Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Expert tip: Grub ingangen verwijderen die het systeem niet ziet  (gelezen 5241 keer)

Joshua Orbit

• Gast
Situatie:

Een LTS is opgewaardeerd door een flinke dame die Ubuntu goed kent.
Als Steunpunt kreeg ik een merkwaardige vraag:

Het systeem staat al geruime tijd op kernel 4.15 overgegaan, manueel, naar kernel 5.0 XXXX .

Tóch bij een Grub raadpleging komen er meldingen van kernel 3.16.0 -xx voorbij (een flinke hoop zelfs) én zelfs kernel entry 3.13.0xx 

autoremove ziet ze niet, Ubuntu Clean (een PPA installatie van een handig progje dat ik niet eens kende) geen melding daarvan , Synaptic ziet ze ook niet ..... enzovoort purge commando's leveren niets op. rm -rf commando ook niet ... én toch ziet Grub2 ze wel (ondanks een reinstall - install)

Oplossing:

Ctrl + Alt + t

nautilus admin:///boot/

2x je wachtwoord ingeven (na elkaar een prompt)

selecteer alles mbt die 'oude pakketten'  ook de exe pakketten  /// verifieer goed dat het alleen die pakketten zijn (dus niet de nieuwste kernels !!!!) en klik "Delete" op je keyboard  ----- een prompt gaat je zeggen dat dat niet mogelijk is maar je krijgt een keuze menu : kies daar "alles verwijderen "  sluit het venster / sluit nautilus / sluit de terminal (ook al is een proces actief)

Terug de terminal openen en
sudo update-grub

Normaal gesproken zijn die 'onbekende oude kernel entries ' volledig weg .

Dit is een tip voor gevorderde gebruikers  ---- voor beginners met b*llen : het kan niet mis gaan, maar check alles 3x voor je "alles verwijderen" in de opties kiest . Veel pakketten tegelijk kiezen is gevaarlijk , doe desnoods de stappen 1/1 (vergeet de exe files ook niet = icoon met een paarse ruit op haar punt gezet kies ook daar de juiste 'foute ' entries)

Om meerdere pakketten te selecteren (beginners) klik er 1 en houdt Shift + de rechtse pijltjestoets ingedrukt 1/1 om er meerdere te selecteren voor je verder gaat (nogmaals: check alles 3x dat je geen fout maakt: igv een fout kan dit een perte total (total loss) zijn van je installatie als beginner (experten: gewoon terug een kernel installeren vanuit de livestick/dvd als je een fout had gemaakt. )

Enjoy Ubuntu !!!!
« Laatst bewerkt op: 2019/09/23, 13:13:25 door Joshua Orbit »

nahjo

• Gast
Re: Expert tip: Grub ingangen verwijderen die het systeem niet ziet
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/22, 12:07:23 »
Deze situatie heb ik ooit gehad door een nieuwe versie over een bestaande te schrijven. Met een 'schone' installatie komt dit niet voor.

Joshua Orbit

• Gast
Re: Expert tip: Grub ingangen verwijderen die het systeem niet ziet
« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/22, 12:29:25 »
Deze situatie heb ik ooit gehad door een nieuwe versie over een bestaande te schrijven. Met een 'schone' installatie komt dit niet voor.

Niet iedereen past dat toe: schone installaties zijn meestal feilloos, maar sommigen verkiezen de opwaardering liever. Ondanks de waarschuwing van het beter niet te doen. Vrijheid, keuze en mogelijkheden ...... voor ieder wat wils.

Maar internet leerde me dat NERGENS een howto te vinden was; ook mijn collega's op AskUbuntu waren verwonderd dat iemand met een 'rare vraag' afkwam voor hulp.
Misschien is in de fase van het opwaarderen "Verwijderen oude pakketten" iets mis gelopen ; althans dat is wat ik vermoed.
Toch heb ik er zelf 3 uren hoofdpijn van gehad om het uiteindelijk gedaan te krijgen. Je zoekt overal waar de lamp helaas niet brandt  ..... , en telkens strings schrijven voor 12 kernels is toch .... niet leuk lol

TAGS zoekmotor Forum: onbestaande kernels verwijderen uit Grub/ Grub geeft foute entries , ingangen, meldingen, synaptic ziet kernel niet Grub wel , terminal kan kernel niet verwijderen , rm -rf kan pakketten niet vinden Grub wel , opwaardering oude kernels verwijderen , oude kernels makkelijk verwijderen

[ Scroll even naar boven als je dit stukje leest ]
« Laatst bewerkt op: 2019/09/22, 12:48:57 door Joshua Orbit »