Ik heb al vaker gelezen dat het verbergen van je SSID geen zin heeft/de zaken niet veiliger maakt, hoewel ik technisch gezien niet precies begrijp waarom, maar ik geloof het graag.
Nou lees ik de volgende passage in een boek van Kevin Mitnick (bekend als 's werelds no 1 white hat hacker) :
"Broadcasting the default SSID out to the world may mask the fact that the Wifi signal is actually coming from a specific household, but it also allows someone on the street to know the exact make and model of the router you own. Why is that bad? That person might also know the vulnerabilities of that make and model and be able to exploit them."
Hij adviseert dan ook om de SSID naam te wijzigen.
Wanneer dit door een iets minder computeronderlegd persoon zou zijn geschreven had het mij niet aan het twijfelen gebracht, maar Mitnick is een absolute autoriteit op het gebied van security. En het gaat hier niet om het verbergen van de SSID maar om het veranderen van de naam.
Mij persoonlijk lijkt het weinig gevaar op te leveren wanneer je router je daadwerkelijke 'make and model' uitzendt. Een eventuele aanvaller moet zich sowieso in de buurt van de router bevinden en wanneer je weinig interessant bent, denk ik niet dat iemand speciaal jouw router op de korrel wil nemen

.
Maar ik ben geen expert dus ben ik benieuwd hoe men op dit forum denkt omtrent dit issue. Heeft het security-technisch nut om de naam van je SSID te wijzigen zoals Mitnick stelt?