Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: Mijn 4 favoriete Gnome Shell Extensies in Ubuntu 18.04  (gelezen 4884 keer)

Offline wowo

• Lid
Tip: Mijn 4 favoriete Gnome Shell Extensies in Ubuntu 18.04
« Gepost op: 2018/11/16, 23:59:04 »
Je kan in Ubuntu 18.04 ook gebruik maken van Gnome Shell Extensies. Veelal handige uitbreidingen die je relatief eenvoudig aan je systeem kan toevoegen.
Mijn 4 favoriete Gnome Shell Extensies zijn:
1 - Suspend button
Voegt een pauzestand-knop toe aan het systeem-menu. Ik snap werkelijk niet waarom ze die eruit hebben gesloopt?
Zie afbeelding 1
2 - System-monitor
Voegt een zelf te configureren systeem monitor paneel toe aan de bovenste balk. In Ubuntu 16.04 gebruikte ik hiervoor indicator-multiload (mbv synaptic) maar die werkt nu niet meer goed.
Zie afbeelding 2
3 - Openweather
Voegt een weerpaneel toe aan de bovenste balk.
Zie afbeelding 3
4 - Shelltile
Een uitbreiding waarmee je het vensterbeheer heel flexibel kan maken.
Het is bijna onmogelijk om in het kort uit te leggen wat de mogelijkheden zijn en daarom onderstaande link met een (nogal bombastische) youtube video hierover:
https://youtu.be/xX9HUBFj5XE
Zie afbeelding 4
« Laatst bewerkt op: 2018/11/17, 22:50:20 door wowo »
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline wowo

• Lid
Re: Tip: Mijn 4 favoriete Gnome Shell Extensies in Ubuntu 18.04
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/17, 00:00:00 »
Vervolg afbeeldingen:
« Laatst bewerkt op: 2018/11/17, 22:50:57 door wowo »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/17, 09:38:36 »
1 - Suspend button
Voegt een pauzestand-knop toe aan het systeem-menu. Ik snap werkelijk niet waarom ze die eruit hebben gesloopt?
Om het zo clean mogelijk te maken. Maar het maakt één en ander wel weinig ontdekbaar.
Zonder de extensie tover je die pauzestand knop tevoorschijn door, terwijl het systeemmenu ("gebruikersmenu") geopend is, op <Alt> te drukken. Als je nu door op die knop te klikken in pauzestand gaat, dan blijft die pauzeknop behouden. Je verandert die knop terug in een Afsluit knop met dezelfde procedure.

Zelf gebruik ik zo weinig mogelijk extensies, maar het resultaat is dat ik er nogal veel gebruik  :o

Sommige hebben zeer subtiele effecten:

1 - Disable workspace switcher popup by windsor.schmidt
Laat de zwarte overlay weg als je van werkblad wisselt.

2 - ESC to close overview from applications list by dbdbdb
Als je in het programmamenu bent (klik op de knop met de negen puntjes in de dash, of druk op <Super>a), dan keer je nu onmiddellijk terug naar de desktop met een druk op de <Esc> toets. Normaal ga je eerst naar het Overzicht.

3- NoAnnoyance by sindex: kan als systeemextensie systeembreed via synaptic geïnstalleerd worden
Als je een bestand dubbelklikt, en je appicatie is al geopend, dan heeft Gnome Shell de ergelijke gewoonte het venster niet automatisch naar de voorgrond te brengen. Je krijgt een notificatie "dat je venster klaar is", en je kan er dan zelf gaan naar zoeken, dan wel klikken op de extensie. Die extensie maakt daar komaf mee, en zorgt dat een venster dat je wil openen onmiddellijk op de voorgrond komt.

4 - Remove Accessibility by lomegor
Verwijdert dat Toegankelijkheids icoon terug uit de knop voor het gebruikersmenu, dat automatisch verschijnt als je het waagt je font scaling hoger dan 1.2 te zetten.

5 - Remove Dropdown Arrows by mpdeimos: kan als systeemextensie systeembreed via synaptic geïnstalleerd worden
Verwijdert de vrij nutteloze pijltjes naar beneden naast het programmamenu en het gebruikersmenu.

6 - Dynamic Panel Transparency by rockon999
De transparantie van Gnome Shell kan niet bijgestuurd worden. Deze extensie maakt de topbalk helemaal transparant al er geen venster tegenaan komt.

Een extensies heeft een meer ingrijpend effect:
7 - BottomPanel by abstract
Verplaatst het paneel naar onder. Ik gebruik geen dock, en verkies dat het weinig gebruikte toppaneel wat meer uit de weg is, beneden.

Daarnaast enkele extra knoppen:
8 - Disconnect Wifi by kgshank
Geeft, onder Wifi in het gebruikermenu, een optie om de verbinding te verbreken

9 - Refresh Wifi Connections by kgshank
Geeft, op de Wifi dialoog, een knop die toelaat de opdracht te geven de beschikbare netwerken terug in te scannen. Gnome Shell blijkt dat niet regelmatig zelf te doen als je computer aanstaat.

Die twee laatste knoppen zijn enkel nuttig op een laptop bij verplaatsing.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/17, 09:41:26 door vanadium »

Offline wowo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/17, 22:48:54 »
Bedankt voor je uitgebreide reactie Vanadium.
Ik ga er zeker mee aan de slag of er ook iets bruikbaars voor mij bij zit.
3- NoAnnoyance by sindex Zal ik als eerste gaan uitproberen want daar ergerde ik mij ook aan.

Wat betreft het Gnome beleid om de boel zo clean mogelijk te houden, kan je m.i. ook te ver doorslaan. ;)
De truc met de <Alt> had ik na lang zoeken ook gevonden en dat kan toch niet de bedoeling zijn.