Dit is een lastige discussie.
Als forumteam zijn we geen juristen, en moeten we wel eens schipperen tussen de pragmatische aanpak (Linuxers hè, DIY) en een bepaalde uitstraling die we als community willen hebben.
Ik kan me nog herinneren, dat iemand op dit forum een vraag stelde hoe de wifi van de buurman te kraken. Die werd dus afgeschminkt met antwoorden als 'wat dacht je van aanbellen en netjes vragen' tot 'dat gaan we jou echt niet hier vertellen'. Tsja, dat is een helder geval.
Om maar eens wat anders te noemen: er is een gerechtelijke uitspraak, dat 'linken naar illegale content niet hetzelfde is als publiceren ervan'. Toch wordt dit ook wel eens anders besloten, zie de gevallen van Stichting Brein. Wij halen linkjes naar illegale zaken standaard weg, maar voorbeelden van proxies in discussies over TPB weer niet. Als elke doorsnee scholier weet dat je bv. via Google Translate daar kan komen, is het wat zinloos om met een censuurvlag te gaan zwaaien, nietwaar.
Dit draadje is wat anders. Als ik bovengenoemde aspecten van Engelfriet zo lees, dan zou je een redelijke case kunnen hebben bij het maken van een reservekopie voor eigen gebruik, mits de noodzaak kan worden aangetoond. Daar zal de crux wel zitten, ik ruik hier een geval van professioneel gebruik en aantoonbare schade. En dat kan van geval tot geval anders zijn.
Wij zijn nogmaals geen juristen, er is (nog) geen toetsing geweest, en dit zouden we dus zelf moeten toetsen. Hmmm. Dit is dus een grijs gebied, waarbij we vermoeden dat dit neigt naar donkergrijs. En in dergelijke gevallen gaan we dit liever op zeker spelen, dus de draad gaat dicht. Deze discussie is wel nuttig, en er blijkt maar weer hoe lastig de materie is.
Met nadruk wil ik wèl vermelden, dat we geen enkele reden hebben om te twijfelen aan de goede intenties van de TS. We moeten dit echter afwegen tegen een breder verband op dit openbare forum.