Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Swap-partitie  (gelezen 2158 keer)

Offline yJi

• Lid
Swap-partitie
« Gepost op: 2020/03/25, 16:05:32 »
Is een Swap-partitie nog wel echt nodig, immers het wordt nooit meer gelijk aangemaakt met een andere Linux Mint 19.2 of 19.3 installatie of update.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Swap-partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/25, 16:38:53 »
Sinds ubuntu 18 dus ook linux mint 19 word er gebruik gemaakt van een swapfile ipv een swappartitie.
De swapfile zie je onder /swapfile in je bestandsbeheerder.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

DarkEra

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/25, 18:15:54 »
Met de zoekfunctie had je het antwoord eigenlijk al kunnen vinden, er zijn al verschillende topics over geweest waarin het vermeld werd zoals hierboven beschreven. :) ;)
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104901.msg1028230#msg1028230
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=106570.msg1034474#msg1034474
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104595.0

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/26, 11:18:09 »
Als ik zoek "swap partitie nodig" dan vind ik niets. Het is niet altijd gemakkelijk via de zoekfunctie een antwoord te vinden, laat staan een antwoord op een specifieke vraag. En dan hangt het nog van de ervaring van de gebruiker af of het juiste antwoord ook herkend wordt. Dit hier even vragen kan dus volgens mij perfect.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/26, 15:53:58 »
yJi heeft in het verleden met virtualisatie gewerkt en probeert dat waarschijnlijk nu ook weer.

Als men de installatie aan de distributie zelf overlaat wordt er een swapfile aangemaakt die maximaal 2 GB groot is.
Wil men iets virtualiseren met een groter virtueel geheugen dan 2 GB dan wordt er aangegeven dat dat niet kan.
De swapfile van de gastheer dient dan handmatig vergroot te worden naar bijvoorbeeld 4 GB.

Hier zie je dat ik het heb aangepast:

Het is dus niet zo dat de huidige Ubuntu's kijken naar de grootte van het RAM-geheugen en daar de grootte van de swapfile op aanpast.
Was het maar waar.
Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Fedora 42 Workstation  +  GNOME Boxes

DarkEra

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/26, 17:41:57 »
Als ik zoek "swap partitie nodig" dan vind ik niets. Het is niet altijd gemakkelijk via de zoekfunctie een antwoord te vinden, laat staan een antwoord op een specifieke vraag. En dan hangt het nog van de ervaring van de gebruiker af of het juiste antwoord ook herkend wordt. Dit hier even vragen kan dus volgens mij perfect.

Meer varianten gebruiken, bij gewoon "swap" in te geven via de zoekfunctie vindt men meer resultaten. Ervaring doet er niet toe, het is meer een kwestie van even lezen en kijken of het gegeven antwoord ertussen staat wat je zoekt.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2020/03/26, 17:43:39 door Maik »

Offline EvC

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/26, 18:40:14 »
Het is de vraag in welke context yJi het wil zien.
Voor normaal gebruik maakt het geen verschil. Gaat men virtualiseren dan kan men tegen een grens aanlopen: en dan is een swapfile niet meer vanzelfsprekend de beste keus.

Tutorials over het vergroten van een swapfile zijn er wel. Echter toegankelijk voor de gemiddelde gebruiker zijn ze niet.

Waar ligt het probleem dat de grootte van een swapfile niet automatisch wordt aangepast aan de grootte van van het RAM-geheugen?
Bij een swap partitie is dat wel het geval.
Ligt die tekortkoming aan de kernel of zit iets anders die mogelijkheid in de weg?
Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Fedora 42 Workstation  +  GNOME Boxes

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/27, 09:08:24 »
yJi vroeg eenvoudig "Is een Swap-partitie nog wel echt nodig", en volgens mij heeft Pederoco dit adequaat beantwoord. yJi komt wel terug met meerdere vragen indien nodig, of zal dit draadje als opgelost markeren.

Offline yJi

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/28, 09:33:30 »
Er staat dus inderdaad wel een Swap-file in mijn bestandssysteem, daar had ik nog niet gekeken omdat ik een swap-Partitie zocht.

Opgelost en bedankt voor jullie reacties!
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro