Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: degfragmenteren  (gelezen 1800 keer)

Re: degfragmenteren
« Reactie #25 Gepost op: 2014/08/04, 20:00:22 »
Linux heeft lege ruimte nodig om op snelheid te blijven, dus te defragmenteren.
Nee, dat is niet zo.... Linux heeft inderdaad lege ruimte nodig, maar dat is om fragmentatie te *voorkomen*. Linux defragmenteert überhaupt niet.

Experimenterende ontwikkelaars hebben weliswaar, voor de lol, wel eens een defrag-gereedschapje voor Linux ontwikkeld ("gewoon omdat het kàn"), maar dat raad ik je niet aan. Niet alleen omdat het sowieso overbodig is, maar het verkl**t je systeem. Reddeloos.  =D

Naast je waarschuwing, meen ik me te herinneren dat dat defrag-progje ook alleen werkte op ext2-partities.

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: degfragmenteren
« Reactie #26 Gepost op: 2014/08/04, 23:07:26 »
Fragmenteren wordt in Ubuntu (Nederlands) vertaalt als “niet-aaneengesloten”.
Hoeveel een (ext4) Ubuntu schijf is gefragmenteerd is zelf vast te stellen met een fsck opdracht maar alleen op een niet-aangekoppelde schijfpartitie. Hiervoor kan bijvoorbeeld een Live-DVD gebruiken of de herstelmodus worden gebruikt.
sudo fsck.ext4 -fE fragcheck /dev/sdXY
“Meten is weten”, mijn 14.04 LTS systeempartitie: 0,2% niet-aaneengesloten, mijn homepartitie 0,9% niet-aaneengesloten.

Ubuntu 14.04 LTS installeert standaard e4defrag (online defragmenter for ext4 filesystem):
man e4defrag
Geen ervaring mee en gezien mijn fragmentatie heel laag is zie ik ook geen reden deze tool uit te proberen.
Klik links bovenin op Documentatie