Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vista start niet meer  (gelezen 870 keer)

noname

• Gast
Vista start niet meer
« Gepost op: 2007/03/05, 17:59:30 »
Hallo,

Vandaag had ik besloten Ubuntu eens te proberen. Fijn dat het niet eerst geinstalleerd hoeft te worden, maar na wat uitproberen leek het mij verstandig om toch wat schijfruimte vrij te maken voor de linux partities.

Dus heb ik het een en ander gelezen over dual booting met in mijn geval windows vista. Toen heb ik dus op mijn C: schijf niet gebruikte ruimte omgezet naar unallocated space met GParted en dat vervolgens gebruikt voor een ext3 partitie en een linux swap partitie. Dat ging prima.

Toen herstarte ik de computer om te kijken of mijn windows het nog deed, want dat staat ook op mijn C: schijf. Toen kreeg ik netjes een windows vista laadscherm en daarna sprong het op zwart (argh). Ondanks wat geduld blijft het scherm zwart. Shit dus.

Dus ging ik nadenken. Mijn harde schijf bestond hiervoor uit 2 partities. Een deel voor windows en de andere voor mijn bestanden. Aangezien de partitie met mijn bestanden bij lange na niet vol was heb ik toen dus op die partitie ruimte vrijgemaakt voor de linux partities.

Maar toen bleek dat mijn windows (daardoor?) nu niet meer opstart besloot ik om de nieuwe linux partities te verwijderen en het in de vorige staat te herstellen. Jammergenoeg zonder effect.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Vista start niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/05, 18:23:42 »
Yep, geen Vista installeren... :P...geintje.

Is er geen optie om vanaf je Vista-installatie-CD op te starten die je, al bestaande, Vista installatie kan herstellen?

noname

• Gast
Vista start niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/05, 19:43:22 »
He bedankt voor je reactie, maar dat had ik geprobeerd ja. Lukte ook niet, maar gelukkig kan ik vermelden dat ik windows alweer draaiende heb met behulp van de Supergrub bootdisk. Na wat geklooi lukte het.

Jammergenoeg ben ik de data die op de gedeelde windows/linux partitie stond kwijt, maar de rest niet. Ik ben nu alleen wat huiverig wat linux betreft. Ik probeer het later nog wel een keer.

Vista start niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/05, 19:56:35 »
Je C: schijf kan niet uit 2 partities bestaan :) Als je een schijf C: hebt dan is dit 1 partitie. Je kan een C: voor Vista hebben en een D: voor je data, maar niet 2 partities gekoppeld aan 1 drive letter.

Als je correct partities aanmaakt kan er nix fout gaan, meer dan waarschijnlijk heb je zelf een fout gemaakt. Neem het niet verkeerd op :)
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

noname

• Gast
Vista start niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/06, 01:56:19 »
Ja klopt. Maar ik heb de partitie daarom dus kleiner gemaakt en de unallocated space, zoals dat dan heet, gebruikt voor een nieuwe linux partitie.

Nu ik mijn OP lees zie ik dat ik een fout heb gemaakt met het omschrijven. Ik zeg daarin inderdaad dat mijn C: schijf uit 2 partities bestaat. Dat moet zijn: ..mijn harde schijf..