Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Asus vivobook, dualboot Win 10 en Ubuntu. Uefi gedoe.  (gelezen 4016 keer)

FrSu

• Gast
Re: Asus vivobook, dualboot Win 10 en Ubuntu. Uefi gedoe.
« Reactie #25 Gepost op: 2020/02/25, 17:40:12 »
Dank De Baas, maar de dualboot is voor mij niet zo belangrijk. Als het eenvoudig kan (en daar lijkt het niet op) is het leuk en anders maar niet. Ben niet getrouwd met Win, maar wel met mijn vrouw. ;)

Ik ga de tip van Jolo eerst nog even proberen. Als dit niet werkt wil ik een nieuwe installatie doen en kan Win 10 er af. Alleen Linux op dit netbookje is voor mijn betere helft geen probleem. Is ze al heel lang aan gewend.

Vraag is dan wat ik aan UEFI trucs moet uithalen om dat wel goed werkend te krijgen, of is de simpele keuze: " Gebruik maken van de gehele schijf" dan genoeg?

swake

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 2020/02/25, 18:25:58 »
Is er een bepaalde reden waarom je een voorkeur hebt voor Ubuntu Budgie ?
Ubuntu zelf kun je probleemloos in UEFI modus installeren .Ubuntu Budgie kun je alleen in BIOS (CMS of Legacy) modus installeren .

FrSu

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2020/02/25, 18:53:18 »
Als de bootmanager dit aangeeft:  UEFI: ADATA USB FLASH Drive 0.00. Dan ziet hij toch een UEFI Budgie?

Verder vind ik Budgie een mooie desktop. Maar ik kan ook voor Mint gaan. Die had mijn vrouw als laatste. Werkt het daarmee wel gewoon direct, zoals met Ubuntu? Want dan ga ik daarvoor. Kan dat dan wel met een dualboot werken?

Oplossing van Jolo werkt helaas ook niet.

Vreemd ik kan de USB vanuit de keuze UEFI: ADATA USB FLASH Drive 0.00 niet meer opstarten vanaf ADATA nu wel.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/25, 19:26:52 door FrSu »

nahjo

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2020/02/25, 19:11:29 »
CSM uitschakelen
vergeet Swake en gebruik Debaas .
Trouwens heb je wel langer dan 5 seconden naar reactie #2 gekeken?

FrSu

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2020/02/25, 19:25:51 »
CSM uitschakelen

Als je die van jou (Nahjo) bedoeld. Ja. Maar wordt het dan geen Linux IN Windows? Dat wordt al jaren als onwenselijk aangegeven. Vandaar dat ik niet verder gekeken heb. Is dat nu anders dan?

nahjo

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2020/02/25, 19:31:56 »
CSM uitschakelen

Als je die van jou (Nahjo) bedoeld. Ja. Maar wordt het dan geen Linux IN Windows? Dat wordt al jaren als onwenselijk aangegeven. Vandaar dat ik niet verder gekeken heb. Is dat nu anders dan?
Windows 10 helpt je gewoon bij het installeren van Ubuntu(s). Via de geavanceerde opstartopties kan je EUFI/BIOS benaderen (zonder toetsen geram), opstarten van USB regelen.
Als voorbereiding kun je het beste de fastboot in Windows 10 uitschakelen, daarna in EUFI/BIOS fastboot en secureboot uitschakelen. De uitvoeren de stap is dan opstarten van USB met een 64bit Ubuntu(s)/Linux Mint.
Na installatie krijg je ene Grub waarin je kan kiezen voor Ubuntu of Windows boot.
Mocht op dat moment geen Grub verschijnen dan kan je de ingreep van Jolo toepassen.
Alles eenvoudig binnen 2 uurtjes te regelen  :)

FrSu

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2020/02/25, 19:40:47 »
Dank. Maar dit is voor mij geheel nieuw. Hoe dit te doen in Win 10 is mij ook niet duidelijk. Ook niet met jouw informatie. Ik gebruik Win al zo lang niet meer......

Heb nu toch maar gekozen voor een nieuwe installatie met gebruikmaking van de hele schijf. Ben en was al lang geleden klaar met Win, maar voor deze ene keer leek mij het leuk om er een dualboot van te maken. Wat een ramp is het weer. :'(.

Nu maar hopen dat na de installatie nu toch echt een verse Budgie gaat opstarten............................ :rolleyes:

FrSu

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2020/02/25, 19:54:28 »
En bingo! ^-^ En dat in slechts 15 minuutjes.... ;)

Nu bezig met updates. Even een herstart gedaan en klaar is Frits.

Iedereen dank voor het meedenken, maar even een dualboot creƫren is mij een stapje te ver geworden (en ik begin er ook niet meer aan).

Groet,
Frits

« Reactie #33 Gepost op: 2020/02/25, 20:00:54 »
Mooi zo  8-)en goede beslissing  120Gb is echt te krap voor dualboot!
Veel Budgie plezier  :)
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

swake

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2020/02/25, 20:03:09 »
Citaat
CSM uitschakelen

Lees nog eens goed wat DeBaas schrijft !

FrSu

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: 2020/02/25, 20:07:48 »
Mooi zo  8-)en goede beslissing  120Gb is echt te krap voor dualboot!
Veel Budgie plezier  :)
Mvg

Ja, ik was er wel een beetje klaar mee. Valt mij overigens op dat de SSD met 2Gb intern echt super snel is als ik dit vergelijk met die van mij: 500Gb HD met 4Gb intern. Scheelt echt een stuk. Misschien interessant om in die van mij nu ook een SSD te zetten. Die zijn nu ook met grotere capaciteit te krijgen, denk ik.

FrSu

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2020/02/25, 20:09:10 »
Citaat
CSM uitschakelen

Lees nog eens goed wat DeBaas schrijft !

Hoeft niet meer. Ben nu klaar. Jij ook bedankt voor het meedenken. :)

nahjo

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 2020/02/25, 20:09:19 »
Klasse Frsu   8-) Een geslaagde expeditie Grunn.
Enne niet weer naar Swake luisteren dan komt het allemaal goed  :)