfect genoemd. Waar je het wél juist hebt, is dat dBase op het einde bij Borland hoorde. Oorspronkelijk was dBase van Ashton-Tate. Het werd later door Borland overgenomen.

Ik verwees inderdaad naar Lotus 123, omdat die methode met de apostrof nog uit die tijd stamt. En toen was Lotus 123 de norm van het rekenblad. De volgende generaties rekenbladen hebben dit overgenomen om compatibiliteitsredenen.

Omtrent wat je in Wiskunde leerde: gelijk heb je, maar in andere landen gelden andere afspraken. Zo gebruiken de Britten en de Amerikanen bijvoorbeeld een punt in plaats van een comma om decimalen aan te duiden.

Maar met dat laatste wijken we toch al ver af van het onderwerp van dit draadje!  :D 
« Laatst bewerkt op: 2020/05/10, 09:42:58 door vanadium »

« Reactie #34 Gepost op: 2020/04/30, 19:23:26 »
@partyrabbit: complexere oplossingen kunnen soms ook leuk zijn  :)

I know.  ^-^
Persoonlijk ga ik vaak voor de makkelijkste weg indien deze aanwezig is. Soms ook lekker om kleine hinderlijke heuveltjes snel te nemen om door te kunnen met waar het echt om gaat (in zulke gevallen. Niet dat ik zeg dat hier aan de orde zou zijn).
Welke manier voor avl uiteindelijk de wenselijke oplossing zal zijn maakt mij niet uit. Ik heb uiteindelijk een klein kiezeltje bij kunnen dragen, of het nou gebruikt wordt of niet.  :) (al kostte het mij even wat tijd en moeite  :-[ )

Succes avl. En bedankt voor de geduldige uitleg Vanadium.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 19:29:40 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #35 Gepost op: 2020/04/30, 19:33:08 »
En nog een kwartje wat valt en veel verduidelijkt. ^-^ Opnieuw bedankt Vanadium ;)
- I ♥ Linux -

Offline avl

• Lid
« Reactie #36 Gepost op: 2020/06/28, 17:20:16 »
Hallo allen,
terug uit Indonesië (zeer waarschijnlijk besmet maar eigenlijk geen heftige klachten) keek ik toch nog even naar de reacties op mijn topic. Er is toch behoorlijk over nagedacht!
Uiteindelijk berg ik het recept van Vanadium in een bestandje trucjes voor ubuntu op. Ik ben er nl zeker van dat als het probleem zich over xx maanden weer voordoet ik de oplossing niet meer weet.....

« Reactie #37 Gepost op: 2020/06/30, 16:16:50 »
.... in een bestandje trucjes voor ubuntu op.....

Een bestandje?  =D Ik heb er een map voor aangemaakt, en daaronder bestandjes met verschillende trucjes en zo (schoonmaken, bewerken, noem maar op). En die map wordt als eerste gekopieerd naar elke nieuwe linux installatie.
- I ♥ Linux -

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2020/06/30, 18:50:59 »
Bij mij is het een Zim noteboek. Zim (in het softwarecentrum) bewaart alles als platte tekstbestanden in folders met wiki markup. Schitterend Nederlands product van Jaap Karssenberg!

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #39 Gepost op: 2020/06/30, 19:42:42 »
Bij mij is het een Zim noteboek. Zim (in het softwarecentrum) bewaart alles als platte tekstbestanden in folders met wiki markup. Schitterend Nederlands product van Jaap Karssenberg!
@vanadium, wist niet dat er zoiets was. Bedankt :)
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)