Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: overstappen fedora ubuntu  (gelezen 905 keer)

oomdef

  • Gast
overstappen fedora ubuntu
« Gepost op: 2007/03/01, 08:02:45 »
ik zou graag willen overstappen van fedora naar ubuntu,maar ik weet niet wat ik moet doen met de bootloader van fedora.
ik kan hem niet zomaar deleten en opnieuw formatteren want ik heb een dualboot met windows.
want dan kan ik volgens mij windows niet meer bereiken,en ik zou het er toch wel vanaf willen zien .
de windows bootloader terug dan fedora deleten,de partitie formatteren en ubuntu installeren.

Offline KenSentMe

  • Lid
    • http://www.vandenieuwenhof.nl
overstappen fedora ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/01, 08:31:15 »
Citaat van: oomdef
ik zou graag willen overstappen van fedora naar ubuntu,maar ik weet niet wat ik moet doen met de bootloader van fedora.
ik kan hem niet zomaar deleten en opnieuw formatteren want ik heb een dualboot met windows.
want dan kan ik volgens mij windows niet meer bereiken,en ik zou het er toch wel vanaf willen zien .
de windows bootloader terug dan fedora deleten,de partitie formatteren en ubuntu installeren.
Ik kan me vergissen, maar als je Ubuntu installeert op de partitie waar nu Fedora staat, dan kijkt Ubuntu automatisch of er ook nog andere besturingssystemen op andere partities staan. Zo wordt Windows herkend en opgenomen in Grub (de bootloader). Mocht het onverhoopt niet lukken, dan is het een kleine moeite om Windows alsnog in het opstartmenu op te nemen.

Dit staat er in mijn /boot/grub/menu/lst:

# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/hda2
title           Microsoft Windows XP Home Edition
root            (hd0,1)
savedefault
makeactive
chainloader     +1
Windows staat bij mij op /dev/hda2, hierdoor moet de parameter root als volgt worden ingesteld:

hda betekent dat het op de eerste harde schijf staat, dus wordt het in Grub hd0
hda2 betekent dat het op de tweede partitie op die schijf staat, dat wordt dan hd0,1 (Grub begint bij 0 met tellen en niet bij a of 1).

Dus moet de regel worden:

root (hd0,1)

zoals je boven ook kunt zien.

`GooZ

  • Gast
overstappen fedora ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/01, 13:25:22 »
Jaja Eric, we hebben je wel door.
/ontopic
Ik denk inderdaad dat Ubuntu alle andere besturingssystemen detecteert, en ze zelf mooi in grub zet.

overstappen fedora ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/01, 13:34:57 »
Citaat van: oomdef
ik zou graag willen overstappen van fedora naar ubuntu,maar ik weet niet wat ik moet doen met de bootloader van fedora.
ik kan hem niet zomaar deleten en opnieuw formatteren want ik heb een dualboot met windows.
want dan kan ik volgens mij windows niet meer bereiken,en ik zou het er toch wel vanaf willen zien .
de windows bootloader terug dan fedora deleten,de partitie formatteren en ubuntu installeren.
--------------------------------------------------

Vrees niet, ik heb zelf vol vreugde afscheid genomen van Fedora door simpelweg de cd van Ubuntu erin te gooien, Fedoora te overschrijven. Windows staat er nog keurig. Het wijst zich allemaal bijna vanzelf.
Als je in de breedte groeit,||groei je dan ook in de diepte?

oomdef

  • Gast
overstappen fedora ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/02, 09:51:59 »
bedankt voor jullie antwoorden ,als goed is is,t makkelijker dan ik dacht.