Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: vraag stellen  (gelezen 2935 keer)

Re: vraag stellen
« Reactie #25 Gepost op: 2017/06/15, 15:48:03 »
Hallo Ron ( ik leer wat nieuwe namen kennen )

Ik weet niet wat je daarmee bedoelt. Hoe vind ik dat uit en zo ja, wat kan ik eraan doen ? Lost dat mijn probleem op ?

Groeten.
Peter.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: vraag stellen
« Reactie #26 Gepost op: 2017/06/15, 15:56:49 »
Lost dat mijn probleem op ?
Dat kan een oorzaak zijn, welke Acer heb je (type nummer, en zo.........)
Nieuwe laptops hebben een BIOS meer, maar een UEFI, een aantal andere merken zijn overgegaan naar UEFI, toen Windows 7 kwam.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: vraag stellen
« Reactie #27 Gepost op: 2017/06/15, 16:08:34 »
Hallo Ron

Een Aspire E 1-510

Groeten
Peter.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: vraag stellen
« Reactie #28 Gepost op: 2017/06/15, 16:27:43 »
Wanneer ik het goed bekijk, dan is deze geleverd met Windows-XP en heeft deze een "normale" BIOS.
Dan is dit dus niet een oplossing......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: vraag stellen
« Reactie #29 Gepost op: 2017/06/15, 16:36:28 »
Dit is 'refurbished' apparaat.

Draait op Windows 10 Home.

Groeten
Peter.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: vraag stellen
« Reactie #30 Gepost op: 2017/06/15, 22:14:19 »
Hallo Peter,

Geen moeilijke BIOS toestanden dus, maar wel die getructe snelle opstart. Die moet je uitzetten, anders kom je niet van Windows 10 af.

Zet hem op!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: vraag stellen
« Reactie #31 Gepost op: 2017/06/15, 22:54:27 »
Wanneer ik het goed bekijk, dan is deze geleverd met Windows-XP en heeft deze een "normale" BIOS.
Dan is dit dus niet een oplossing......

Ron,

Heeft deze wel een normale bios?
Kijk hier eens: http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3067286/acer-510-uefi-installing-windows.html
en hier http://www.linuxquestions.org/questions/linux-newbie-8/acer-aspire-e1-510-linpus-linux-issues-4175506297/
Kan het mis hebben hoor!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: vraag stellen
« Reactie #32 Gepost op: 2017/06/15, 23:01:44 »
Ron,

Heeft deze wel een normale bios?
Shit, er zijn dus meerdere uitvoeringen van.
Dan zijn de linken die je geeft misschien een mogelijke oplossing voor Peter.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: vraag stellen
« Reactie #33 Gepost op: 2017/06/16, 06:55:10 »
Hallo Just

Ik wil niet van Windows "afkomen" maar je zult wel niet zo bedoelen omdat ze naast elkaar op de computer kunnen bestaan.

Er is enige vooruitgang; als ik nu mijn computer aanzet, kan ik (zonder verdere handeling ) kiezen tussen Windows en Ubuntu.
Niet dat dat het probleem met U ( ik gebruik vanaf nu de beginletters maar ) oplost.

Groet
Peter.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: vraag stellen
« Reactie #34 Gepost op: 2017/06/16, 09:54:50 »
Hallo Peter,

Dus, even voor de duidelijkheid, in beide gevallen kom je toch in Windows terecht?

Als dat zo is wordt het de grote vraag hoe deze rare mix van Ubuntu en Windows er nu onder de motorkap uitziet. Pas als je dat weet kan je weer verder.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: vraag stellen
« Reactie #35 Gepost op: 2017/06/16, 10:29:32 »
Hallo Just

Hij start met mij de keuze te geven en de mededeling dat als ik niet kies W gebruikt gaat worden en dan wordt er afgeteld en start W.

