Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Routers probleem  (gelezen 3324 keer)

Routers probleem
« Gepost op: 2019/12/19, 08:53:08 »
Hoi,

Ik heb een aantal routers wel kunnen instellen, maar hierna zie ik wel de wifi-point, maar internetten etc gaat niet, pingen ook niet.

Waarom? Mijn provider (Caiway) informeert dat ik bij de leverancier (Linksys) moet contact opnemen.

Vreemd.

Waar moet ik in de routers iets aanpassen?

SPW
Spidey-Westland
Release:   LinuxMint 20.2 una

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Routers probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/19, 10:02:17 »
Krijgen de routers wel een IP adres van de provider?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/19, 10:14:49 »
Ik heb de instellingen zo gedaan als in de voorbeelden, tot voor kort werkte deze wel. Kan het liggen aan de positie in het netwerk. Deze router is aangesloten op de switch achter het modem en hoofdrouter.
Spidey-Westland

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/19, 10:21:56 »
Welke router?
Als de router default (reset) staat ingesteld kun je dan wel verbinden?
Staat de router ingesteld op NL: DFS-ETSI ?

En de PC?
In de file
/etc/default/crda
verander
REGDOMAIN=
naar
REGDOMAIN=NL

In terminal:
sudo iw reg set NL

controle:
iw reg get

reboot en test ;)

Citaat
Deze router is aangesloten op de switch achter het modem en hoofdrouter.
Dan zou de router als accesspoint moeten staan ingesteld, dhcp moet dan uit staan.
Als dhcp aanstaat kan deze verkeerde ip reeksen aanbieden.
Zoniet moeten WAN, aangeboden door de hoofdrouter en LAN verschillende ip reeksen aanbieden.

« Laatst bewerkt op: 2019/12/19, 10:28:37 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/19, 12:10:39 »
Het is de router Linksys WRT54GL v1.1

Als de router default (reset) staat ingesteld kun je dan wel verbinden?Heb ik nog niet uitgevoerd.

Staat de router ingesteld op NL: DFS-ETSI ?
Saat dat ergens in de configuratie?

De PC is mijn test  laptop met "kali Linux"

grt SPW

Dat andere zal ik doen
Spidey-Westland

Offline atomos

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/19, 13:53:53 »

Heb je op de wrt54gl v1.1 nog de linksys firmware op zitten ??Denk eens aan een Siby tomato of een dd-wrt firmware. Ik heb hier nog 2 linksys wrt54gl v1.1 liggen , 1 met dd-wrt en 1 met tomato.. echt die zijn beter in te stellen dan de org. firmware.
Voordat je het volgende gaat doen, even nakijk wat de default router password is want alles wordt gereset.

Maar nu jou probleem. Eerst terug naar de basis van je firmware met de 30-30-30 methode. En dat betekend:De reset knop ingedrukt houden:  start je linksys wrt54gl op. opgestart ? 
Druk de resetknop in voor 30 seconde, resetknop ingedrukthouden --> 30 seconde de voeding van de router afhalen, resetknop ingedrukthouden --> spanning er weer op, en na 30 seconde kun je de rest knop loslaten.dus 3*30 seconde de reset knop in gedrukt houden.Nu staat je router helemaal schoon voor je en kun je met de juiste instelling weer beginnen en aanpassen.
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/19, 14:05:05 »
Kijk ook even goed wat je wilt aan netwerk. Je kunt namelijk kiezen voor 1 groot netwerk, of per router(s) gescheiden netwerken.
Toewijzen van IP's verschilt hierdoor, of je dat 1 router moet laten doen of elke router.

Ik heb hier bewust gekozen voor gescheiden netwerken.
Beide routers hebben internetverbinding, echter gescheiden netwerk. Mocht de ISP-router gehacked worden (of de ISP kijken) dan blijft dit beperkt tot die router en kunnen de hackers nog niet op het (ons) netwerk van de tweede router.

Je hebt het over "een aantal routers".  Bedrijfsnetwerkje??
In dat geval kan het ook interessant zijn gescheiden netwerken te hanteren (zoals hierboven beschreven) om bv personeel gescheiden te houden van directie- of administratie-netwerk.

Het is even door krijgen wat je precies in moet stellen, maar als je dat eenmaal door hebt is het heel goed te doen.

Lees deze ook even. ;)
https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/bouw-een-extra-router-in-je-thuisnetwerk/#rs-1493290482527

en eventueel meer
https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/extra-router-inbouwen-breid-je-netwerk-uit/
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline DeBaas

• Lid

« Reactie #8 Gepost op: 2019/12/20, 14:54:25 »
Het is gelukt om dd-wrt op de router te zetten. Alleen merk ik dat ik niet verder kom dan de eerste pagina, er wordt namelijk elke keer als je wat wilt je password moet opgeven. Dat doe ik trouw, maar er gebeurd niets.
Spidey-Westland

« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/20, 16:15:45 »
Heb je nagekeken of jouw WRT54GL wel voldoende intern geheugen heeft?
Er zijn geloof ik twee versies WRT54GL, waarvan een met voldoende en de andere met onvoldoende geheugen voor dd-wrt. Bij onvoldoende werkt ook 'de helft' maar.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #10 Gepost op: 2019/12/20, 20:25:27 »
Hoe controleer ik het interne geheugen?

Ik heb het via een tip op een site gevonden en dit zo uitgevoerd.

Moet ik na het inloggen iets met mijn pc account doen om als root in te loggen of wijzigingen naar de router te sturen.
Spidey-Westland

« Reactie #11 Gepost op: 2019/12/20, 23:53:36 »
Ik heb de https://proprivacy.com/vpn/guides/dd-wrt gevonden, die eerste stap zoals zij vermelden heb ik uitgevoerd,  Ik ben 1 stap verder, kom na reset 30/30/30 op een scherm om je routerusername en routerpassword in te vullen. Daarna verandert er wat. Maar als ik verder de configuratie wil uitvoeren dan worden de nieuwe ingevoerde waarden niet geaccepteerd. Wat is er dan fout. De router is nog niet met het internet verbonden, alleen tussen laptop en router, zoals gebruikelijk.

Moeten username en passwords eenvoudig blijven of moet dat wat moeilijker.

Wie helpt mij naar de volgende stap?

SPW

Spidey-Westland

« Reactie #12 Gepost op: 2019/12/21, 07:20:00 »
Na wat extra zoeken op het internet kwam ik de tip tegen om verder te bladeren en in te stellen op de linksys met dd-wrt.

Zag het op:
https://pcmweb.nl/artikelen/internet/dd-wrt-installeren-op-je-router/
Je moet hiervoor als username "root" en als password "admin" gebruiken, en dit herhalen als er om gevraagd wordt.

Op naar de volgende stap.

Nu nog de router op het internet krijgen.

Mijn hoofdrouter is benaderbaar met 192.168.1.1, de dd-wrt is ook benaderbaar met 192.168.1.1.
Kan dat het probleem zijn waardoor deze router , die achter de switch staat niet naar het internet gaat?

't Is in ieder geval een leuk leer project.

groet SPW
Spidey-Westland

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2019/12/21, 11:24:51 »
Citaat
Mijn hoofdrouter is benaderbaar met 192.168.1.1, de dd-wrt is ook benaderbaar met 192.168.1.1.
Als je hoofdrouter op 192.168.1.1 staat, netwerk 192.168.1.xxx

je dd-wrt ook als router is ingesteld
dient de dd-wrt VOOR je deze aansluit op je hoofdrouter op een andere reeks te worden ingesteld
bijvoorbeeld 192.168.0.1, netwerk 192.168.0.xxx
bijvoorbeeld 192.168.178.1, netwerk 192.168.178.xxx

je dd-wrt als access point is ingesteld
dient de dd-wrt VOOR je deze aansluit op je hoodrouter een ander netwerk adres te krijgen in dezelfde reeks als de hoofdrouter en de dd-wrt dhcp uitgezet
Je hoofdrouter is 192.168.1.1, de dd-wrt wordt dan bijvoorbeeld 192.168.1.2 of 192.168.1.254

« Reactie #14 Gepost op: 2019/12/21, 16:28:03 »
Hoe controleer ik het interne geheugen?

Het lijkt erop dat je toch al verder bent, maar ter info toch nog even antwoord.
Dat kun je op internet (linksys?) opzoeken op basis van serienummer van jouw type.

En voor iedereen ook de tip. Als je zo iets gaat doen kijk dan altijd even of je router wel over voldoende geheugen beschikt voor wat je wilt gaan doen. Dit merk en type router is niet de enige waar dit bij speelt.
- I ♥ Linux -

« Reactie #15 Gepost op: 2019/12/21, 16:30:22 »

Als je een van deze twee wijzigt heb je twee netwerken zoals ik uitlegde.  ;) (up to you wat je wilt uiteraard)

Kijk ook even naar de link die ik plaatste, want de twee verschillende mogelijkheden vereisen ook twee verschillende manieren van aansluiten.
- I ♥ Linux -