Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.  (gelezen 18052 keer)

Offline RikRik

• Lid
Re: Navigatie dvd van VW Turan kopieren gaat niet.
« Reactie #25 Gepost op: 2012/07/23, 00:12:53 »
Hier alvast een handleiding die ook onder Ubuntu goed werkt:
Citaat
Het kopiëren van DVD’s is niet illegaal zolang je ze niet verkoopt of weggeeft én in het bezit bent van het origineel. Ik kopieer regelmatig een DVD wanneer ik deze erg goed vind, gewoon om een back-up te hebben.
http://www.celestial.be/algemeen-computer/dvd-kopieren-met-dvdfab

Behalve dat de link naar DVDFab niet werkt omdat MegaUpload down is door de FBI...

Nuja deze werkt wel hoor http://www.dvdfab.com/download.htm  ;)
welterusten  :rolleyes:

« Reactie #26 Gepost op: 2012/07/23, 00:13:38 »
Een kopieerbeveiliging is niet meer dan een *praktische* hindernis. In veel gevallen is er geen enkele *wettelijke of morele* belemmering om die kopieerbeveiliging te omzeilen. Althans in Nederland.

De auteursrechtboeven Stichting Brein en z'n handlangers zouden niets liever willen, dan dat we ons schuldig zouden gaan voelen om ons goede recht uit te oefenen. Want daardoor kunnen ze extra centen vangen.

Ik laat dat niet gebeuren bij mij: wat mijn goede recht is, zal ik doen wanneer mij dat past. Ongeacht wat Brein en trawanten daarvan vinden. Klaar, af, uit.

Zoals Johan hierboven al aangeeft:
"Een kopieerbeveiliging omzeilen is echter wel illegaal (Artikel 32a van de Auteurswet), dus daarmee gaan we je niet helpen.
Is de dvd beveiligd tegen kopiëren, dan houdt dit topic hier op"

Het is dus wel meer dan een praktische hindernis.

« Reactie #27 Gepost op: 2012/07/23, 00:15:57 »
Gijsbert, ik kan me voorstellen dat de toon van mijn bericht nogal denigrerend overkwam. Mijn excuses hiervoor. Ik handel liever niet via de meldknop, dit vind ik een tikkeltje huichelachtig, en draagt niet bij aan een constructieve discussie.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #28 Gepost op: 2012/07/23, 00:37:00 »
Engelfriet over het omzeilen van technische belemmeringen:
Citaat
De Auteurswet kent speciale artikelen over het omzeilen of uitschakelen van kopieerbeveiligingen. Het belangrijkste is artikel 29a: het bewust omzeilen van “doeltreffende technische voorzieningen” is onrechtmatig, oftewel kan leiden tot schadeclaims van de rechthebbende. (Het is niet strafbaar en je krijgt dus geen boetes of celstraf.)

Er is bij de invoering van dit wetsartikel niet heel uitgebreid ingegaan op wanneer een beveiliging nu “doeltreffend” is. De minister liet het bij de opmerking dat het “uiteindelijk aan de rechter” is om dit te toetsen. Het proefschrift van Kamiel Koelman over auteursrecht en technische voorzieningen (PDF, 1,5MB, pagina 88 e.v.) gaat er iets dieper op in maar begint al meteen met “Het is echter onduidelijk wat ermee wordt bedoeld”.

Tot nu toe is er in Europa één vonnis geweest over dit onderwerp, en wel in Finland. De Finse rechter oordeelde toen dat de CSS beveiliging van DVD’s niet doeltreffend was, omdat de crack zó wijd en zijd bekend was dat iedereen deze meteen kon downloaden en toepassen.

Bron:
http://blog.iusmentis.com/2012/01/19/mag-je-de-drm-van-ebooks-kraken/

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #29 Gepost op: 2012/07/23, 01:55:03 »
En hier staat dan weer in vette letters dat het niet mag: http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/modchips/
Het artikel gaat wel voornamelijk over modchips, maar het statement over de kopieerbeveiliging op software geldt voor zover ik begrijp ook voor het kopiëren van sofware-DVD's. Belangrijk is dat er een onderscheid is tussen muziek of films aan de ene kant en software aan de andere.
Zie verder hier: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/

De wet staat trouwens hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0001886/geldigheidsdatum_23-07-2012
Maar dat juridische taalgebruik is mij te ingewikkeld...

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #30 Gepost op: 2012/07/23, 11:26:19 »
Ingewikkeld is het, zeker omdat de wetgever bewust de nadere invulling heeft willen overlaten aan de rechter. Aangezien er nog nauwelijks jurisprudentie is, en de meningen van gezaghebbende juristen uiteenlopen, is het een grijs gebied....

Ik kan me daarom voorstellen dat jullie als moderatorploeg kiezen voor de veilige aanpak, en hulp in deze aangelegenheden voorlopig niet toestaan op het forum. In elk geval totdat de rechter meer duidelijkheid heeft geschapen.

Deze laatste opmerking maak ik knarsetandend, aangezien het duidelijk moge zijn dat ik er heel anders over denk dan Brein en diens handlangers. Maar we willen uiteraard wel praktisch blijven...
« Laatst bewerkt op: 2012/07/23, 11:30:36 door Pjotr »

Offline asphyxia

• Forumteam
« Reactie #31 Gepost op: 2012/07/23, 13:15:26 »
Dit is een lastige discussie.
Als forumteam zijn we geen juristen, en moeten we wel eens schipperen tussen de pragmatische aanpak  (Linuxers hè, DIY) en een bepaalde uitstraling die we als community willen hebben.

Ik kan me nog herinneren, dat iemand op dit forum een vraag stelde hoe de wifi van de buurman te kraken. Die werd dus afgeschminkt met antwoorden als 'wat dacht je van aanbellen en netjes vragen' tot 'dat gaan we jou echt niet hier vertellen'. Tsja, dat is een helder geval.
Om maar eens wat anders te noemen: er is een gerechtelijke uitspraak, dat 'linken naar illegale content niet hetzelfde is als publiceren ervan'. Toch wordt dit ook wel eens anders besloten, zie de gevallen van Stichting Brein. Wij halen linkjes naar illegale zaken standaard weg, maar voorbeelden van proxies in discussies over TPB weer niet. Als elke doorsnee scholier weet dat je bv. via Google Translate daar kan komen, is het wat zinloos om met een censuurvlag te gaan zwaaien, nietwaar.

Dit draadje is wat anders. Als ik bovengenoemde aspecten van Engelfriet zo lees, dan zou je een redelijke case kunnen hebben bij het maken van een reservekopie voor eigen gebruik, mits de noodzaak kan worden aangetoond. Daar zal de crux wel zitten, ik ruik hier een geval van professioneel gebruik en aantoonbare schade. En dat kan van geval tot geval anders zijn.

Wij zijn nogmaals geen juristen, er is (nog) geen toetsing geweest, en dit zouden we dus zelf moeten toetsen. Hmmm. Dit is dus een grijs gebied, waarbij we vermoeden dat dit neigt naar donkergrijs. En in dergelijke gevallen gaan we dit liever op zeker spelen, dus de draad gaat dicht. Deze discussie is wel nuttig, en er blijkt maar weer hoe lastig de materie is.

Met nadruk wil ik wèl vermelden, dat we geen enkele reden hebben om te twijfelen aan de goede intenties van de TS. We moeten dit echter afwegen tegen een breder verband op dit openbare forum.
« Laatst bewerkt op: 2012/07/23, 13:29:13 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]