Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux op oude pc  (gelezen 4255 keer)

Linux op oude pc
« Gepost op: 2007/03/04, 12:54:30 »
Ik heb eindelijk nog een HD gevonden voor in mijn oud pc'tje te steken, maar het probleem is, het is maar 1GB groot. Welke linux zou ik er best op installeren?

128MB SD RAM
933Mhz Pentium III
1GB Quantum Fireball

Linux op oude pc
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/04, 13:13:21 »
DSL (damn small linux) of DSL not
Zie : http://www.damnsmalllinux.org/
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux op oude pc
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/04, 14:43:36 »
Of Puppy Linux! Maar DSL en DSL-N zijn inderdaad ook prima.

Linux op oude pc
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/04, 15:50:05 »
puppy zie ik meer zitten, welke soorten pakketten kan ik installeren met puppy? rpm of deb?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux op oude pc
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/04, 15:59:16 »
Puppy heeft zijn eigen pakketbronnen, net zoals Ubuntu. De pakketbronnen van Puppy zijn heel uitgebreid, dus probeer eens of je daarin kunt vinden wat je zoekt?

Linux op oude pc
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/04, 16:13:53 »
Citaat van: MottigenHond
Ik heb eindelijk nog een HD gevonden voor in mijn oud pc'tje te steken, maar het probleem is, het is maar 1GB groot. Welke linux zou ik er best op installeren?

128MB SD RAM
933Mhz Pentium III
1GB Quantum Fireball
Sorry maar gezien de rest van de specificaties, zou ik er zowiezo minimaal een 5Gb hardeschijf in zetten.
Ik vind het namelijk een PC met echt goede mogelijkheden.
Ik heb Ubuntu Edgy met Beryl draaiende op een PIII 733MHz, natuurlijk heb ik er wel wat dingen bij in moeten zetten zoals een degelijke grafischekaart en iets meer geheugen.

Maar wanneer je een bv 5Gb HD dr in zet, heb je een echt snel systeem, wanneer je Xubuntu gebruikt.

Een 1Gb hardeschijf is veeeels te langzaam en bedoelt voor veel oudere systemen.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux op oude pc
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/04, 16:15:09 »
Behalve met Puppy, want met 128 MB laadt die zich geheel in het RAM-geheugen. Daardoor heeft Puppy geen last van een trage harde schijf. Puppy is dus ook supersnel!!! De Ferrari Testarossa onder de mini-Linuxen.

Linux op oude pc
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/04, 16:36:41 »
Toch twijfel ik of een 1Gb hardeschijf voldoet...
compressed vanaf de CD is het dan wel klein, maar geinstalleerd naar de hardeschijf, wordt het wel ietsje groter, nog steeds klein in vergelijking met andere distro's, en het zal wel passen,
maar uitbreiden wordt moeilijk (qua software) en is er nog wel voldoende ruimte voor de SWAP, in case, hij er toevalligerwijs aanspraak op moet maken?

Ach het zal vast goed werken, maar voor mij is de hardeschijf veel te krap, kwil graag ruimte om dingen te creƫren en op te slaan.

Linux op oude pc
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/04, 16:46:08 »
het is niet dat ik die pc veel ga gebruiken hoor, het is gewoon om die pc nog draaiend te houden

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux op oude pc
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/04, 16:48:19 »
Met Puppy verandert die ouwe bak in een racemonster! Let maar eens op!

Linux op oude pc
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/04, 18:39:52 »
idd, ik start op (duurt wel ffe, maar no prob, moest nog dingen aanduiden), zie mooi een venstertje met woof woof ^^ en off i go!

eerste indruk:
look: windows 2000-achtig
feel: widnows/KDE like (menu lijkt onderaan op windows, boveneaan op kde-menu

het leuke vond, ik was mijn muis vergeten, plug het in en werkt meteen (ps2), normaal moet je toch opnieuw opstarten?

Hoe installeer ik puppy op mijn schijf? Mijn scherm was wat wazig (oud scherm) en ik kon de items in het menu niet al te goed lezen (verbetert na een half uurtje te laten aanstaan)

conclusie: I WANT MORE!!!

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux op oude pc
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/04, 18:45:27 »
Met een van de tovenaars (wizards). Rechtsklik muis op lege plek bureaublad. Voor internetverbinding moet je waarschijnlijk ook nog een wizard uitvoeren.

