Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan in Xubuntu de partitie met 18.04.2 niet meer laten controleren door e2sfck  (gelezen 1293 keer)

Hoi Allemaal,

Ik blijf steeds met verschillende problemen zitten die in het verleden wel min of meer konden worden opgelost ( Vanadium) maar nu weer min of meer terugkeren. Althans daar lijkt het op. Het grootste item nu is wellicht dat het me niet meer lukt om versie 18.04 simpelweg te laten checken met fsck dan wel e2fsck.

Als ik tijdens de opstart in grub kies voor recovery enz, dan begint hij keurig met de check maar stopt direct ( natuurlijk ?) omdat die 18.04 dan blijkbaar is gemount ??? Ofwel dat hij etc niet kan openen. En dan blijft alleen een speciale opstart over die me wel weer de 18.04 doet starten maar met een afwijkende instelling qua beeldscherm. Alleen als ik dan herstart en kies voor 18.04 heb ik weer mijn normale set-up.

Dan, als ik Gparted gebruik vanuit een live-dvd en een check wil doen op die 18.04 partitie komt hij ook met errors. Zoals: e2fsck fy-v-Co/dev/sda10 ( in mijn geval dus die 10). Kan het niet controleren en/of op fouten en deze repareren.. Ook de simpele fsck /dev/sda10 doet dus niets. Ook  de melding van dat ik een nieuwe versie van e2fsck zou moeten zien te krijgen komt voor. Verder ook bv een Libparted warning: Error fsyncing / closing/ dev/ sda ( 1 t/ 10, geldt dus voor allen) : input / output error. Retry / ignore. Met dan onder meer de melding: Partitie 1 / 2/ 9 does not start on physical sector boundry.

Ik heb ook de boot-repair live-dvd gebruikt. Die zegt dan dat-ie alles is gelukt maar dat wellicht die 18.04 te ver wijder ligt van de bootsector in het begin en hem dan blijkbaar niet goed kan vinden. ( In mijn woorden dan. Maar het lijkt me een wat te algemene stelling. Want als ik handmatig die 18.04 kies dan start hij gewoon goed op.)

Ik begrijp dat er wel iets niet helemaal goed zit. Maar wat en hoe los ik dat nou eens goed op? En daarom zou ik graag willen dat die fsck het goed zou doen,maar dat lukt dus niet.

Mijn huidige 1 TB HD is ± 3 a 4 jaar oud en Smart geeft dan ook keurig aan dat hij helemaal in orde is. In mijn voorgaande problemen draaide het hoofdzakelijk om een oude 2e HD die vol met fouten zat en het inmiddels helemaal heeft opgegeven. Daarom heb ik die onlangs geheel uit de pc gehaald. Hetgeen me wel weer een knok-partij met MS opleverde om dan win weer te moeten her-activeren, maar goed, dat is allemaal weer gelukt. Opvallend was daarna wel dat die niet meer aanwezig zijnde 2e schijf ( sdb ), waar een tweede swap op stond die ook problemen opleverde met het opstarten van 18.04, nog wel werd genoemd in de fstab. Die heb ik dan daar ook geheel verwijderd. Maar ondanks alles bleef ik dan met het opstart-probleem zitten dat als ik niets deed, de grub na 8 sec die 18.04 ging starten maar dan vastliep met een zwart scherm met een streep grijs. En dus een harde herstart nodig was. Daarna start de grub op met 30 sec en heb ik alles weer keurig werkend met de 18.04..

Op een andere partitie heb ik ook de versie 16.04 staan die mij nooit problemen geeft. En daarom heb ik van die fstab alles gekopieerd in de 18.04. Dat lijkt op zich redelijk te werken. Zij het dat ik nu wel die 16.04 nu bovenaan in de grub heb staan en die wordt dan, als ik niets doe, nu standaard gestart. Tenzij ik snel de 18.04 selecteer. Maar dan gaat het gelukkig wel allemaal goed. Maar gisteren kreeg ik ineens weer een freeze die bleek te komen door enkele orphanet inodes die moesten worden opgelost. Het lijkt allemaal wel met elkaar te maken te hebben, maar wat ?