Als ik U kies krijg ik de mededelingen waarover ik al heb bericht. ( bestanden ontbreken e.t.c  )

Ik kan jammer genoeg geen screenshots sturen want daarvoor heb je ( neem ik aan )  W nodig.

Groet.
Peter.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: vraag stellen
« Reactie #36 Gepost op: 2017/06/16, 11:13:45 »
Hallo Peter,

Dat van de bestanden die voor Windows ontbreken, is dat in de situatie dat je de computer met de CD-rom opstart?

Ik denk dat jij nog steeds niets geïnstalleerd hebt doordat die verhipte snelle opstart van Windows 10 je dwarszit. Wat gebeurt er als je de PC zonder CD rom opstart? Vliegt die dan zonder morren Windows 10 in?

groet,

Just

(ik snap nu dat je Ubuntu naast Windows 10 wilt)
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: vraag stellen
« Reactie #37 Gepost op: 2017/06/16, 11:17:39 »
Just ik start hem zonder CD .
Ik ben bezig U opnieuw te installeren, heb het verwijderd, en probeer het nog een keer.

Groeten
Peter.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: vraag stellen
« Reactie #38 Gepost op: 2017/06/16, 11:27:21 »
Joh Peter,

Dit gaat niet goed, hoor! Je hebt klaarblijkelijk Ubuntu wel op je PC gekregen, maar er is wat fout gegaan. Misschien helemaal niks bijzonders.

Maar nu ben ik bang dat je het alleen maar erger maakt. Hoe heb je Ubuntu dan verwijderd?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: vraag stellen
« Reactie #39 Gepost op: 2017/06/16, 11:35:23 »
Nou, ik heb het gewoon als programma verwijderd.
Mits mijn computer gaat ontploffen zie ik het probleem niet.
Nu heb ik er ook niets aan.

Peter.

Re: vraag stellen
« Reactie #40 Gepost op: 2017/06/16, 11:43:00 »
Peter, wat of welk programma heb je precies verwijderd? (Liever niet antwoorden met 'U')
Zit dat nog in je prullenbak misschien?

Re: vraag stellen
« Reactie #41 Gepost op: 2017/06/16, 11:50:22 »
Hallo Paul
Waarom mag ik geen U zeggen ?
Ik heb het uit het programma bestand en uit de download map verwijderd.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: vraag stellen
« Reactie #42 Gepost op: 2017/06/16, 12:14:19 »
Hallo Peter,

Ik snap Paul wel. We hebben goede informatie nodig om te begrijpen wat jij aan het doen bent. Begrijp ik nu dat je Ubuntu destijds als een programma in Windows hebt geïnstalleerd? Zoiets bestond als Wubi met Wubi.exe. Ik meende dat dat vanaf Windows 8 niet meer ging en daarom ook niet meer te krijgen was.

Dat zou weer een hele andere insteek zijn.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: vraag stellen
« Reactie #43 Gepost op: 2017/06/16, 12:20:08 »
Heren, ik houd er nu echt mee op'

Bedankt.
Peter.

Re: vraag stellen
« Reactie #44 Gepost op: 2017/06/16, 22:08:36 »
Zoals je wilt Peter, geen enkel probleem.

Dat van dat "geen U mogen zeggen" slaat op de afkortingen die jijzelf hebt ingevoerd: U voor Ubuntu en W voor Windows, da's alles! Ik zei dat ik liever niet had dat je antwoordde dat je U had verwijderd, want dan weten we nog te weinig om je verder te kunnen helpen. Wat precies verwijderd, hoe, etc.

Nou wie weet een andere keer beter! Zoals je gemerkt hebt in deze draad zijn er voldoende mensen die even de tijd willen nemen om je verder te helpen. Voor "ons soort volk" is niets leuker dan aan het eind van (desnoods een hele lange) draad te lezen "Gelukt en bedankt!". Dus voor een eventuele volgende keer: schroom niet om hier weer aan te kloppen! Iedereen altijd welkom (dat is ook de open-source gedachte).