Linux op oude pc
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/04, 19:25:46 »
thx, ik zal het straks eens proberen (eerst op deze computer de live eens proberen, hier heb ik een beter scherm)

Linux op oude pc
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/04, 20:04:39 »
hier werkt het perfect, internet, muziek (mp3 ondersteuning) enz... alles hoort zoals het moet. Ook kan ik aan alle schijven, dus ik ga het zeker gebruiken als rescue disk!

ook zie dat ndiswrapper standaard er in zit (2.14), dus ik ga die meenemen naar mijn vriend (waar gisteren xubuntu installeren mislukte met de alternate). Ook een pluspunt is weeral dat het in het ram geladen wordt, maw, ik kan gewoon de cd er uithalen en verder doen, en andere cd's gebruiken

hopelijk lukt het woensdag om hem te overtuigen om over te stappen op linux

alleen moet ik nog weten of die Epson C60 gaat werken in Puppy (edit: staat er bij in printer wizard)

thx pjotr123 for opening my mind ;)

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux op oude pc
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/04, 20:09:32 »
Graag gedaan! Overigens is Puppy geen volwaardige vervanging voor Ubuntu, hoor. Je hebt bijvoorbeeld geen updates; om bij te blijven moet je (eens per maand of zo) de complete nieuwe Puppy over de ouwe heenzetten. Verder is Puppy niet zo veilig, want je logt standaard in als root.

Als Xubuntu ook kan (bij jou niet, wegens die kleine HD, maar misschien wel bij die vriend van je), dan heeft die echt de voorkeur.

Offline bwmchris

• Lid
    • mobile vikings
Linux op oude pc
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/04, 21:09:32 »
ik heb zelf puppy draaien op een pctje met 50o processortje en 64 mb sd ram.
zal ni zeggen dat het een racemonster is hierop maar het draait toch heel vlot.plus dat het een mooi dostrootje is.
dus het is best wel mogelijk. enkel internetten om de plaatjes binnen te  halen is ie wel traag maar het werkt.
greetsssss
firefighter is not somthing you do..
       ...... its something you are
black magic pearl octavia II combi

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux op oude pc
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/04, 21:49:40 »
Citaat van: bwmchris
ik heb zelf puppy draaien op een pctje met 50o processortje en 64 mb sd ram.
zal ni zeggen dat het een racemonster is hierop maar het draait toch heel vlot.plus dat het een mooi dostrootje is.
Een racebeest (reesbeest) wordt Puppy pas als je minimaal 128 MB RAM hebt. Want dan zit-ie helemaal in het RAM!

Linux op oude pc
« Reactie #17 Gepost op: 2007/03/05, 07:36:06 »
ik ga toch proberen voor puppy bij mijn vriend, de xubuntu alternate lukte niet, en beveiliging heeft die computer toch niet nodig, hij heeft het enkel nodig voor het internet om via xp te printen over het netwerk.

Mijn vriend heeft 96mb ram, kan puppy er helemaal in?

vanavond ga ik puppy op die oude pc installeren

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Linux op oude pc
« Reactie #18 Gepost op: 2007/03/05, 09:35:08 »
Met 96 MB RAM zal de Pup behoorlijk draaien, maar de turbo gaat pas aan vanaf 128 MB RAM.

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Linux op oude pc
« Reactie #19 Gepost op: 2007/03/05, 11:39:56 »
Zelfs ubuntu(GNOME) draait redelijk snel op 96mb, dus dan zal puppy echt wel razen, lijkt mij.

Linux op oude pc
« Reactie #20 Gepost op: 2007/03/05, 11:46:23 »
Citaat van: Kiwinote
Zelfs ubuntu(GNOME) draait redelijk snel op 96mb, dus dan zal puppy echt wel razen, lijkt mij.
dan moet ie wel ter compensatie een redelijke CPU hebben,
redelijk bedoel ik vanaf 500Mhz

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
Linux op oude pc
« Reactie #21 Gepost op: 2007/03/05, 11:49:40 »
500Mhz precies, als je alleen maar oude computers gewend bent is de definitie van snel wel wat anders dan snel op moderne pc's ;)

Linux op oude pc
« Reactie #22 Gepost op: 2007/03/05, 12:24:50 »
exacto mundo!

Linux op oude pc
« Reactie #23 Gepost op: 2007/03/05, 16:24:30 »
maar met puppy in dei 96mb bedoel ik, kan ik zonder enige problemen de cd er uit halen of crasht hij dan?

ook wel leuk is dat het je swap ook gebruikt, hier zag ik plots 1GB ram over terwijl er hier maar 256 in zit ^^

edit: Kan iemand mij duidelijk in stappen zeggen hoe ik puppy moet installeren? Hij boot hier niet, ook al zeg ik dat hij grub moet installeren