@Dave: Ehm, volgens een recent artikel is SP3 alleen maar verschenen omdat veel bedrijven klaagde. Ik durf om 100 euro te wedden dat het overgrote deel dus wel degelijk SP3 draait. Of hebben ze alleen maar geklaagd zodat ze publiciteit kregen? Dacht het niet. Beveiligingslekken = beveiligingslekken.
Overigens is die groep wel aan het slinken want XP's marktaandeel is slinkende.
Trouwens, wie zegt dat men massaal gaat overstappen? Lees de topictitel eens: biedt KANSEN.
[knip]
Het onderwerp liep al over meerder topics en er zijn al wel meer reacties geweest.
o.a. van de admin met een "punt uit" dat geüpdatet machines veiliger zijn.
Zal niemand betwisten maar dat men massaal in april over zal stappen geloof ik niets van omdat er voor velen dus geheel niets veranderd vooralsnog.
Allereerst, de XP gebruiker is niet zomaar in een vakje te plaatsen.
Er zijn vele redenen waarom het nog gebruikt wordt en ja ook op veilige manieren.
En natuurlijk stappen er regelmatig wat over omdat de hardware het begon af te weten en vooral omdat de "adviseurs" graag verkopen.
Maar dat dramatische geleuter over een tikkende tijdbom en er voor of in April wat drastisch te gebeuren staat vind ik nogal lachwekkend gezien de velen die al tijden niets meer updaten.
Ook bij Ubuntu hoor ik dat vaker.
Heb dat zelf ook. Weer eens een update van virtualbox en moet je zelf de uitbreiding weer aanpassen en blijkt de usb weer in de war enz.
Dit vertalend naar anderen kan ik goed begrijpen dat ze de updates maar laten zolang het goed gaat.
Met een eenmanszaak wil je geen uren bezig zijn voor je boekhoudprogramma of het factureren weer werkt na een update.
Afstappen van XP betekend weer een grote investering plus dat het weer heel anders gaat zijn in de nieuwere software.
Daarbij, voorheen was de software nog goed aan te passen bijv. bij gewijzigde belastingtarieven en uitzonderingen enz.
Bij de huidige versies gaat dat met nieuw aan te schaffen modules en updates welke telkens weer afgetikt moeten worden.
Er komt heus meer bij kijken dan een nieuwe office versie en dan neem je toch een vrije variant.
De goede software voor kleine bedrijven is er niet echt in Linux.
Zoiets zou pas een boost zijn en mag best commercieel zijn.
Maar goed, allemaal redenen waarom men XP nog niet graag laat varen.
Er wordt SP3 bij aangehaald...
SP3 werd maand na maand en zelfs jaren uitgesteld en steeds verder uitgekleed ten faveure van Vista omdat het anders verder geen meerwaarde had.
Alles wat in Vista zat was al beschikbaar voor XP immers en veel zat al in het oorspronkelijke SP3 pakket.
Maar ja dat was geen verdienmodel toen de koers omging.
Slordige software maar Microsoft betaalde liever de miljarden boetes dan inzage te geven in de broncode van veel onderdelen(!) dus Vista was wat haastwerk en win7 wat meer gestroomlijnd.
Laat je niets wijsmaken over een nieuw systeem. Win7 had een upgrade van Vista moeten zijn.
Steeds meer fabrikanten roeren zich. RT is dood (reguliere windows software werkt er niet op) en Android en Apple heersen op de tablet markt en steeds meer op laptops.
Volgens wat metingen werkt nog steeds ruim(!) 40% met XP en dan nog hetgeen wat nauwelijks op internet komt buiten email en/of enkele vaste sites en dus niet gemeten wordt.
Microsoft wil verdienen. Reden om XP zelf als onveilig te verklaren net als Vista het zelf een slecht product te noemen en win7 aan te bevelen.
En alle bladen lopen er klakkeloos in toe. Zie...Gates zegt het zelf!! En ja toen ging de kassa weer rinkelen.
Je XP systeem kan elke dag om zeep gaan en kan ook morgen of volgende maand of volgend jaar maar er is geen enkele reden dat April2014 de systemen massaal de bak in kunnen.
Wat ik wel merk is dat er steeds vaker een backup gemaakt wordt maar dat net zo goed voor win7 gebruikers.
Maar in alle gevallen zie ik ook blind vertrouwen in de huidige usb sticks en regelmatig zelfs alle data er op.