Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: root partitie van kapotte ubuntu mounten met live-cd  (gelezen 1291 keer)

baszsiejj

• Gast
root partitie van kapotte ubuntu mounten met live-cd
« Gepost op: 2007/03/11, 21:28:40 »
heb ubuntu 6.06 live-cd

op mijn root partitie staan allemaal belangrijke bestanden van mijn studie / school etc. nu is mijn ubuntu gecrasht en op de een of andere manier kom ik niet meer verder dan het login scherm,

nu is mijn rpobleem dat ik deze gegevens van mijn root partitie niet kan achterhalen via de live-cd, ((ik wil deze namelijk op een usb stick oid zetten zodat ik in ieder geval deze gegevens heb, zodat ik gewoon een nieuwe installatie kan doen.))maar ik kan deze eenvoudigweg niet mounten:

Citaat
error: device /dev/hda1 is not removable

error: could not execute pmount
de partitie die ubuntu nu weergeeft als /dev/hda1 was eerst mijn root "/" partitie toen ubuntu nog werkte. deze foutmelding komt vanaf de live-cd

ik heb al eerder een topic hierover pepost, maar ik had de naam van dat topic een beetje beroerd neergezet, ik weet niet hoe je die nu moet veranderen, dus heb ik maar ff een nieuwe topic geplaatst, excuses.

bvd bas

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/11, 21:31:56 »
Probeer het eens met de Damn Small Linux LiveCD? Daar zit een heel makkelijke mount tool op (rechtsonder op het bureaublad, dacht ik). Familielid van Ubuntu, want ook van de Debian-stam.
http://ftp.belnet.be/packages/damnsmalllinux/current/current.iso

baszsiejj

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/11, 21:33:39 »
ok heeel erg bedankt!!!, ik probeer het meteen!!

heb namelijk voor een profielwerkstuk vandaag de gehele middag aan zitten werken, dus die moet ik even terughalen.

mijn dank is groot =) , bas

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/11, 21:40:37 »
Mooi! Laat maar weten of het werkt.

baszsiejj

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/11, 21:46:06 »
probleempje: ik kan geen cd's branden want de live-cd zit erin, dan maar met Windows 98(oude pc, staat ergens in de berging =)
wel omslachtig, branden vanaf de live-cd, misschien een goed idee voor wat aanpassingen hiervoor als je een laptop met maar 1 cd speler hebtr???

grtz, bas

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/11, 21:55:30 »
Ik heb even DSL opgestart: mijn PC is zesvoudig opstartbaar.......  :-)  

De mount tool zit inderdaad rechtsonderin het bureaublad. Eerst de Ubuntupartitie oproepen, door net zolang te klikken op de knop boven de roze knop, tot je hem in de knop ziet (bijvoorbeeld hda3). Daarna op de roze knop drukken, zodat die groen wordt.

Daarna terminalschermpje openen (links bovenin). Tik in: sudo emelfm
Dat start een verkennertje met rootbevoegdheden. In rechterdeel van het emelfm-scherm doorklikken op /mnt
en dan klikken op de Ubuntupartitie (bijvoorbeeld hda3 of zo).