Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux  (gelezen 7132 keer)

Offline Reijer

• Lid
Re: XP-gebruik: nog steeds dramatisch hoog, maar blijvende kans voor Linux
« Reactie #25 Gepost op: 2014/05/06, 16:14:41 »
De Volkskrant van maandag 5 mei citeert Majoor Herzog in Mali: "Mijn mensen zijn hier veilig"  Op de foto staat hij voor een projectiescherm met "op de beamer:" Windows XP! En dan maar hopen dat die computer niet op een of andere manier aan internet hangt.

Offline partsman

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2014/05/06, 17:27:21 »
Doe die flyer eens delen met ons?

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #27 Gepost op: 2014/05/06, 19:37:46 »
Doe die flyer eens delen met ons?

Geen probleem. Ik wil ook de broncode delen, zodat anderen de tekst via Scribus naar eigen behoefte kunnen aanpassen. Het is ook mogelijk een paar invulvelden toe te voegen voor je eigen naam en telefoonnummer. Dat gaat dan simpel via de pdf, gemakkelijker kan het haast niet.

Ik heb de twee pdfs op Dropbox gezet.

Stuur me een PB en ik geef de link per ommegaande. Ik wil geen massale downloads riskeren al lijkt me de kans vrij klein. Of kan ik de zip ergens uploaden dat jullie erbij kunnen?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline partsman

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2014/05/06, 20:08:44 »
pm verzonden.

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #29 Gepost op: 2014/05/06, 20:27:39 »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!

« Reactie #30 Gepost op: 2014/05/06, 20:33:40 »
@jvecht: Leuk dat je zo'n flyer gemaakt hebt met allerlei links erin! Zouden we eigenlijk standaard mee moeten leveren als Ubuntu-NL, dan hebben mensen die het van onze site downloaden meteen een goede instap :)

Verder mogen jvecht en andere geïnteresseerden voor reclame-doeleinden (of wat dan ook voor doeleinde) ook mijn Xubuntu-poster gebruiken :)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/06, 20:46:03 door Vistaus »

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #31 Gepost op: 2014/05/06, 20:37:39 »
Leuk idee van die flyer! Zouden we eigenlijk standaard mee moeten leveren als Ubuntu-NL, dan hebben mensen die het van onze site downloaden meteen een goede instap :)

Verder mogen jvecht en andere geïnteresseerden voor reclame-doeleinden (of wat dan ook voor doeleinde) ook mijn Xubuntu-poster gebruiken :)

Die poster van jou is mooi!

« Reactie #32 Gepost op: 2014/05/06, 20:55:43 »
@jvecht: Dank! :)

@femke98: Dankje :) De link werkt, heb hem net even overgetypt in de adresbalk voor de zekerheid en hij doet het keurig :)

Offline jvecht

• Lid
    • Just Vecht
« Reactie #33 Gepost op: 2014/05/07, 20:00:54 »
Mooie poster, maar klopt de link wel?

Wel goed dat de link gaat naar Ubuntu zelf, dat zie ik toch best graag. Onze eigen wiki wordt namelijk ook zo vaak vergeten!
En dat vind ik bijzonder jammer.
De Wiki staat er nu ook bij in mijn flyers. Die wiki is heel nuttig. Weer wat geleerd. Bedankt voor de toevoeging. Femke, zie pm voor de download link van deze laatste versie.

« Reactie #34 Gepost op: 2014/05/07, 20:26:16 »
@femke98: Ja, ik vind het helemaal prima. Iedereen die mijn flyer voor wat dan ook wil gebruiken, is vrij om dat te doen. Hoef je (in het algemeen 'je') geen toestemming voor te vragen :)

Offline jolo

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2014/05/18, 15:36:05 »
Het is best mogelijk dat het hoge XP marktaandeel, kansen blijft geven voor Linux. Echter lees ik nu op computertotaal, dat Microsoft duizenden Windows 8.1-licenties weggeeft aan goede doelen. Blijkbaar kan Xubuntu of Linux Mint xfce dan toch niet op, tegen gratis Windows licenties.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

« Reactie #36 Gepost op: 2014/05/18, 23:09:06 »
Het is best mogelijk dat het hoge XP marktaandeel, kansen blijft geven voor Linux. Echter lees ik nu op computertotaal, dat Microsoft duizenden Windows 8.1-licenties weggeeft aan goede doelen. Blijkbaar kan Xubuntu of Linux Mint xfce dan toch niet op, tegen gratis Windows licenties.

