Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: System > Preferences > Main menu (=Alacarte)  (gelezen 1175 keer)

CrazyCentaur

• Gast
System > Preferences > Main menu (=Alacarte)
« Gepost op: 2007/04/29, 18:43:35 »
Ik dacht, kom, laat ik eens een keer mijn programma's ordenen door het Main menu aan te passen. Met enig ongeloof, want voorheen in Suse heb ik me alle kleuren geërgerd aan de fouten en beperkingen. Maar, hé, dit is Ubuntu.

Nou, dat werkt in Feisty Fawn toch echt nog steeds voor geen meter. Menu 's die je niet kunt activeren, items die je niet kunt verslepen, etc. Het lijkt alsof er niets gebeurt, en dan gebeurt het toch, maar dan half. Of het staat wel in het programma waar je de instellingen doet, maar verschijnt niet in het Main menu.

Dit is iets voor de wensenlijst, dat is duidelijk. Heeft iemand nog tips?

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/29, 19:01:47 »
xfce? ;)

Maar eerlijk gezegd heb ik daar geen last van hoor. Dat werk behoorlijk in GNOME voor mij.

CrazyCentaur

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/29, 19:06:07 »
Citaat van: zappa
xfce? ;)
:) . Nee, de computer moet Gnome kunnen hebben, ik houd van Gnome. Maar dat Alacarte! In drie versies van Ubuntu heeft het in het Main menu al drie plaatsen en drie namen gehad. Dat straalt geen overtuiging uit :-) Ach ja, de beste stuurlui en zo.

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/29, 19:13:33 »
Zoek anders eens uit waar die file zit en edit hem handmatig met gedit. Vaak nog het gemakkelijkst :D

CrazyCentaur

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/29, 19:24:59 »
Citaat van: zappa
Zoek anders eens uit waar die file zit en edit hem handmatig met gedit. Vaak nog het gemakkelijkst :D
Dat is een goede tip, maar ik probeer het altijd eerst zoals bedoeld en zonder handleiding :)  Goed, eerst de Hulp-functie dan maar en dan naar een config-bestand zoeken.

LATERE EDIT: Een inval. Na allerlei programma's geïnstalleerd te hebben, was ik met dat Main menu aan de gang gegaan. Na opnieuw opstarten blijkt ineens van alles zichtbaar te worden. Eens kijken hoe dat nu weer zit.

Paretje

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/29, 19:37:11 »
Je hebt soms dat alacarte het niet wil tonen, maar dat is omdat het leeg is, omdat het er 2 keer staat, ...
Maar wanneer ik iets installeer met wine, dan moet ik me ook heraanemelden voor ik het te zien krijg.

CrazyCentaur

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/29, 20:11:39 »
Citaat van: Paretje
Je hebt soms dat alacarte het niet wil tonen, maar dat is omdat het leeg is, omdat het er 2 keer staat, ...
Maar wanneer ik iets installeer met wine, dan moet ik me ook heraanemelden voor ik het te zien krijg.
Nee, het is niet helemaal voorspelbaar wat er gebeurt en dat is wat ik ergerlijk vind. Soms wordt meteen zichtbaar gewist, soms niet. Soms is een sleepactie meteen succesvol, soms niet. Na opnieuw inloggen zie je dan pas het resultaat en dat is bij dit soort zaken te laat, dat moet in real time, moet meteen laten zien wat je gedaan hebt.

De tip van zappa heb ik gevolgd. De gewone hulp zegt natuurlijk niet veel hierover. Er is goede uitleg in de Desktop System Administration Guide onder het onderwerp Customizing Menus.

Officieel staat alle informatie over de belangrijkste menu's in /etc/xdg/menus. Maar dat is de algemene ingang. Daar zou je het voor ALLE gebruikers van het systeem kunnen regelen.

Voor een specifieke gebruiker gaat het om de 'hidden' afdeling /home/gebruiker/.config/menus. Wat dan weer zwaar verwijst naar /home/ccp/.local/share/desktop-directories en /home/ccp/.local/share/applications .

Ik zal eens kijken hoe dat werkt. Het is XML, dus het moet zonder meer aanpasbaar zijn. I'll be back!

CrazyCentaur

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/30, 07:33:27 »
Daarnet een "Revert" gedaan om weer even vooraan te kunnen beginnen (maar dan via de config-bestanden). Nou, ook dat werkt niet naar behoren. Nieuwe door mij aangemaakte mappen worden omgenoemd maar niet verwijderd,  je kunt ze slechts een per keer verwijderen, uit de standaard lijst verwijderde mappen komen niet terug, verwijderde items komen niet terug, sommige items moeten weer opnieuw toegevoegd worden. En - nog ergerlijker - die items verdwijnen ook van mijn panels, waarschijnlijk omdat ik sommige daar naar toe gesleept heb.

Het is allemaal bijzonder zwak en onstabiel. Ook de XML-bestanden zijn niet helder opgebouwd.

Mijn advies voor de grafische manier van doen met 'Main menu" / Alacarte: zet hooguit vinkjes aan en uit van standaard zaken, voeg een item toe als nodig. Maar maak geen extra mappen en verplaats geen items naar bestaande of nieuwe mappen, want je bent je leven niet zeker. Je kunt het niet gebruiken om op een simpele zichtbare manier je eigen ordening van programma's te maken.