Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Eén printer/scanner, maar scanner ziet 4 of 5 versies van diezelfde printer  (gelezen 2003 keer)

Offline Jenske

• Lid
Als ik iets wil scannen op mijn (met usb-kabel verbonden) HP Envy printer, moet ik kiezen welke scanner ik wil gebruiken. Zie het schermafdrukje in bijlage.

Vreemd, want er hangt maar 1 scanner / printer aan mijn computer. En neen, de WIFI van mijn computer staat uit.

Wat wél een feit is: deze printer/scanner wordt via de wifi gebruikt door mijn huisgenoten (die het ocharme moeten doen met Windows, maar dit terzijde).

Hoe kuis ik dat boeltje op, zodat er maar 1 invoerbron zichtbaar is?
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline peer

• Lid
ik heb dezelfde vraag. Bij mij gaat het om een wifi printer

Ik zie bij mijn printerinstellingen één printer maar bij de applicaties (bv. libreoffice, okular, enz. ) wordt deze printer twee keer  weergegeven.

Er moeten twee plaatsen zij wwar de printers worden opgeslagen. Ik kan alleen de instellingen in /etc/cups/ vinden. Er moet nog een plaats zijn die voor de dubbelingen zorgt.

Ik gebruik zowel debian kde testing, debian kde buster als debian xfce buster (3 pc's) Dit verschijnsle doet zich voor bij alle drie pc's.

Als ik iets wil scannen op mijn (met usb-kabel verbonden) HP Envy printer, moet ik kiezen welke scanner ik wil gebruiken. Zie het schermafdrukje in bijlage.

Vreemd, want er hangt maar 1 scanner / printer aan mijn computer. En neen, de WIFI van mijn computer staat uit.

Wat wél een feit is: deze printer/scanner wordt via de wifi gebruikt door mijn huisgenoten (die het ocharme moeten doen met Windows, maar dit terzijde).

Hoe kuis ik dat boeltje op, zodat er maar 1 invoerbron zichtbaar is?

Die printer blijf je waarschijnlijk zien omdat het een wifi netwerkprinter is. Je zou hem handmatig kunnen verwijderen, maar zodra je opnieuw opstart staat ie er weer vrees ik.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Jenske

• Lid
(...)
Die printer blijf je waarschijnlijk zien omdat het een wifi netwerkprinter is. Je zou hem handmatig kunnen verwijderen, maar zodra je opnieuw opstart staat ie er weer vrees ik.

Nietes. Ik heb de WIFI van mijn computer uit gezet (hij hangt toch via een usb-kabel aan de printer / scanner en ik laat mijn pc niet dienen als WIFI-zender of ontvanger). Dan alle printers eraf gegooid en ... tadaaaaaa ... 2 seconden later herkent Ubuntu terug ... 2 HP printers, met zelfde naam maar achter die naam een andere cijfercode.

Het is dus iets anders.

Het is de wifi van de netwerk-scanner (loopt via de router) en staat los van de computer.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline jabuca

• Lid
Dat probleem heb ik ook, maar alleen met de USB , WiFi staat uit. Mijn printer is  HP Envy 5530.
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Jenske

• Lid
@Polleke, het kan niet iets te maken hebben met de wifi, aangezien ik die heb UIT gezet op mijn pc. Ik kan die wel aanzetten als ik dat zou willen, maar aangezien de router vlakbij de computer staat, laat ik het wifi-signaal uitzenden / ontvangen via de router.

@Jabuca, onze printer is een Envy 5543, dus nagenoeg dezelfde als die van u. Dus als jij én ik (en mogelijk nog enkele andere aardbewoners) het probleem hebben zal het wel een echt probleem zijn.

Er is dus meer aan de hand.
Zelfs als ik, zoals gisteren, AL de gevonden printers verwijder van de computer, vindt Kubuntu enkele seconden later ... terug 4 (jep) printers, allemaal voorafgegaan door de naam HP Envy.

Het is geen drama, maar het is wel een beetje vervelend. En aangezien het in mijn huis ook gebeurt bij Windows 10-computers -- een HP laptop nota bene -- is het een probleem veroorzaakt door Hewlett Packard.

Dus ik ben wél een beetje kwaad op HP.

Nog een keer: de meeste printers hebben een wifi kaartje aan boord en functioneren dus als net werkprinter. Dat is nu precies de reden dat je niet alleen je eigen printer ziet staan in afdrukbeheer, maar ook andere printers in het netwerk. Mijn computer maakt geen gebruik van wifi maar UTP kabel en ook ik zie meerdere printers in afdrukbeheer staan. Stel je eigen printer in als standaardprinter, hoef je geen keuze te maken en vergeet de rest.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Jenske

• Lid
Mogelijk dat er in ons huis dan 2 "printers" zouden zichtbaar zijn: eentje die via de USB op mijn Kubuntu-computer is aangesloten en eentje die aanspreekbaar is via de WIFI. Mind you: bij ons thuis is er maar 1 printer, die door iedereen wordt gebruikt (om te scannen en te printen).

Maar ... dat verklaart niet waarom er in mijn "printers"-menu 4 (vier) HP Envy's te zien zijn die slechts verschillen in een of andere obscure getal-aanduiding.

En het instellen van een standaardprinter is gebonden aan de computer waarvoor die standaardprinter geldt, natuurlijk. Dat kan ik vanuit mijn pc onmogelijk instellen voor een Windows 10-laptop of andere computer bij ons thuis.

Joshua Orbit

• Gast
Bij HP kan je tegen de volgende situatie aanlopen:

- een generische printerdriver
- een pure hplip printerdriver

die kunnen voor scanner en printer dus dubbel worden aangeboden. Je kan in instellingen/ apparaten/ printers de generische gewoon uit je lijst verwijderen (een grijs icoon met een bak met een papiertje in) . De hplip drivers voor je printer zijn ook de echte goede (deze hebben een mooier icoon en vermelden hp in de driver met een nummer) .

Kijk eens of dat dat bij jouw ook zo het geval is. Er zijn al vele topics gepasseerd met dezelfde problemen. (en oplossingen)

Offline jabuca

• Lid
Hallo Jenske. Lees het topic eens van HP ENVY 5530.
Met vriendelijke groet,
jabuca

Met vriendelijke groet,
jabuca
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

Offline Jenske

• Lid
Dag Jabuca,
Als ik in dit forum zoek naar "HP Envy 5530" of "5530" vind ik énkel dit topic terug. Ik weet dus niet goed welk topic je bedoelt.

Klopt niet, ik heb nadien wél andere topics gevonden. Vergeet dus dit bericht.

Offline Jenske

• Lid
Inmiddels heb ik (omwille van een totaal ander probleem) Kubuntu geïnstalleerd en daarin draaien zowel skanlite als de printer.

Wat ik wél erg lastig vind: dat ik (nog steeds) van elk "onderdeel" 3 versies te zien krijg. Zo kreeg ik bv. bij Skanlite 2 Envy 5530's te zien, waarvan enkel het poortnummer verschilde: zie bijlage.

Het draait wel allemaal, maar het is wel nogal verwarrend.

Ter geruststelling: mijn vrouw draait Windows 10 op een HP-computer, verbonden met de wifi aan onze HP Envy 5542 printer en die kan soms zelfs niet eens printen. Bij Ubuntu lukt het dus wél, maar onder Windows 10 dus: soms wel en soms niet (geen grap: willekeur is daarbij troef).