"Het is niet voor het eerst dat Microsoft de goede doelen ondersteunt; Netshope wordt al sinds 2004 geholpen met licenties, cash, software en diensten."

Hoe dan ook vind ik het een prima deal. Tuurlijk, ik zie liever dat bedrijven zoveel mogelijk op Linux overstappen. Maar ik heb nog liever dat ze middels een gratis licentie XP upgraden naar 7 of 8 die wél ondersteund worden en veilig zijn (in ieder geval i.t.t. XP) waardoor onze data en hun data ook veilig is dan dat ze blijven aanmodderen met XP...

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #37 Gepost op: 2014/05/19, 07:34:25 »

"Het is niet voor het eerst dat Microsoft de goede doelen ondersteunt; Netshope wordt al sinds 2004 geholpen met licenties, cash, software en diensten."
Ja, MS als barmhartige Samaritaan, geeft zomaar iets weg, zonder aan zichzelf te denken..... Net als met al die bijna gratis SURF-licenties van MS Office om de armlastige student te helpen.... Het heeft verder niets te maken met mensen en organisaties in de lockin lokken en houden. En heet zoiets niet prijsdumping? En is dat niet verboden? Moet Neelie niet te hulp schieten?

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #38 Gepost op: 2014/05/19, 21:07:10 »
Ja, MS als barmhartige Samaritaan, geeft zomaar iets weg, zonder aan zichzelf te denken..... Net als met al die bijna gratis SURF-licenties van MS Office om de armlastige student te helpen.... Het heeft verder niets te maken met mensen en organisaties in de lockin lokken en houden. En heet zoiets niet prijsdumping? En is dat niet verboden?
Dat hoop ik niet want zie er niet zoveel kwaad in als bedrijven hun producten aan goede doelen schenken.
Klik links bovenin op Documentatie

« Reactie #39 Gepost op: 2014/05/19, 22:22:34 »
Ja, MS als barmhartige Samaritaan, geeft zomaar iets weg, zonder aan zichzelf te denken..... Net als met al die bijna gratis SURF-licenties van MS Office om de armlastige student te helpen.... Het heeft verder niets te maken met mensen en organisaties in de lockin lokken en houden. En heet zoiets niet prijsdumping? En is dat niet verboden?
Dat hoop ik niet want zie er niet zoveel kwaad in als bedrijven hun producten aan goede doelen schenken.

In dit geval zie ik dit ook niet. Zoals ik al zei: Linux zou een geweldige omschakeling voor ze zijn, maar als ze daar niet aan willen dan heb ik nog liever dat ze een veilige nieuwe versie van Windows gebruiken dan door blijven gaan met XP (wat niet goed is voor hun veiligheid en voor de onze (als je lid bent van een goed doel, hebben ze je gegevens op de computers aldaar)).

« Reactie #40 Gepost op: 2014/05/20, 00:41:45 »
Toch.....mijn eega is sinds eergisteren compleet over op Xubuntu, maar zonder mij had ze die stap nooit gemaakt.
Alleen het woord gratis, en dat ik de rest wel voor elkaar zou krijgen en het feit dat ze d.m.v. een redo backup altijd nog terug zou kunnen trok haar over de streep.

Kijk, zo zie je maar hoe goed het werkt, informatie die van mond naar oor gaat. (en het woordje 'gratis' natuurlijk ;))

« Reactie #41 Gepost op: 2014/05/20, 08:49:57 »

Onder normale omstandigheden niet, maar in dit geval heeft microsoft markt aandeel te verliezen.
Iedere klant die overstapt neemt ook de moeite om al zijn gegevens werkbaar te maken in een andere omgeving, en zal na die inspanning (nooit meer?) niet zo heel erg snel meer terug gaan naar microsoft.

Dus op tijd software dumpen die op dat moment geen geld hebben om jouw product te kopen zorgt ervoor dat zij in de vendor lockin blijven zitten voor de komende jaren...

In dat beeld is het een valse marktwerking TOZ van andere leveranciers en heeft Markba er wel degelijk een valide punt met zijn opmerking
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #42 Gepost op: 2014/05/20, 10:22:14 »
Toch.....mijn eega is sinds eergisteren compleet over op Xubuntu, maar zonder mij had ze die stap nooit gemaakt.
Alleen het woord gratis,
Toch… Jammer. Xubuntu is “open, eerlijk en vrij te gebruiken” en dat is zoveel meer waard dan “gratis”. :)
In dat beeld is het een valse marktwerking TOZ van andere leveranciers en heeft Markba er wel degelijk een valide punt met zijn opmerking
Marktwerking? Zijn andere leveranciers nu gepasseerd omdat zij nu niets meer aan het goede doel kunnen schenken?

