Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu en windows in dual-boot?  (gelezen 2009 keer)

bentivoglia

• Gast
ubuntu en windows in dual-boot?
« Gepost op: 2006/02/28, 19:26:24 »
Hoi,

Ik wil als totale linux-newbie graag ubuntu installeren, maar dan wel als dual boot naast mijn bestaande Windows XP 2002/SP2...

Geen idee hoe; is ergens een stap-voor-staphandleiding beschikbaar? Ik hoor graag de allermakkelijkste manier, want ik ben niet zo'n held met computers; hardwarespecs staan hieronder.

laptop (Acer 1360)
mobile AMD sempron 2800+, 1.6Ghz, 192MB RAM
harddisk gepartioneerd, in 2x17,5GB, beide FAT32 (1 partitie is nog helemaal vrij; kan ik die niet gewoon gebruiken?)

Alvast dank!
Niels

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #1 Gepost op: 2006/02/28, 20:30:40 »
Bij het installeren kan je gewoon vragen aan Ubuntu om een nieuwe partitie te maken uit de lege ruimte, no biggie.

Saamelainen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/02/28, 21:11:04 »
Helaas in het Engels, maar wel duidelijk:
http://users.bigpond.net.au/hermanzone/p2.htm

« Reactie #3 Gepost op: 2006/02/28, 21:42:48 »
Ik gebruik ook XP, op een NTFS systeem. Nadat ik met Partition Magic aparte partities had aangemaakt voor Linux en swapfile heb ik Ubuntu ge

Rasheed

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/02/28, 22:32:03 »
Gelukkig had ik een FAT32 harde schijf (Win98SE) en met de LiveCD van Ubuntu kon ik zonder problemen GParted draaien. Van Partition Magic heb ik niet anders dan her en der slechte verhalen gelezen. De software van Acronis schijnt veel beter te zijn als je met meerdere OSen wilt werken op een NTFS geformatteerde harde schijf.

Ren

David

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/03/01, 09:34:05 »
Ook ik heb onlangs op een Windows XP 2002/SP2 computer Ubuntu als dual boot gezet (na installatie start ik op via Grub ) .

Tijdens en na de installatie liep alles als een zonnetje, zolang je maar goed leest wat je doet, ik heb gemerkt dat ubuntu wat dat betreft soms minder vergevingsgezind is als windows xp ('weet je zeker dat je op ok wilt klikken?').

Als partitioner heb ik de functie van ubuntu zelf gebruikt. De link van Saamelainen is zeker een aanrader, ik zou de pagina even goed doornemen. Als je dit doet, dan weet je wat je zo'n beetje kunt verwachten en is het minder 'op de gok' installeren... :)

Het is al vaak genoemd, maar uiteraard is een backup maken erg handig.