Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Vervangen windows XP  (gelezen 12637 keer)

Offline bwman

  • Lid
Re: Vervangen windows XP
« Reactie #25 Gepost op: 2013/09/22, 16:44:14 »
hier werkt piplight als een speer nu wel heb je na het installeren wel de indruk dat alles vastloopt maar dit is eigenlijk de installatie  en opstarten van pipelight in je browser dit kan tot 5 min duren de eerste keer zonder dat je browser reageert
hier werkt de internet tv van telenet zonder problemen nu.
firefighter is not something you do..........
                                         its something you are
nexus 5,  huawei P9 lite, Nokia 7 plus , mint cinamon,
Saab enthousiast

FrSu

  • Gast
Re: Vervangen windows XP
« Reactie #26 Gepost op: 2013/10/13, 16:30:17 »
Ik heb vanmiddag Mint 15 XFCE geïnstalleerd op mijn te koop staand Medion Akoya netbookje en Win 7 Starter er maar helemaal afgegooid. Het laatste liep voor geen meter en Mint draait er prima op met 1 Gig aan ram.

Zit er zelfs aan te denken om dit op de Asus netbook van mijn vrouw met XP ook maar te doen. Ubuntu Gnome 13.04 (Nog wel dualboot met XP)  is voor haar wat lastiger om mee te werken.

Zal haar vanavond even naar Mint 15 XFCE laten kijken, echter is uitzending gemist door haar ook veel in gebruik. Dus moet dat nog wel even checken.



Re: Vervangen windows XP
« Reactie #27 Gepost op: 2013/10/13, 20:08:10 »
Uitzending Gemist van de publieke omroep en SBS6 werkt gewoon met Flash. Enkele oudere filmpjes niet maar daar hebben we Pipelight ter vervanging van Silverlight voor.

Re: Vervangen windows XP
« Reactie #28 Gepost op: 2013/10/13, 23:51:33 »
Uitzending Gemist kan je prima kijken. Je moet dan alleen even Pipelight installeren.

Pjotr heeft in ieder geval een mooie pagina over Linux Mint Xfce: https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce
Hoeft niet meer,zit gewoon in de laatste versie,denk ik.Ik hoef niks te installeren om toch te kunnen kijken...
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Vervangen windows XP
« Reactie #29 Gepost op: 2013/10/14, 11:10:37 »
@Lowlands: Ja, maar sommige oude video's van Uitzending Gemist (en enkele nieuwe) vereisen Silverlight en dan is Pipelight dus nodig. Zelfde geldt voor RTL4 XL. De rest van de video's gebruikt gewoon Flash.

Re: Vervangen windows XP
« Reactie #30 Gepost op: 2013/10/14, 12:44:24 »
Dat zijn dan wel hele oude,ik heb gisteren er een aantal van bekeken..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Vervangen windows XP
« Reactie #31 Gepost op: 2013/10/14, 12:47:14 »
Valt wel mee. Ik kwam er toevallig vorige week nog een tegen die Silverlight nodig had op de Uitzending Gemist-website. Was een filmpje uit 2011.

Re: Vervangen windows XP
« Reactie #32 Gepost op: 2013/10/15, 13:05:50 »
Dat noem ik oude! :)
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Vervangen windows XP
« Reactie #33 Gepost op: 2013/10/15, 13:22:12 »
Dat noem ik oude! :)

:') Grappenmaker.

Re: Vervangen windows XP
« Reactie #34 Gepost op: 2013/10/15, 13:42:02 »
Beginnend bij de laatste reactie moest ik wel flink terugbladeren om te ontdekken waarover dit topic nu eigenlijk gaat........
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Re: Vervangen windows XP
« Reactie #35 Gepost op: 2013/10/15, 23:07:15 »
Staat toch ook in de titel?? =D
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Vervangen windows XP
« Reactie #36 Gepost op: 2013/10/16, 12:51:50 »
Hoi, Ik had dit topic eigenlijk al lang op opgelost willen zetten, maar omdat er toch nog regematig reacties waren, had ik dit nog niet gedaan.

Maar bij deze. Bedankt voor alle reacties.

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: [Opgelost] Vervangen windows XP
« Reactie #37 Gepost op: 2013/10/19, 17:04:29 »
Even dan nog voor de TS een voor- en nadelen opsomlijstje, met zaken die ik in Ubuntu ben tegen gekomen:

Voordelen:
-Ubuntu start snel op. Ik erger mij soms wezenloos aan Windows 7, die wel stabiel is, maar zo traag is met opstarten.

-Veiligheid.
Een hoop malware/botnets/virussen werken niet onder Linux. Veel malware is op Windows gericht, met stiekeme zaken als " Download" icoon in je scherm, terwijl je een programmaatje wil downloaden en dan blijk je een Toolbar Installer ofzo te downen, in .exe formaat waar veel mensen dan op klikken. Kan je doen in Linux maar die kan er niets mee :D
Daarnaast kan niet alles zomaar geinstalleerd worden: de gebruiker moet altijd eerst een wachtwoord invoeren. Een enkele keer is er een programma die dat kan omzeilen.


-Voor de meest gangbare zaken kan het prima overweg: briefje tikken, simpele Office produkten lezen en fabriceren (de meest gangbare presentaties en documentjes hebben nooit problemen te openen, tenzij echt iemand specifieke Office opties heeft aangezet maar dat is zelden zo), Internet surfen, e-mailen, mp3's afspelen en Skypen. Ook HTML5 wordt gewoon ondersteund.

-Mediaspeler:
met bijvoorbeeld XBMC en de XBMC app maak je van elke Ubuntu systeem een prima Media Hub. Met XBMC kan je een hoop filmformaten afspelen, radio luisteren, TV kijken (mits je een ondersteunde TV kaart beschikt, of je IPTV protocol onder de knie hebt), mp3s afspelen, Airplay gebruiken van je iPod en ook filmpjes kijken/muziek luisteren via de XBMC app op je telefoon/tablet. Om maar te zwijgen van de vele plugins die er zijn voor XBMC.  Mensen die XBMC al hadden onder Windows zullen zien dat er nog meer opties bij XBMC onder Linux zijn (meer netwerkmogelijkheden ed).

-Voor minder intensief mediagebruik kan je prima alle films afspelen met VLC (Parole oid is rommel, kan je niet veel mee) en muziek met Audacious. Bijna alle gangbare mediaformaten worden in veel linuxprogramma's ondersteund. Van Windows media, tot Mpeg, tot Jpeg: het is er. Alleen de allerlaatste close-source formaten zijn er misschien niet.

-Software Centrum:
Voor de mensen die een smartfoon hebben, is het helemaal hetzelfde: programma's zoeken in het Software Center, klikken en installeren maar! Te vergelijken met de Google Play Store. Het meeste is gratis!

-Java compatibiliteit:
een hoop online spellen werken met Java, wat dus ook onder Linux werkt :)

-Kosten:
Open source software is gratis. Weinig kosten dus en de meeste programma's onder Windows hebben wel een Linux variant (maar zijn vaak ook cross platform zoals XBMC en Audacity).

-Open source karakter: 
Bij open source programma's kan iedereen bijdragen. Van vertalingen tot programma's aanpassen. Iedereen mag meedoen! Een open source project kan niet failliet gaan, zoals een professioneel software bedrijf. Mocht iemand geen zin meer in de ontwikkeling hebben, maar het programma wel populair genoeg zijn, kunnen anderen de fakkel over nemen. Ook een bijkomend voordeel is dat als een programma populair is, maar een grote groep gebruikers nog meer opties willen dan de huidige ontwikkelaar, zij gewoon een deel van het programma kunnen overnemen en nieuwe functies kunnen toevoegen. Hierbij zijn ze dan niet gehinderd door patenten. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld Ubuntu-> Linux Mint en XBMC-> Plex.
Verder zijn er geen donkere spelonken in een programma: omdat er geen patenten op zijn, is alles goed gedocumenteerd en kan je in principe alle hoeken van het programma zien en zijn alle mogelijkheden bekend (tenzij de ontwikkelaars zelf iets over het hoofd zagen).

