Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rsync installeren / gebruiken voor mappen back-up naar een externe USB schijf  (gelezen 3357 keer)

Offline peer

  • Lid
de rsync optie is: --delete

FrSu

  • Gast
Hallo Jenske. Ik heb Grsync en inmiddels de optie ook gevonden en aangevinkt. Dank.

Nog wel even kijken of het ook werkt.

FrSu

  • Gast
Hmm, ondanks dat de doelmap vermeld wordt in het programma, moet ik het pad vernieuwen. Als ik dat niet doe krijg ik een foutmelding.

Niet erg, dan de verwijzing is weer gedaan. Backup is snel klaar en voltooid zonder fouten, echter het bestandje wat ik in de bronmap verwijderd heb staat nog steeds in de doelmap.

Offline Jenske

  • Lid
Aandacht, aandacht (zoals op de luchthaven bij brand ;-))
Er is iets HEEL vervelends aan die grsync. En mogelijk word je daarmee geconfronteerd.


Je MOET namelijk een voorwaartse slash (/) plaatsen NA de bronmap, anders doet grsync vreemde dingen (zie de B in mijn figuurtjes hieronder). Ze waarschuwen daar zelf voor, enkele zinnen boven het invulvak voor de bronmap. (klik op het gevarendriehoekje A, zie figuur hieronder).

Maar waarom ze bij de firma "grsync" dat probleem dan niet oplossen is me al decennia een vraagteken.

Kijk goed naar mijn schermafdrukje en merk dus op dat er na "/Afbeeldingen" in de bronmap een "/" staat. Bij de doelmap staat er dus gewoon "/Afbeeldingen", ZONDER dat slasje (slash-je, ...)

Als je die eerste slash er NIET zet, maakt grsync een kopie van (in mijn voorbeeld) /Afbeeldingen BINNEN de map /Afbeeldingen aan. Dan zal je "backup" dus een map bevatten met als naam "/Afbeeldingen/Afbeeldingen" en pas DAARIN vind je je afbeeldingen.

Zelf vind ik dat een [censuur]systeem, maar het is al jaren zo, dus ben ik eraan gewoon geraakt.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

FrSu

  • Gast
Ok, dank voor de informatie.

Dat betekend dus: De gemaakte Backup weggooien en dan een nieuwe doen met zelf een / achter de bronmap vermelding te plaatsen.

Dan zou de link bij een volgende backup wel gelijk gepakt worden en is de synchronisatie ook goed, hoop ik....

Offline Jenske

  • Lid
Het beste dat je doet, eens een bepaalde map gebackupped naar uw tevredenheid (met de juiste slash'en): geef die sessie een naam.

Vanaf dan hoef je maar grsync op te starten, een sessie te kiezen en het boeltje wordt gesynchroniseerd.

Je kan het jezelf simpel maken door maar 1 backup te maken van je ganse home-map, bv. van de map /home/keizerjozef/ (let op de laatste slash ;-), maar dan wordt werkelijk alles gesynchroniseerd van je home-map.

Als je, zoals ik, liever map per map wil synchroniseren, maak je per map een aparte sessie aan. Zo heb ik er eentje voor mijn map /home/keizerjozef/Afbeeldingen/, eentje voor /home/keizerjozef/Video's/ enzovoort.



(ervan uitgaande dat ik Keizer Jozef ben, quod non)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

FrSu

  • Gast
Ik heb vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en de oude back-up weggegooid en een nieuwe gestart met een / toegevoegd achter de bronmap in het invulvakje in Grsync.

Kijken of het nu wel werkt. De back-up loopt nu. Omdat dit de eerste nieuwe is  gaat het nog wel een tijdje duren. Ben benieuwd....

FrSu

  • Gast
Begrijp er nog steeds weinig van. Er is weer een Grsync map aangemaakt maar niet met de datum van vandaag. Met de datum van mijn laatste BU van 25 April.

Rara, hoe kan dit?

Offline DeBaas

  • Lid
timeshift doet ook rsync.............
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

FrSu

  • Gast
Dank voor de tip, maar Timeshift is voor systeem back-up, zover ik kan zien.

