Sommige applicaties kunnen vanuit het softwarecentrum (in mijn geval Discover want Kubuntu) worden geïnstalleerd als
snap en dat heb ik nu als test ook eens geprobeerd met muziekspeler Clementine.
Een van de pluspunten van snap is dat applicaties wat meer beperkt zijn in wat ze kunnen doen. Bij Clementine loop ik hier echter tegen een probleem aan. Mijn muziek staat op een andere interne schijf en is aangekoppeld op /mnt/data/music. Een symlink naar deze locatie is ~/Music. Standaard kan Clementine hier nu helaas niet bij. Ik krijg geen foutmelding maar de map wordt simpelweg niet gescand, de applicatie mag niet bij de doellocatie van de link. Als de muziek echt in een map staat binnen home is het wel goed.
Wat wel werkt is de applicatie installeren in
devmode. Dat kan via de commandline met snap install --devmode clementine. Dan gelden de restricties niet meer maar schoffel je dus ook meteen het veiligheidsmodel onderuit en heeft een snap haast geen meerwaarde.
Mijn vraag is of iemand een manier weet om dit voor elkaar te krijgen zonder devmode? Kun je ergens in een profiel uitzonderingen toevoegen bijvoorbeeld?
De opties zijn voor zover ik het nu zie:
- De muziek verplaatsen naar daadwerkelijk ~/Music en niet als symlink
- De muziekmap aankoppelen binnen home
- Geen snap hiervoor gebruiken, Clementine is er ook gewoon als .deb-pakket