-Drivers:
Voor oudere apparatuur zijn al een hoop open source drivers door de community gefabriceerd. Oude ATI kaarten, wat oudere printers en dergelijke doen het prima. Bij nieuwere versies van Ubuntu kan het zomaar zijn dat je printer opeens wel out-of-the-box ondersteunt wordt.

-Diversiteit.
Door het open source karakter is er ruime keus. Dit is ook meteen een nadeel (zie onder), maar indien je gerichte wensen hebt, is er voor ieder wat wils: een OS helemaal gericht op partitioneren van je schijf? Het is er! Lichte Linux nodig voor een PC met een Pentium 3 en slechts 128 MB intern geheugen? Geen probleem! Een goed mp3 afspeelprogramma? Ruime keus, van uitgebreid tot simpel en meestal gratis ook!

-MultiBoot:
Meestal blijf je toch Windows nodig hebben, al is het maar om bepaalde spellen nog te blijven spelen in Windows.
Dan is er de beschikking over multiboot en vele partitioneringsmogelijkheden.
Via Grub wordt er een overzichtelijk multiboot menu getoond, en het aantal OSsen dat je kan instellen is groot. 4 Linux varianten en 2 Windows edities is (als je schijfruimte het toelaat) geen probleem. Evenals booten van USB of CD/DVD, als je BIOS het toelaat.
Als je je verdiept in scripts en GRUB, kan je hem naar je eigen smaak aanpassen ook :)

-Schijfmogelijkheden:
Ubuntu heeft zijn eigen Linuxindeling, maar is ook gewoon compatible met NTFS, en FAT16/32 van Windows. Gewoon een USB stick inprikken lukt meestal wel.

-Inpakken
Zip en rar bestanden werken out-of-the box. En linux heeft zijn eigen inpakformaat, in het Tarball bestand.

-Netwerkkarakter.
Het kan aanvankelijk verwarrend werken (zie onder) maar het heeft ook zijn voordelen. Veel drivers en programma's hebben een server/client configuratie. Dat betekent dus dat via een netwerk allerlei zaken naar een andere computer zijn te streamen: van je desktop, tot zelfs muziek (met bijvoorbeeld Pulse Audio) en TV beeld (met MythTV of TV Head End). Dit opent weer vele mogelijkheden!

Nadelen:
-Driver compatibiliteit.
Een hoop fabrikanten nemen niet de moeite om drivers te bakken voor Linux. De drivers zijn ook closed source oftewel er zitten patenten op. Dus programmeurs moeten via reversed engineering (oftewel uitzoeken welke commando's een specifieke device (bv printer) nodig heeft) dan zelf drivers bouwen. Bekend binnen de Linux wereld zijn bijvoorbeeld de nouveau drivers voor Nvidia kaarten. Maar een hoop hardware zaken die je wil kopen, moet je dus eerst de driver compatibiliteit opzoeken. Zomaar bijvoorbeeld een TV-to-USB stick in je Linux PC pluggen is vaak hetzelfde als dobbelen en hopen op een 6: misschien lukt dat, misschien niet. Terwijl voor dit soort zaken vaak een driver te downloaden is voor Windows (en vaak ook MacOSX) op de site van de fabrikant.

-Programma compatibiliteit:
Wat voor drivers geld, geldt ook soms voor programma's. Bepaalde zaken in MS Office zijn niet op Linux te krijgen. Een telewerk client die je bedrijf gebruikt om thuis te werken werkt mogelijk alleen onder Windows.
Bepaalde zaken op je smartphone, zijn alleen gericht op samenwerken met Windows programma's op je PC. iTunes schijnt vervelend te doen. etc.

-Games.
Sommige spellen die men gewend is in Windows te spelen draaien onder Wine maar lang niet allemaal. Windows in een Virtuele omgeving draaien zorgt ook voor een lagere performance bij spellen. Als je volledig full-Linux wil draaien, moet je afscheid nemen van bepaalde spellen die echt Windows gericht zijn. Gelukkig zijn steeds meer spellen cross platform via Java zoals eerder genoemd(zoals Minecraft bijvoorbeeld).
Gelukkig zijn er ook een hoop mooie open source spellen die dus gratis zijn en weer leuk om te ontdekken.
Steam is nu ook op Linux met vele voordelen.

