Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Resolutie tweede scherm verandert bij bepaalde programma's  (gelezen 1589 keer)

Resolutie tweede scherm verandert bij bepaalde programma's
« Gepost op: 2020/02/01, 14:59:13 »
Ik heb twee monitoren aangestuurd door Debian 10. Het valt mij op dat bij enkele programma' s (Virtualbox (6) en Calibre) op het ene scherm het lettertype/iconen veel kleiner (onleesbaar)  zijn dan op het andere; je ziet het veranderen als een programma van de ene monitor gesleept wordt naar de andere (als het over de helft is schat ik). Het blijkt samen te hangen met HDMI heb ik gemerkt: verwissel ik de HDMI/VGA-aansluiting dan verwisselen ook de problemen van scherm.

Vraag is nu: waarom hebben enkele programma's hier slechts last van en andere niet. En eigenlijk belangrijker: hoe los ik het op? Ik heb op mijn videokaart maar één HDMI-aansluiting, dus de andere is een meer klassieke VGA-verbinding. Kan ik een HDMI-splitter hier voor inzetten?
« Laatst bewerkt op: 2020/02/01, 15:14:41 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline bluesea

• Lid
Re: Resolutie tweede scherm verandert bij bepaalde programma's
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/15, 16:00:08 »
Ja, je kunt een HDMI-splitter gebruiken. Er zijn, als ik het me goed herinnner, 2 soorten: een die automatisch detecteert en een die je handmatig om moet zetten. Hier heb je dus niets aan en automatisch scherm decteren is niet iets waar ik met Linux op vertrouw.

Een andere mogelijkheid is een HDMI-VGA adapter. Bijvoorbeeld die van Startech of die van Raidsonic, ICY BOX IB-AC5516. Heb er gisteren naar zitten zoeken, vandaar dat het nog naast me ligt. Ze kosten circa 35,=. Hou er wel rekening mee dat de beeldkwaliteit achteruitgaat en dat je geen DVD of Blue-Ray kunt afspelen met zo’n converter omdat deze geen HDCP content kunnen omzetten. Of het goed werkt met Linux kan ik niet zeggen.

Groeten,
bluesea