Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: elementaryos  (gelezen 2882 keer)

Re: elementaryos
« Reactie #25 Gepost op: 2015/03/04, 01:58:09 »
Nou, dan geloof je me niet... jammer, maar even goede vrienden :) Mijn ervaring is, zoals ik al zei, goed en het draait dus probleemloos. Dat anderen problemen ervaren kan. Immers, iedere hardware is anders. En hier laat ik het verder bij want ik ben niet meer bij krachte om nog uitgebreide discussies aan te gaan. Ik vertel dus gewoon eerlijk wat ik ondervind en that's all there is to it.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #26 Gepost op: 2015/03/04, 09:11:30 »
Ik vertel dus gewoon eerlijk wat ik ondervind en that's all there is to it.

@Vistaus: Ik twijfel niet aan je eerlijkheid en  oprechtheid. Wat je met je opmerking in de trend van "Hier loopt alles prima"  doet is het bijzondere (jouw pc in jouw huiskamer) veralgemeniseren tot waarheid als een koe. De makers van e.OS brengen beta's uit en die zullen daar hun grondige redenen voor hebben.

Voor mij betekent dit: "Let op, leuk speeltje, maar de betrouwbaarheid is niet gegarandeerd".

Vraag: wat betekent het begrip  beta voor jou?

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: elementaryos
« Reactie #27 Gepost op: 2015/03/04, 09:25:59 »
Voordat je met partities gaat stoeien ook belangrijk de schijf gedefragmenteerd te hebben om data verlies te voorkomen.
Integendeel, voor het wijzigen van de schijfindeling in partities is defragmentatie juist niet van belang, zie Is defragmentatie nodig voor u Ubuntu installeert?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline krogtwil

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #28 Gepost op: 2015/03/04, 10:28:18 »
Ik ben door de eerste reactie op mijn vragen kennelijk op het verkeerde been gezet. Elementaryos is waarschijnlijk toch geen Ubuntu versie. Ik heb de eerder beschreven procedures met een dvd met Ubuntu 14. 64 bit nu getest en heb deze nu in dual boot op mijn ACER computer staan. In tegenstelling tot elementaryos start de dvd met Ubuntu zonder problemen op onder UEFI en de installatie verliep ook probleemloos. Wel ook via de keuze "iets anders" en alle voorbereidingen als ik eerder beschreef.
 
Misschien moeten we nog maar even wachten totdat de makers van elementaryos ook zover zijn.

Ik ga het later nog eens proberen. In ieder geval heb ik weer veel geleerd van deze exercities.

 Ik ga mijn ervaringen op mijn website wilvanderkrogt.nl plaatsen.

Allen die gereageerd hebben hartelijk dank voor hun inbreng.

Met collegiale groet,

Wil

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: elementaryos
« Reactie #29 Gepost op: 2015/03/04, 10:35:44 »
Elementaryos is waarschijnlijk toch geen Ubuntu versie.
Het is geen Ubuntu versie, maar wel een afgeleide van Ubuntu.
Dit betekend, dat de maker(s) uitgaan van een Ubuntu versie en deze ombouwen naar een eigen distributie.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #30 Gepost op: 2015/03/04, 11:09:27 »
Ik heb de eerder beschreven procedures met een dvd met Ubuntu 14. 64 bit nu getest en heb deze nu in dual boot op mijn ACER computer staan.

Een wijs besluit.

[Offtopic] : patrtitioneren

In post 17 en eerder werd gesproken over het risico van dataverlies bij het partitioneren. Dat risico is onder normale omstandigheden verwaarloosbaar.

Het is mij echter 1x overkomen dat een partitioneringsactie in de soep draaide toen de stroom uitviel tijdens het partitioneren. En voor dergelijke gevallen moet je dus een backup hebben (en die had ik ook).

Offline Henkp

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #31 Gepost op: 2015/03/04, 12:04:27 »
@Krogtwil,

Bekijk de onderstaande link eens, dan weet je waar je mee bezig bent, met dat Elementaryos .
En hier op mijn VM Box draait het ook goed! Maar het is een Beta, wat inhoud dat er nog volop fouten in kunnen zitten, en die er nog uitgehaald moeten worden voor het een stabiele versie wordt. En dan nog moet het iedere keer ge update worden, of te wel er nog kleine fouten uithalen en nieuwere drivers enz. bij installeren.
http://tweakers.net/downloads/34266/elementary-os-03-beta-2.html

Offline EZ-man

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #32 Gepost op: 2015/03/04, 16:31:32 »
als toegift:    https://bugs.launchpad.net/elementary?field.searchtext=installing+uefi
    selectie launchpad bugs: installing + UEFI  = 10 stuks !



Re: elementaryos
« Reactie #33 Gepost op: 2015/03/04, 20:04:06 »
Hallo Forum,

Hoe kan ik met Elementary OS Luna snelkoppelingen/starters maken?

Het lukt mij niet.

Verder draait E-OS-Luna wel goed.

SPW
Spidey-Westland
Release:   22.04 Codename:   jammy

FrSu

  • Gast
Re: elementaryos
« Reactie #34 Gepost op: 2015/03/04, 21:02:15 »
Voordat je met partities gaat stoeien ook belangrijk de schijf gedefragmenteerd te hebben om data verlies te voorkomen.
Integendeel, voor het wijzigen van de schijfindeling in partities is defragmentatie juist niet van belang, zie Is defragmentatie nodig voor u Ubuntu installeert?

Moet je het wel binnen een Ubuntu doen, kopie van een regel uit jouw link: " De laatste zin ("Defragmentation is NOT required prior to resizing...") geeft aan dat defragmentatie niet nodig is. Hoewel het aanpassen van de partitie omvang altijd een zeker risico is, kan het Ubuntu installatieprogramma (lees: ntfsresize) hier veilig voor worden gebruikt.

    Het programma ntfsresize is een onderdeel van het Ubuntu softwarepakket ntfsprogs. "

Als je het via Windows of via een ander partitioneer progamma doet zou ik geen risico nemen. Maar ja, dat vind ik. ;)

Offline krogtwil

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #35 Gepost op: 2015/03/09, 11:15:15 »
Inmiddels staat de installatie van Ubuntu in dualboot met Windows 8.1 op minn  website (wilvanderkrogt.nl)
Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik deze versie weer kan verwijderen en eventueel een andere versie kan installeren.
Ik sluit nu de discussie over elementaryos tot nader order.

Nogmaals allen bedankt

Wil

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: elementaryos
« Reactie #36 Gepost op: 2015/03/09, 11:26:27 »
Ik ben nu aan het uitzoeken hoe ik deze versie weer kan verwijderen en eventueel een andere versie kan installeren.
Bij de partitionering aangeven "anders" ,  of "handmatig" en laten wijzen naar de (juiste) partitie, en deze ook op formatteren zetten.
[/OffTopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline krogtwil

  • Lid
Re: elementaryos
« Reactie #37 Gepost op: 2015/03/09, 11:59:53 »
Ik heb inmiddels de dualboot met Ubuntu onder Windows 8.1 op mijn website staan. (wilvanderkrogt.nl) onder Linux.
Ik wil nu uitzoeken hoe je Linux er weer af krijgt en Windows 8.1 weer solo kunt gebruiken of een andere (Ubuntu) versie installeren in dualboot met Windows 8.1. Tot nu toe is er alleen de idee om dit te doen via recovery onder Windows 8.1. Ik sluit daarom deze topic als opgelost en kom er misschien later nog op terug.

Allen bedankt voor de adviezen.

Wil