Ik wissel nogal eens van geluidsinput-bron, vb.
- soms gebruik ik de ingebouwde microfoon van mijn webcamera, vb. voor skype
- maar soms neemt die teveel omgevingsgeluid mee op en wil ik mijn aparte, losse, analoge microfoon aansluiten die dan alleen mijn stem opneemt in combinatie met de webcam
- en soms wil ik een in de computer afgespeeld geluid opnemen (vb. van een youtube-filmpje alleen het geluid opnemen)
Nu kan dat allemaal wel met aanklikken van het "ubuntu-overheersend" menuutje instellingen>geluid, maar écht comfortabel werkt dat niet.
En soms is het écht puzzelen, want programma's zoals ZynAddSubFX schijnen er niet tegen te kunnen als je van invoerbron wisselt terwijl ze draaien -- je moet het programma dan eerst afsluiten, van bron wisselen en dan terug opstarten.
Andere programma's geven een hele waslijst aan inputbronnen, zoals VLC, dat spreekt van ...
- /dev/video0 en /dev/video1 voor video-input --> maar wat is nu juist video1 en video2 en waarom krijgen die niet gewoon de naam van het video-apparaat in kwestie?
- /hw/0,0 en /hw/0,1 envoort --> maar wat zijn al die "hw's"
Allemaal wel technisch interessant, waarmee je waarschijnlijk diep kan graven in de computer, maar voor een gewone sterveling als ik:
Bestaat er geen allesoverheersend instellingen-menuutje waarmee je vlot kan zien welke ingangen er zijn, wélke in gebruik, welke uitgangen en welke in gebruik?
Als ik het goed begrijp, bestaat er voor Ubuntu een zgn. Sound Switcher Indicator (zie bv.
https://www.omgubuntu.co.uk/2014/02/sound-switcher-app-ubuntu), maar dat is ondertussen ook al van 2014 en vergt weer eens een aparte PPA.
Help mij uit mijn (geringe) nood, vrienden van het Ubuntu-forum.