Tot nu toe weer vele, vele items getracht te lezen maar uiteindelijk kom ik er niet uit. Hopelijk iemand die me weer even met me mee wil denken. Geen idee welke data het meest nuttig is dus laat me even weten wat precies. Ik doe er volledigheidshalve een print bij van Gparted om alvast een beeld te krijgen. Bij voorbaat dank.

Groet,

Goese Duikertje

nahjo

• Gast
Veel informatie ...... wat ik er van maak is dat je ubuntu 18.04 niet goed werkt (de 16.04 wel) en tijdens opstart blijft hangen. Je geeft dan een harde reset waardoor je wat melding krijgt dat er wat gerepareerd en gecontroleerd gaat worden en je denkt dat fsck het probleem misschien kan oplossen. Het lijkt wel of je een kopie van je hd op de nieuwe SSD hebt geplaatst.
Ik zou het zo gaan aanpakken: verwijder de 18.04 en installeer die weer helemaal lekker schoon.

Hi nahjo! Dank voor de reactie. Was even druk bezig. Die 18.04 heeft een hele tijd prima gewerkt. Hét grote probleem nú is dat ik op geen enkele wijze een simpele (e2)fsck schijn uit te kunnen voeren op die 18.04. Niet bij het opstarten en niet via livedvd. Dus ik kan zo ook geen idee krijgen waar het euvel zou kunnen zitten. Er is wel iéts niet in orde,maar wat? Inmiddels krijg ik , ik dacht heel voorzichtig te stellen ná de recente problemen op firefox en de laatste update kernel 18.04, steeds vaker te maken met orphanent inodes en via firefox het bevriezen van de hele pc tijdens kijken naar video's daar.

Het allemaal weer opnieuw gaan installeren,mein got, is één optie en wellicht straks nog mijn enige. Maar als het nou even kan , liever niet. Ik zou liever willen uitpluizen waar ik eventuele fouten heb gemaakt en hoe dat te voorkomen in de toekomst. Wat zou er naast de fsck nog verder kunnen bestaan van een programma dat eens de hele pc 100% goed doorloopt en éérst laat weten óf er fouten zijn en waar, en dán deze ook automatisch kan repareren. Van dat memtest heb ik nooit goed de werking begrepen en betwijfel of een pc daar uren of 12 tot 24 uur voor moet buffelen.  Maar goed, hopelijk zijn er nog meer tips?

Groet,
Goese Duikertje

Hoi allemaal.  Inmiddels heb ik een ander probleem zelf kunnen oplossen, denk ik. Sinds eergisteren begon ineens mijn geluidskaart vreemd te doen. Althans, het icoontje rechtsboven het scherm was ineens uitgezet.
In de sys-log stonden tal van meldingen i.r.t. pulse en freedesktop enz.  Na weer heel veel rond-speuren op internet en er in feite niet uitkomend, heb ik toen op de gok maar eens de gehele pulse-map in etc van 18.04 middels "oud"er voor te zetten, buiten werking gezet. En vervolgens in mijn prima werkende 16.04 dáár de hele etc/pulse map gekopieerd in de 18.04. En voilla, alles deed het weer qua geluid. ( Tot nu toe dan. Ik blijf voorzichtig.) De eerste problemen in het voorgaande lijken er nog steeds te zijn. Dus het simpel niet kunnen gebruiken van e2sfck in 18.04. Wie weet is er nog iemand die daar een antwoord op heeft?
 En ik kreeg ook weer dat heel vervelende probleem van het kijken naar video's op bv nu.nl waardoor ineens de hele pc bevroor. Gevolg; harde re-start. Dat was een lange tijd niet meer het geval. Nu net is er dan een nieuwe kernel binnen gekomen waarvan ik hoop dat die dat probleem weer heeft opgelost. Zo, wellicht kan dit dienen ter algemeen nut.

Groet,
Goese Duikertje

Vrijdag 25 oktober 2019 kreeg ik dit probleem met Ubuntu 18 op mijn Fujitsu 64bytes.
Na start komt de PC op, meld me aan en even later vraagt hij weer om aan te melden enzovoort.
Na restart memory-check vanuit grub gedraaid met resultaat: niet meer laten controleren door e2sfck...
Regel 80: /etc/default/ecS bestaat niet.
Aangezien alle bestanden toch op de cloud staan, heb ik het systeem met de USB-stick opnieuw ingericht: niks meer aan de hand...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail