Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Een mogelijk oplossing voor de ellende van cookie-walls ?  (gelezen 2359 keer)

Re: Een mogelijk oplossing voor de ellende van cookie-walls ?
« Reactie #25 Gepost op: 2020/12/11, 12:04:17 »
Hoi kfboerne! Een uitstekend en duidelijk verhaal.Dank daarvoor. Maar hier is mijn denk-lijn daarover: ik ben maar een simpel pc-gebruikertje. En wat ik opmaak uit al die info van jouw en wat ik verder op het web zie is dat er een nagenoeg oneindige hoeveelheid aan opties,mogelijkheden en vooral evenzoveel risico's zijn bij al dit soort zaken. Ook al zeggen jij én Mozilla dat die ene vpn-er echt heel betrouwbaar is....,dan nog is en blijft het "geloven-op-de-blauwe-ogen".  Er is geen enkele garantie. Dat is nu eenmaal inherrent aan een apparaat,de pc, dat speciaal gemaakt om data te manipuleren. Kijk maar eens naar de door velen waarschijnlijk al lang vergeten "oepsje" van enige jaren terug bij DIGID....alle persoonlijke data vele duizenden gebruikers op straat komen te liggen. Kijk ook eens naar al die computerfraude bij de verkiezingen in de usa met Trump. Hoe moet ik mij daar allemaal in vredesnaam als simple ziel goed tegen verdedigen??? Okay, we zullen een zeker risico moeten accepteren als we het web opgaan. Maar waar ik wel mijn buik vol van heb is dat bully-gedrag van al die commerciële belanghebbende gigantjes die ons onder gelogen motieven ons dwingen alles aan hun te overhandigen.....,of geen gebruik! En dát zou ik graag willen oplossen door hun te voorzien van iets van een dummy-pakket data. Nogmaals, heel kort geleden waren al die eindloze cookie-walls helemaal niet ABSOLUUT noodzakelijk. Kon toen dus ineens wel??? Voor nu heb ik zoiets van; dat is me allemaal veel te veel ongrijpbaar en zo'n vpn is maar net zo betrouwbaar als dat wat mensen zeggen. En nu jij en anderen die ene waarheid hebben onthuldt dat een gratis vpn niets waard is...,wat denk jij dat die gratis vpn-ers dan gaan doen?? Juist ineens worden ze ook een betaal-item. Dus waar kan je dan nog op rekenen?? In ieder geval zijn we samen eens over het feit dat we dat nu echt niet even snel opgelost zullen hebben. Groet.

Re: Een mogelijk oplossing voor de ellende van cookie-walls ?
« Reactie #26 Gepost op: 2020/12/11, 15:10:49 »
Ik begrijp je frustratie en geloof me je bent niet de enige die zich mateloos irriteert aan die dataharkers. Maar nogmaals, je verslaat die techgiganten echt niet. Dus waarom al die energie daarin steken. Da's echt zonde.

Voor wat betreft de rest van je verhaal het volgende.
Ik draai inmiddels al een tijdje mee in het Linux-wereldje. Weet niet superveel maar ook niet weinig ;)
We zijn het erover eens dat 100% veiligheid, privacy etc. niet bestaat en naar ik aanneem ook nooit zal bestaan. Dan zitten we helaas op de verkeerde planeet ben ik bang.
In de Linux-wereld zijn er ook wel eens uitwassen (waar niet?), maar grosso modo is computer-technisch gesproken de 'community' een zeer prettige plek om te verblijven in deze inmiddels door cybercrime geteisterde wereld. Zo ook dit Ubuntu-forum.
Er zitten experts tussen die fantastische adviezen kunnen geven en er zijn misschien de wat mindere goden. Maar ook deze laatsten dragen vaak heel mooie steentjes bij.
Regelmatig heeft een forumlid mij uit de (software)brand geholpen. Uit ervaring weet ik dat de adviezen alhier eigenlijk altijd zeer betrouwbaar zijn.

Misschien is het een idee om te overwegen wat meer vertrouwen te hebben aangaande de adviezen die je krijgt. Bedoel ik niet lullig hoor, begrijp me goed. Door alle ervaring op dit forum weten 'we' inmiddels aardig welke software, hardware, browsers, (vpn)providers of weet ik wat, betrouwbaar zijn en vooral ook wat je beter niet kunt gebruiken. De keuze is aan jou ;)

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2020/12/11, 15:15:30 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

Re: Een mogelijk oplossing voor de ellende van cookie-walls ?
« Reactie #27 Gepost op: 2020/12/12, 13:25:15 »
Hoikfboerne! Ben het in feite helemaal met je eens. En ook ik heb veel gehad aan dit forum dat me door enkele vervelende pc-problemen heeft heen geholpen. Ik heb het altijd wat vreemd gevonden dat er ooit eens een apparaatje, de pc, is uitgevonden dat heel veel leuke dingen kon doen omdat het data kan manipuleren en toen ineens verheven werd tot een juridisch beladen gebruiks-item werd waar je wel degelijk aan kan worden "opgehangen" als men dat wil. Ondanks dat het altijd kwetsbaar is. En vele van die grote tech-boys weten dat tot in detail. Eén hoofdreden dat bullies er zijn en vaak door blijven gaan met hun onhebbelijk gedrag is juist dat velen gaan denken dat er "toch niets tegen te doen is" omdat ze zo groot en machtig zijn...! Gelukkig kunnen we in de geschiedenis ook vaak zien dat als de mensen het durven op te staan en te zeggen "tot hier en niet verder", uiteindelijk die bullies het hazepad moeten gaan kiezen. Dus ook in deze kwestie waarbij het al lang officieel verboden is om cookie-walls te gebruiken en die big-boys er gewoon mee door blijven gaan en ons allemaal het vingertje geven, kan ik het niet laten om op zoek te gaan naar iets dat dit tegen zal kunnen gaan. En dus hoop ik op iets van een app dat zo'n dummy-pakket-data kan bieden waar die gasten niet om heen kunnen. Ik heb echt geen illusie dat als er iemand echt kwaad wil dan ben ik / en de anderen al heel snel de klos met ons pc-tje. Het meest "grappig" vind ik wel dat ik ooit eens, toen google net bestond, vanwege het bij hun ontbreken van reclames helemaal weg was van hun en alleen hun dáárom ging gebruiken. Hoe gek kan het lopen..??!! Hoe dan ook, dank voor je reacties en good luck!

Re: Een mogelijk oplossing voor de ellende van cookie-walls ?
« Reactie #28 Gepost op: 2021/01/04, 15:23:46 »
Citaat
Cookies zijn geen scripts he.

Maar cookies worden wel en uitsluitend gevoed door scripts.
Voor de blockers zagen de kids op spelletjeswebsites reclame opduiken van artikelen die wij voor ze zochten voor de Sint, en wist ik precies wanneer er weer door iemand in huis onderbroeken gezocht waren. Dat is sinds de blockers niet meer.

Ben het wel met Goese Duikertje eens hoor. Ooit was het internet lekker open en vrij, en geheel beschikbaar voor de gewone man zonder invloed van de gangbare grote jongens. Een leuke tijd was dat ook voor kleine bedrijven om de grote jongens af te troeven door ze voor te blijven.
Nou, daar is weinig meer van over. Die tijd is al lang voorbij (jaren 90 al ingezet).
« Laatst bewerkt op: 2021/01/04, 16:04:57 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Een mogelijk oplossing voor de ellende van cookie-walls ?
« Reactie #29 Gepost op: 2021/01/07, 23:30:35 »
Aan Cokkie Autodelete heb ik genoeg. Cookies die ik wil houden zet ik op een witte lijst. De rest verdwijnt bij iedere computerbeurt automatisch. Mijn computer start dus vrijwel zonder cookies op.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen