Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.  (gelezen 7628 keer)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
Re: mezelf diep in de nesten gewerkt (?) dringend hulp gevraagd.
« Reactie #50 Gepost op: 2018/05/03, 10:31:04 »
Waar we hier zeer regelmatig mensen zonder backup moeten adviseren en dat ook geldt voor mensen die encryptie hebben aangevinkt zonder te beseffen wat dat inhoudt, vind ik de adviezen van Testcees e.a. steengoed, maar dan moeten daar wel twee harde waarschuwingen bij.

• Encryptie is een tweesnijdend zwaard. Het beschermt je gegevens, maar als er ook maar één klein dingetje fout gaat ben JIJ die gegevens ook kwijt.

• Backups zijn erg aan te raden, maar als je niet weet hoe je die backup weer terugzet heb je er niks aan.

Ik help regelmatig mensen met data-recovery, maar het is het beste als je me niet nodig hebt.

Als je toch met deze zaken aan de gang wilt begin dan een klein oefenobject of een een kleine oefeninstallatie.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

« Reactie #51 Gepost op: 2018/05/03, 10:45:23 »

Tot nu toe altijd met een versleutelde 'Home' gewerkt. Ging goed, je merkt er eigenlijk niets van.

Nu bestaat die mogelijkheid helaas niet meer en moet je je hele installatie versleutelen. Dat is wat lastiger omdat je af en toe wel je oude kernels moet verwijderen (heb je in Mint minder c.q. geen last van).

Heb je weinig te versleutelen, dan kun je met behulp van bijv. Veracrypt ook nog met alleen een versleutelde 'container' werken. (Vind ik wat lastiger werken dan een hele versleutelde pc. - je sluit jezelf wel wat minder makkelijk buiten en je kan de versleutelde map als geheel back-uppen.)

Je moet zoals Just al aangeeft inderdaad wel goed opletten dat je bij je eigen documenten moet blijven kunnen komen en jezelf niet buitensluit.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #52 Gepost op: 2018/05/03, 11:02:29 »
Het is heel eenvoudig: zorg altijd en overal voor een goede backup van je persoonlijke gegevens. Je besturingssysteem, dat vervang je op elk moment. Je eigen data: die zijn zonder backup verloren, voor goed. Dat is Punt 1. De rest volgt.

Eens die backup er is, stat wel of niet encrypteren los van je dataveiligheid. Er is niets tegen harde schijf encryptie. Dat vind meer en meer ingang, op mobile telefoons wordt dat de standaard. Als er iets met je systeem fout gaat, zal dat mogelijk extra complicaties geven: dat is een nadeel, dat in sommige situaties niet opweegt tegen de voordelen. Dat nadeel is niet meer gerelateerd met de veiligheid van je persoonlijke data, als je maar een goede reservekopie hebt.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #53 Gepost op: 2018/05/03, 11:22:35 »
Hoi Vanadium,

Dit gaat me te ver off-topic.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

« Reactie #54 Gepost op: 2018/05/03, 12:37:33 »
Ben dat met testcees eens.

Gebruik je je pc voor je thuisadministratie (van jezelf en eventueel als mantelzorger voor anderen), dan is versleuteling tegenwoordig een must. Je wilt toch niet dat bij diefstal je documenten op straat liggen... Is gewoon geen prettig idee.
Ik ben het ook met testcees eens. Met een paar aandachtspunten is het ook makkelijk te doen trouwens; ik merk er in de praktijk niets van. Alle HDD/SSD's zowel intern als extern (voor backup) zijn encrypted. Met uitzondering van één HDD die ik voor uitwisseling met andere gebruik.

Sterker nog: met de nieuwe AVG wet ben je (in de praktijk) zelfs verplicht alles te encrypten als je gegevens van anderen bewaart/verwerkt.
Wat in de praktijk elke organisatie/ZZP'er doet.

Nog afgezien van identiteitsfraude etc. trouwens...

Een laptop/tablet/phone zonder encryptie is in 2018 gewoon niet meer uit te leggen.
Dat is hetzelfde als je fiets niet op slot zetten.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #55 Gepost op: 2018/05/03, 12:38:20 »
Hoi Vanadium,

Dit gaat me te ver off-topic.

groet,

Just
Dit draadje is al opgelost. Dit is napraten, Just. En het is relevant. De OP had immers een versleutelde home partitie. In dit geval heeft dat wat extra parten gespeeld. Het advies kwam dan tegen encryptie in, en daarop kwamen reacties van Testcees, jou, anderen en nu mezelf. Ik blijft het alvast nuttig vinden de boodschap te herhalen dat een goede reservekopie van je persoonlijke data vóór alles komt. Als dat in orde is, dan kan er op computervlak niet veel meer gebeuren dat onherroepelijk is.

« Reactie #56 Gepost op: 2018/05/03, 14:16:47 »
Gebruik je de computer (ook) zakelijk, verwerk je waarschijnlijk ook persoonsgegevens (NAW, e-mailadressen, BSN). Volgens de huidige AVG (GDPR) regelgeving ben je verplicht deze gegevens goed te beveiligen.
Ja in dat geval (zakelijk) komt de boel wel anders te liggen, ik had het (onuitgesproken) over gewone thuiscomputers.

Offline carbon

• Lid
« Reactie #57 Gepost op: 2018/05/03, 17:40:30 »

groet,

Just
Ik blijft het alvast nuttig vinden de boodschap te herhalen dat een goede reservekopie van je persoonlijke data vóór alles komt.
Blij dat ik geen harde schijf meer heb in mijn computer.  Ik heb al mijn bestanden die ik belangrijk vind overal online staan. dropbox, postimage, sendspace, mega.nz en nog een paar. Fikt mijn huis af of wat dan ook. staat het altijd ergens online. Vind ik voor mezelf het beste..
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

« Reactie #58 Gepost op: 2018/05/03, 18:28:51 »
Geen Google en Gmail maar wel Dropbox  :)
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #59 Gepost op: 2018/05/03, 18:49:55 »
Dit draadje is al opgelost. Dit is napraten, Just. En het is relevant.

Ik zei niet dat de discussie te ver voerde. Hij ging mij (persoonlijk dus) te ver, meer niet.

groet,

Just

Offline carbon

• Lid
« Reactie #60 Gepost op: 2018/05/03, 19:27:07 »
Geen Google en Gmail maar wel Dropbox  :)
Daar zeg je zo wel wat ja. Zal naar wat anders op zoek gaan  :P
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS