Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Poll

Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 20.04 Focal Fossa???

Geweldig
Goed
Matig
Valt tegen
3 keer niks
weet niet

Auteur Topic: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 20.04 Focal Fossa???  (gelezen 3560 keer)

Offline jos34

• Lid
Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 20.04 Focal Fossa???
« Gepost op: 2020/04/30, 22:53:55 »
I'm very nice  :) ^-^ ;) =D, alleen dat OEM logo tijdens het booten, dat hoeft van mij echt niet. Wel vreemd dat Ubuntu hierin ineens Windows 8.1 gaat nadoen.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/30, 23:00:24 door jos34 »

Offline rico70

• Lid
Re: Wat vinden we van de nieuwe ubuntu 20.04 Focal Fossa???
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/30, 23:19:37 »
Hij is net uit, kan je beter over een maand ofzo vragen

Offline jos34

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/30, 23:21:55 »
Je kunt je stem later wijzigen.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/03, 11:54:37 »
Ik heb eerst als proef mijn Desktop van een verse installatie met Xubuntu 20.04 voorzien. Dat liep puik. Het enige was de knop van het Whiskermenu. Die verander ik graag van Applications Menu naar alleen Menu, maar dat bleef niet hangen. Dat ging wel via de rc. Opgelost dus en in wezen een simpele reeds bekende bug.

Voor het overige niks tegengekomen. Normaal wacht ik op de eerste punt release. Maar omdat nu GIMP 2.10.18 in de 20.04 beschikbaar is die ik erg veel gebruik en ook Mypaint 2.0 ben ik maar meteen overgestapt. De SSD met de 18.04 heb ik voor de zekerheid bewaard. Ga nu ook eens de Kubuntu uitproberen. Schijnt een fijn ding te zijn.

Fijne LTS! Hij draait lekker vlot.

groet,

Just
« Laatst bewerkt op: 2020/05/03, 12:03:22 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/03, 21:26:23 »
Hoi,
Het os werkt op zich goed maar ik ben vanaf 10.04 gewend dat ik amule of nicotine plus kan installeren. Deze software is er (nog) niet voor 20.04 en ik zie geen fatsoenlijke alternatieven,
De stable snap van audacity is niet in het Nederlands.
Ik wil een o.s. wel zoveel mogelijk in het Nederlands hebben. Misschien dat alles bij 20.04.1 goed werkt...

DarkEra

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/04, 00:16:22 »
I'm very nice  :) ^-^ ;) =D, alleen dat OEM logo tijdens het booten, dat hoeft van mij echt niet. Wel vreemd dat Ubuntu hierin ineens Windows 8.1 gaat nadoen.
1. Wacht een maand of mischien tot Juli tot de eerste point release uit komt zodat de gebruikers hier de tijd hebben 'm uitvoerig te gebruiken en hun ervaringen dan te delen. Dat hebben we je al vaker gezegd dat het gewoonweg onbenullig is om op de releasedag of een week erna te vragen wat men vindt van "een nieuwe release".
2. Ubuntu doet geen Windows na maar zijn er meerdere distro's die het OEM Logo laten zien. Fedora was hier al veel eerder mee dan de *buntu club.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/04, 03:56:49 door Maik »

Offline wowo

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/04, 02:41:48 »
Hoi,
Het os werkt op zich goed maar ik ben vanaf 10.04 gewend dat ik amule of nicotine plus kan installeren. Deze software is er (nog) niet voor 20.04 en ik zie geen fatsoenlijke alternatieven,
De stable snap van audacity is niet in het Nederlands.
Ik wil een o.s. wel zoveel mogelijk in het Nederlands hebben. Misschien dat alles bij 20.04.1 goed werkt...
Als er een nieuwe versie uitkomt dan zal het altijd even wachten zijn opdat bepaalde pakketten toch beschikbaar komen (of met wat trucs).
Voor wat betreft Nicotine+:
Ik gebruikte altijd de volgende ppa hiervoor:
https://launchpad.net/~nicotine-team/+archive/ubuntu/stable/+packages
Zoals je ziet, heeft die nog niet de versie voor 20.04. (wel voor 19.10).
Als je gaat kijken naar de unstable packages dan zie je dat er al een pakket is gemaakt voor 20.04 onlangs in mei (dus zeeeeer recent).
Het zal een kwestie van tijd zijn of er komt dus ook een stabiele versie (ppa of een downloadbaar .deb bestand)
Dze ppa is van de officiële ontwikkelaar van het pakket dus betrouwbaar.
Zie ook:
https://github.com/Nicotine-Plus/nicotine-plus
Helaas komen niet alle pakketten komen in een volgende versie terug, en daar zal je zelf naar een alternatief moeten zoeken.

Zelf maak ik veelvuldig gebruik van Puddletag en die is er (voorlopig) ook niet voor 20.04. De reden hiervoor dat dat pakket nog gebruik maakt van Python2 en QT4. QT4 gaat niet samen met de fault QT5 in 20.04.
Het zou dus door de maker aangepast moeten worden, maar die laat zich al heel lang niet meer zien.
Er zijn nu initiatieven om van de oude Puddletag een appimage (inclusief alle oude afhankelijkheden) te maken, zodat het binnenkort als appimage beschikbaar komt voor 20.04.

Het wordt allemaal door onbetaalde vrijwilligers gedaan:
Dus even wat geduld of ga zelf aan de slag als programmeur. ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/05/04, 02:44:53 door wowo »
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/04, 06:47:26 »
Ik heb in ieder geval python 2.7 er weer op gezet en het scriptje om MP3 op mijn iPad shuffle te zetten aangepast.  Die andere software zal in de loop van de tijd hopelijk wel weer goed komen 😀

Offline jabuca

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/07, 08:43:23 »
Alles werkt naar behoren, alleen mijn printer/scanner HP Envy 5530 geeft problemen met scannen, soms wel de scan printen  printer loopt, en de afbeelding komt er blanco uit. Foutmelding is; executableParh/usr/share/systeemconfig/printer/sep-dus-service.py. Wordt T.z.t vanzelf opgelost!
Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!!

« Reactie #9 Gepost op: 2020/05/07, 10:36:20 »
Xubuntu: echt helemaal geweldig! Eigenlijk niets raars tegengekomen.

Ubuntu: uiterlijk echt super, alleen lang zo sprankelend niet als Xubuntu.
Wellicht dat ik Ubuntu nog eens verander voor Mint XFCE. In Ubuntu traag laden van thumbnails (preview-plaatsjes in bijv. fotomappen), kopieren en plakken van tekst werkt niet goed, er gaat nog wel eens iets mis bij het maken verzamelmappen van 'app's', In sommige invoervelden op internet lukt het invoeren van tekst soms niet. Zal allemaal nog wel beter worden. Werkt op zich best vlot, maar met een aanzienlijk groter geheugengebruik (logisch, maar ja het verschil is best groot).
« Laatst bewerkt op: 2020/05/07, 10:38:26 door Ronaldus »

« Reactie #10 Gepost op: 2020/05/07, 16:05:09 »
Kubuntu 20.04 is geweldig, nadat ik alles wat op SnapD lijkt eruit heb gesloopt.

Over uiterlijk vertoon valt te twisten, maar het aanpassen van thema's is heel makkelijk dus dat is ook positief.

Minder positief was ik over het feit dat KDE PIM gedumpt was voor Thunderbird. Gelukkig eenvoudig zelf te vervangen aangezien het gewoon in de repro zit.

Zit nu te overwegen om Thunderbird er uit te knikkeren, maar een tegeltjeswijsheid over nooit standaard programmatuur eruit gooien houd mij nu nog tegen.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/05/07, 18:12:36 »
Er bestaat tegenwoordig ook een "minimale installatie", die Thunderbird niet installeert. Zo "standaard" als vroeger zijn veel applicaties dus niet meer. Hou je zeker niet in om Thunderbird te verwijderen als je dat wil: dat zal geen problemen geven.

« Reactie #12 Gepost op: 2020/05/07, 19:38:40 »
Het is meer het idee dat ik vanwege stabiliteit in mijn hoofd had nu langzaam tegen mij gebruikt wordt. De integratie wordt minder, en hoe meer snapD en flatpack er is, hoe ergers dat gaat worden.

Appimage is het andere grote gedrocht waar ik een even grote antipathie voor ontwikkel.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2020/05/07, 20:52:04 »
Naar stabiliteit zijn snaps, flatpacks en appimages juist beter, t.t.z., voor zover er geen malware in zit. Die draaien geheel geïsoleerd in hun zandbak en plaatsen niets in je systeemfolders en gebruikersinstellingen. Als je ze verwijdert, zijn ze weg zonder sporen, en zonder je systeemfolders aangeraakt te hebben.

Veiligheid (malware) is mogelijk wel een grotere zorg, zeker met appimages. Die download je immers van overal. De veiligheid van snaps en flatpacks hangt af van de controle erop, maar dat geldt evenzeer voor .deb pakketten. Het gevoel zegt echter dat die laatste beter gecontroleerd zijn omdat het niet allemaal ter hoogte van de ontwikkelaar gebeurt. Maar dat gevoel kan vals zijn.

« Reactie #14 Gepost op: 2020/05/07, 23:25:22 »
Ok net 'per ongeluk' Kubuntu opgewaardeerd. Wilde alleen even kijken of de update er nu was met do-release-upgrade maar toen begon die al te lopen. Lijkt aardig gelukt alleen jammer dat muziekspeler Cantata was verwijderd inclusief mpd  >:(. Nergens voor nodig want dat pakket is nog steeds beschikbaar.  Dat foutje dus weer even gerepareerd.  ^-^