-Open source karakter.
Nadeel is dat de ondersteuning voor het programma te wensen over laat:  er is geen helpdesk beschikbaar voor het programma, de ondersteuning wordt meestal gegeven via een community van gebruikers en ontwikkelaars. De community is soms te klein en niet iedereen heeft zin om je meteen antwoord te geven bij een vraag of probleem. Omdat de ontwikkeling van veel programma's niet door professionele bedrijven wordt gedaan, kan het zijn dat sommige ontwikkelaars plotseling met de verdere ontwikkeling stoppen, of eeuwen over een noodzakelijke update of patch doen. Men heeft vaak andere bezigheden die soms meer aandacht vragen waar een professioneel software bedrijf bij onvoldoende vooruitgang een programmeur kan ontslaan en een volgende eraan kan zetten.
Dit geldt ook voor het ontbreken van bepaalde zaken via een grafische interface. Sommige programmeurs hebben een hekel aan het bouwen van een grafische interface, of maken een hele beperkte, waarbij de puntjes op de i via de terminal kan worden afgesteld. Dan wordt een programma dus snel ingewikkeld en dan maar hopen dat iemand de moeite gaat nemen om wel een grafische interface te bouwen.

-Onoverzichtelijkheid.
Door het open source karakter, kan iedereen een nieuwe variant van een programma of OS bouwen. Dit komt al tot uiting in de vele Linux distributies die er zijn. Welke te gebruiken? Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Hetzelfde geldt voor sommige populaire programma's: er is wel een oerwoud aan e-mail clienten en browsers beschikbaar. De community kan je deels wel helpen, met alle voor- en nadelen zoals eerder genoemd.

-Netwerk karakter.
Linux is afgeleid van unix, die ten eerste is gebouwd op uitgebreide netwerkmogelijkheden.
Veel programma's en drivers zijn dan in een server/client configuratie gebouwd, wat in het begin verwarrend kan zijn voor een Windows gebruiker, waar dat minder het geval is. het levert ook voordelen op, zie boven.

Kortom, ik denk dat Linux voor een gebruiker die weinig spellen speelt of specifieke zaken wil, een prima keus is. Beetje surfen en e-mailen kan prima ermee.
Ook voor iemand die de voordelen van gratis beschikbare programmatuur wil, is Linux een uitstekende keus (studenten, mensen met een klein budget of mensen die uit principe niet willen betalen voor programma's). Tevens hoeft Windows niet opgegegeven te worden en kan het prima naast een bestaand OS werken.

Ik vind het een leuk initiatief van TS, waarvoor hulde!






Re: [Opgelost] Vervangen windows XP
« Reactie #38 Gepost op: 2013/10/19, 20:16:05 »
-Open source software is niet altijd gratis. Je bedoelt te zeggen "in de meeste gevallen".

-En er is ook genoeg open source software waarbij er wel een helpdesk is.

-Tarball is geen specifiek Linux-formaat en bij de meeste distro's moet je voor RAR nog een pakketje installeren.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/19, 20:19:53 door Vistaus »

Offline bijd3hand

  • Lid
Re: [Opgelost] Vervangen windows XP
« Reactie #39 Gepost op: 2013/10/19, 20:47:08 »
-Open source software is niet altijd gratis. Je bedoelt te zeggen "in de meeste gevallen".

-En er is ook genoeg open source software waarbij er wel een helpdesk is.

-Tarball is geen specifiek Linux-formaat en bij de meeste distro's moet je voor RAR nog een pakketje installeren.
Het ging mij om de grote lijnen, uitzonderingen zijn er altijd.
Ik vind dat iemand die overstapt naar linux wel met deze beperkingen (of voordelen) rekening moet houden. Elk OS heeft zo zijn voor- en nadelen.

Voor mij is Linux geen totaal oplossing, maar samen met Windows werkt het prima, en dan nog niet voor de volle 100%. Overweeg zelf toch nog eens nog een Mac OSX computer erbij aan te schaffen, omdat die beter toegespitst is op creativiteit op een toegankelijk niveau en makkelijker omgaat met zijn eigen bestandssoorten (.mov, iTunes zaken etc).