Ik zoek naar een programma wat eenmalig een volledige back-up maakt op een externe USB disk van mijn data op mijn Datapartitie en vervolgens bij elke nieuwe actie kijkt naar de verschillen tussen de Data op mijn Data partititie en die van de externe en daarop dan de veranderingen doorvoert. Dat zo dan heel snel klaar kunnen zijn. Ik wijzig data alleen op mijn data partitie op de laptop, dat zie ik als de moeder van al mijn data. Verder moet de mappenstuctuur bewaard blijven, geen gecomprimeerd bestand wat je alleen via het programma kunt lezen, maar een 1:1 kopie.

In Win gebruikte ik daarvoor Alwysync. En dat werkte perfect. Nu nog in Linux het equivalent vinden. Ben nog niet echt succesvol geweest, tot nu toe.

FrSu

  • Gast
Tot met mijn verrassing  is het in Ubuntu 20.04 heel eenvoudig.

Je klikt met de rechtermuisknop  op het uitvoerbare bestand en dan heb je de optie toevoegen aan favorieten.

Ik gebruik het programma al jaren en hoofdzakelijk voor een backup van mijn nas op verschillende externe USB schijven.

Ben toch maar weer met FFS bezig. Dat is precies wat ik zoek en vroeger ook gebruikt heb. Ik kan het opstarten, echter kan ik het niet opnemen in mijn Dock, wat met andere geopende programma's wel gaat. Toevoegen aan favorieten zal voor Mint gelden? Ik heb die optie in Budgie niet.
« Laatst bewerkt op: 2020/06/07, 17:09:21 door FrSu »

Offline vanadium

  • Lid
Ik zoek naar een programma wat eenmalig een volledige back-up maakt op een externe USB disk van mijn data op mijn Datapartitie en vervolgens bij elke nieuwe actie kijkt naar de verschillen tussen de Data op mijn Data partititie en die van de externe en daarop dan de veranderingen doorvoert. Dat zo dan heel snel klaar kunnen zijn. Ik wijzig data alleen op mijn data partitie op de laptop, dat zie ik als de moeder van al mijn data. Verder moet de mappenstuctuur bewaard blijven, geen gecomprimeerd bestand wat je alleen via het programma kunt lezen, maar een 1:1 kopie.
Zoals al aangegeven, doet een script van één lijntje dat. Eénmalig opzetten, dan opstarten met een korte opdracht. Je zoekt nu al enkele maanden...

FrSu

  • Gast
Zoals ik al eerder aangaf ben ik geen echte terminal gebruiker en ben dus een grafische schil nodig om dingen te kunnen doen. Verder heb ik geen enkele ervaring met het gebruik van scriptjes.

Wat voor de een gesneden koek is, is voor de ander een schier onmogelijke opgave. ;)

Offline vanadium

  • Lid
Zoals ik al eerder aangaf ben ik geen echte terminal gebruiker en ben dus een grafische schil nodig om dingen te kunnen doen. Verder heb ik geen enkele ervaring met het gebruik van scriptjes.

Wat voor de een gesneden koek is, is voor de ander een schier onmogelijke opgave. ;)
Ben ik niet van overtuigd als ik je bezig zie.  :( Maar de volhouder wint.  :)

FrSu

  • Gast
Tja, 64 jaren jong en niet te oud om te leren. ;)

Inmiddels loopt FFS en dat is precies wat ik zocht. Dan maar even zonder een icoontje in mijn Dock of het menu. ^-^

FrSu

  • Gast
FFS heeft gedaan wat het moest doen. Ik ben tevreden.

nahjo

  • Gast
FFS heeft gedaan wat het moest doen. Ik ben tevreden.
Mooi man :)
Heb je toevallig in je home map de verborgen map .local staan? En zo ja zit in die map weer een map share en in die map weer een map met de naam applications ?

Tja, 64 jaren jong en niet te oud om te leren. ;)

Inmiddels loopt FFS en dat is precies wat ik zocht. Dan maar even zonder een icoontje in mijn Dock of het menu. ^-^

In de map  resources van FFS staan 2 icoontjes.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"