Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kopie url webpagina in chrome naar buroblad  (gelezen 525 keer)

kopie url webpagina in chrome naar buroblad
« Gepost op: 2020/06/17, 14:16:41 »
Beste

In de vorige versies rechter muistoets op url en plakken in bureaublad als sneltoets voor bv tijdelijk bewaren
ik gebruik chrome maar in ubuntu desktop 20.x  lukt het me niet meer .  Gaarne hulp

alle goeds

Peet

« Laatst bewerkt op: 2020/06/19, 11:45:02 door peet2222 »
kwaliteit is toeval uitsluiten

Offline vanadium

  • Lid
Re: kopie url webpagina in chrome naar buroblad
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/17, 16:25:25 »
Jammer genoeg werkt dat niet meer in Ubuntu 20.04. Het mechanisme waarmee de iconen op het werkblad getoond worden, is sterk gewijzigd. Vroeger was het bestandsbeheer die zorgde voor iconen op het werkblad. De makers van Gnome Shell hebben werkbladiconen helemaal afgeschaft. Ubuntu probeert die toch te behouden door gebruik te maken van een Gnome Shell extensie. Die is echter nog zeer nieuw, en daardoor ontbreken nog heel wat functies. 

Re: kopie url webpagina in chrome naar buroblad
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/17, 16:54:09 »
Je kunt met rechtermuisklik op je bureaublad een een URL koppeling maken, en dan krijg je een sterretje op het bureaublad, maar of dat nou zo handig is?
Ik denk dat een bladwijzermenu in de menubalk nog steeds het handigste is.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline vanadium

  • Lid
Re: kopie url webpagina in chrome naar buroblad
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/17, 17:21:49 »
Je kunt met rechtermuisklik op je bureaublad een een URL koppeling maken, en dan krijg je een sterretje op het bureaublad, maar of dat nou zo handig is?
Ik denk dat een bladwijzermenu in de menubalk nog steeds het handigste is.
Heb je het over Ubuntu of over Xubuntu. Indien over Ubuntu, dan hoor ik graag wat meer uitleg, want beide oplossingen die je aanreikt, kan ik niet thuisbrengen.

@peet2222 Geef misschien even aan in je eerste post (je kan die wijzigen) welke Ubuntu desktop je gebruikt. Ik ging ervan uit dat je de standaard editie gebruikt met de Gnome Shell desktop (en iconenbalk aan de linkerkant van het scherm).

Re: kopie url webpagina in chrome naar buroblad
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/17, 19:02:41 »
je kunt weten dat ik een Xubuntu gebruiker ben.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: kopie url webpagina in chrome naar buroblad
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/19, 11:47:42 »
Je kunt met rechtermuisklik op je bureaublad een een URL koppeling maken, en dan krijg je een sterretje op het bureaublad, maar of dat nou zo handig is?
Ik denk dat een bladwijzermenu in de menubalk nog steeds het handigste is.
Heb je het over Ubuntu of over Xubuntu. Indien over Ubuntu, dan hoor ik graag wat meer uitleg, want beide oplossingen die je aanreikt, kan ik niet thuisbrengen.

@peet2222 Geef misschien even aan in je eerste post (je kan die wijzigen) welke Ubuntu desktop je gebruikt. Ik ging ervan uit dat je de standaard editie gebruikt met de Gnome Shell desktop (en iconenbalk aan de linkerkant van het scherm).

Ubuntu desktop 20.x  inderdaad . ik begrijp nu uit de discussie en adviezen dat het inderdaad gewijzigd is. dat stelt me al gerust op zich. ik sla uiteraard mijn favorieten ook op in bladwijzermenu. chrome nu even verlaten voor chromium.
kwaliteit is toeval uitsluiten