Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VB6.0 op ubuntu  (gelezen 1699 keer)

Jeltn

• Gast
VB6.0 op ubuntu
« Gepost op: 2007/04/04, 15:56:46 »
hallo beste mensen

eerst even vooraf: ik draai momenteel xp maar ik wil denk ik overstappen naar ubuntu/kubuntu (daar ben ik nog iet helemaal over uit) dus ik be een totale leek in ubuntu.

mijn hobbie is programeren en ik ben gewend dit vooral te doen in VB6.0 (ja is een oude taal maar is een gede basis om jezelf programmeren aan te leren) en nu loop ik denk ik tegen een probleem aan als ik overstapt naar ubuntu. geen VB6.0 ondersteuning

nu heb ik gelezen dat wine een emulator programa is dat windows programma's kan laten draaien op linux. nu ismijn vraag: bestaat er ook een emlator (mischien wel in wine of dergelijke) voor VB6.0 & is er ook een ontwikkel omgeving voor VB6.0 voor linux.

zo ja; dan ben ik vrijwel zeker overgestapt naar linux.

zo nee & dan oet ik dual boot gaan ofso.. :S

alvast bedankt.

jelte,

Nizzle

• Gast
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/04/04, 16:27:31 »
VB = Visual Basic?

Jeltn

• Gast
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/04/04, 16:32:52 »
ohwja heh naturlijk. Klopt het is visual basic 6.0 dus vb6.0 :D

Pensacola

• Gast
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/04/04, 16:34:43 »

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/04/04, 17:00:04 »
Als je per se bij Visual Basic wil blijven is het beste advies om in ieder geval over te stappen naar Visual Basic .NET, want Visual Basic 6 is echt wel ouderwets. Visual Basic .NET lijkt heel hard op Visual Basic 6, maar is moderner en makkelijker, zeker voor meer ingewikkelde projecten.

In de nieuwste MonoDevelop zit een Visual Basic .NET compiler zodat Visual Basic .NET programma's gemaakt en gecompileerd kunnen worden vanuit linux. Deze technologie is heel erg nieuw (maand oud ofzo) vandaar dat al die andere mensen nog steeds alternatieven zoals Gambas aanraden. Maar het beste is dus gewoon om over te stappen naar Visual Basic .NET en MonoDevelop gebruiken met de VB.Net compiler
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2007/04/04, 17:09:49 »
No offense, maar VB 6, noch VB.NET classificeer ik als een programmeertaal. Als je wil programmeren, leer dan een echte taal zoals Java, Ruby, C# ...
Ik mag misschien arrogant klinken, maar ik ben beroepsmatig al te veel geconfronteerd crapy code geschreven in VB.

Offline wutnubu

• Lid
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2007/04/05, 06:57:26 »
Citaat van: kennywest
No offense, maar VB 6, noch VB.NET classificeer ik als een programmeertaal. Als je wil programmeren, leer dan een echte taal zoals Java, Ruby, C# ...
Ik mag misschien arrogant klinken, maar ik ben beroepsmatig al te veel geconfronteerd crapy code geschreven in VB.
Dat crapy ligt natuurlijk niet aan de taal, maar aan de bouwer.

Groet

Offline kennywest

• Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2007/04/05, 08:34:50 »
Daar heb ik ook zo mijn ideeën over, maar die ga ik hier niet verkondigen.
Trust me, als je au serieux wil genomen worden op IT vlak, leer een echte programmeertaal. VB en aanverwanten zouden ze moeten verbieden op school.

Offline wutnubu

• Lid
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2007/04/05, 10:50:53 »
Of ik met 30 jaar IT ervaring serieus genoeg ben weet ik niet natuurlijk (ouwelullepraat), maar in elke omgeving en met elke taal en met behulp van alle standaards is het zeer wel mogelijk een programmeur crapy code te laten schrijven.

Daar heb je geen VB voor nodig.

Veel goede programmeurs zouden reeds voortijdig afgehaakt zijn als ze als starter niet zo enthousiast geweest waren met de eenvoud en snelle ontwikkeling van hun eerste basic programmaatje.

Maar goed ieder zijn/haar meug, zolang elk potje maar zijn dekseltje mag hebben.

Groet

Offline siegi

• Lid
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2007/04/05, 12:24:51 »
Citaat van: kennywest
Daar heb ik ook zo mijn ideeën over, maar die ga ik hier niet verkondigen.
Trust me, als je au serieux wil genomen worden op IT vlak, leer een echte programmeertaal. VB en aanverwanten zouden ze moeten verbieden op school.
Inderdaad, ik zou geen vb leren als het niet verplicht was op school.  Er zijn veel beter talen te vinden.

Offline wutnubu

• Lid
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2007/04/06, 07:04:37 »
Tja, nog 1 keer dan:

Mijn kids en ikzelf ook hebben leren kruipen voordat ze leerden lopen.
Ze leerden door dat kruipen dat het prettig is om niet gewoon stil te liggen en dat lopen wellicht nog beter zou zijn....

Ze kruipen tegenwoordig helemaal niet meer en staan fier op de voetjes rond te kijken.

Vervang kruipen door VB en lopen door je eigen favoriete programmeertaal.

Groet en houd vol..

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2007/04/06, 13:39:47 »
Opzich is Visual Basic sinds .NET vrij volwassen geworden. En wat kennywest zegt klopt niet helemaal. Bedrijven vragen achter VB programmeurs, en dat zijn vaak bedrijven die zelf weinig weten van programmeren, maar er is dus nog wel steeds heel veel vraag achter. Heb ik zelf al ondervonden. Hij heeft wel gelijk dat de meeste C/C++/whatever programmeurs neerkijken op VB programmeurs, maar opzich is daar geen reden voor. Visual Basic .NET is best goed, en dat zeg ik ook alleen maar omdat Monodevelop er nu mee overweg kan, dus nu is het voor een groot deel crossplatform.

PS: Zelf ben ik trouwens een fervente Qt/C++ en Qt/Python aanhanger, maar ik ben ook nog begonnen met die oude Visual Basic 6
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline wutnubu

• Lid
VB6.0 op ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2007/04/06, 15:07:51 »
Zie je wel dat belgen minder slim zijn is ook een fabeltje ;)

Groet