Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Applicatie als snap installeren en toegang bestanden buiten home  (gelezen 979 keer)

Sommige applicaties kunnen vanuit het softwarecentrum (in mijn geval Discover want Kubuntu) worden geïnstalleerd als snap en dat heb ik nu als test ook eens geprobeerd met muziekspeler Clementine.

Een van de pluspunten van snap is dat applicaties wat meer beperkt zijn in wat ze kunnen doen. Bij Clementine loop ik hier echter tegen een probleem aan. Mijn muziek staat op een andere interne schijf en is aangekoppeld op /mnt/data/music. Een symlink naar deze locatie is ~/Music. Standaard kan Clementine hier nu helaas niet bij. Ik krijg geen foutmelding maar de map wordt simpelweg niet gescand, de applicatie mag niet bij de doellocatie van de link. Als de muziek echt in een map staat binnen home is het wel goed.

Wat wel werkt is de applicatie installeren in devmode. Dat kan via de commandline met snap install --devmode clementine. Dan gelden de restricties niet meer maar schoffel je dus ook meteen het veiligheidsmodel onderuit en heeft een snap haast geen meerwaarde.

Mijn vraag is of iemand een manier weet om dit voor elkaar te krijgen zonder devmode? Kun je ergens in een profiel uitzonderingen toevoegen bijvoorbeeld?

De opties zijn voor zover ik het nu zie:
- De muziek verplaatsen naar daadwerkelijk ~/Music en niet als symlink
- De muziekmap aankoppelen binnen home
- Geen snap hiervoor gebruiken, Clementine is er ook gewoon als .deb-pakket :P

Offline jan11000

• Lid
Re: Applicatie als snap installeren en toegang bestanden buiten home
« Reactie #1 Gepost op: 2019/06/05, 05:29:08 »
Extra schijven of partities koppel ik altijd naar een map in de home map.

Als jij dit ook doet is het probleem opgelost.
Dus je hoeft dan niet aan de veiligheid te gaan wijzigen.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2019/06/05, 07:49:35 »
Snap begrijpt alleen mounts en dan alleen binnen home idd. Links werken gewoon niet. Dit is een normaal probleem met container technologie. Maar waar Singularity en Docker je de mogelijkheid geven om een 'Volume mount' te doen, hebben ze die mogelijkheid bij SNAP achterwege gelaten helaas. Een van de programmeurs gaf dat antwoord hier: https://askubuntu.com/questions/1033344/how-to-give-snaps-access-to-somedir

« Reactie #3 Gepost op: 2019/06/05, 22:42:54 »
Bedankt voor de reacties! Ja hier was ik al 'bang' voor, maar wel duidelijk wat de mogelijke oplossing is!

Op zich is het natuurlijk ook goed dat een applicatie niet overal bij kan op het bestandssysteem. Al is de home map wel de plek waar je doorgaans de meest 'gevoelige' data hebt. Eigenlijk zou een muziekspeler nog verder ingeperkt moeten zijn zodat deze alleen bij de muziekmap kan en instellingen ergens kan wegschrijven.