Andersom, van goede doelen het volle pond eisen voor licenties is ook niet erg “Ubuntu”.

Organisaties voor goede doelen hebben (zeer waarschijnlijk) belangrijkere zaken op hun agenda dan een beter OS.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/20, 10:23:50 door testcees »

Offline PKing

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2014/05/20, 10:59:19 »
Toch… Jammer. Xubuntu is “open, eerlijk en vrij te gebruiken” en dat is zoveel meer waard dan “gratis”. :)

Het is duidelijk dat je mijn eega niet kent :-*

De meerwaarde van een product komt het best tot zijn recht, wanneer de keywords goed gebruikt kunnen worden voor verschillende doelgroepen, mijn eega behoort tot de doelgroep "gratis".
Dat is voor die doelgroep de meerwaarde, voor andere doelgroepen zullen andere keywords de doorslag geven, maar het is nooit jammer als iemand Linux gaat gebruiken, om welke reden dan ook.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

« Reactie #44 Gepost op: 2014/05/20, 11:21:31 »

Onder normale omstandigheden niet, maar in dit geval heeft microsoft markt aandeel te verliezen.
Iedere klant die overstapt neemt ook de moeite om al zijn gegevens werkbaar te maken in een andere omgeving, en zal na die inspanning (nooit meer?) niet zo heel erg snel meer terug gaan naar microsoft.

Dus op tijd software dumpen die op dat moment geen geld hebben om jouw product te kopen zorgt ervoor dat zij in de vendor lockin blijven zitten voor de komende jaren...

In dat geval is het artikel foutief want dan hadden ze erin moeten zetten dat andere leveranciers geweigerd waren door de goede doelen-instanties.

Zie ook testcees' opmerking.

Edit: typo verbeterd.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/20, 20:15:49 door Vistaus »

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #45 Gepost op: 2014/05/20, 16:57:06 »
Marktwerking? Zijn andere leveranciers nu gepasseerd omdat zij nu niets meer aan het goede doel kunnen schenken?
Dat is niet de issue hier. Aanbieden onder de marktprijs om een marktaandeel te behouden of te verkrijgen heet prijsdumping en is illegaal. Of het nu een om een 'goed' doel gaat of niet doet niet ter zake. Want waarom zou dat voor de ene groep wel gelden en de andere niet? Wie bepaalt dat dan?

Citaat
Organisaties voor goede doelen hebben (zeer waarschijnlijk) belangrijkere zaken op hun agenda dan een beter OS.
Dat valt te bezien. Zelf kom ik nogal eens in contact met écht ideële organisaties (zonder directie en management waar tonnen zo niet miljoenen aan de strijkstok blijft hangen), en dan blijkt de boodschap van vrije software en het delen daarvan (middels Ubuntu) zeer goed aan te spreken.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #46 Gepost op: 2014/05/20, 16:59:56 »
Helaas heb ik hier 3 berichten moeten verwijderen en een paar moeten aanpassen.
De sfeer laat ik niet verpesten.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/20, 17:17:21 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #47 Gepost op: 2014/05/20, 17:06:59 »
Moderator edit: Kritiek op het beheer van het forum is prima, maar dan graag via email.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/20, 17:17:59 door Ron »

« Reactie #48 Gepost op: 2014/05/20, 17:29:20 »
Mod-edit: Klaar nu. We hebben je al gewaarschuwd en het is niet de bedoeling dat je opnieuw berichten gaat plaatsen die zijn verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/20, 20:50:01 door Timo »

Offline testcees

• Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
« Reactie #49 Gepost op: 2014/05/20, 18:46:50 »
Aanbieden onder de marktprijs om een marktaandeel te behouden of te verkrijgen heet prijsdumping en is illegaal. Of het nu een om een 'goed' doel gaat of niet doet niet ter zake. Want waarom zou dat voor de ene groep wel gelden en de andere niet? Wie bepaalt dat dan?
Als de Staat het aanmerkt als “Algemeen nut beogende instelling” zie ik schenken niet als "aanbieden onder de marktprijs". Het lijkt mij niet van groot (groter) maatschappelijk belang voor software een uitzondering te maken en te eisen dat dit soort instellingen de marktprijs moeten betalen. Daar zijn (en blijven?) de meningen blijkbaar over verdeeld.
Dat valt te bezien.
Als een organisatie zelf voordelen ziet in open source is dat natuurlijk prima. :)