Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Enkele software vraagjes: (verschillende software)  (gelezen 813 keer)

Offline Didius

• Lid
Enkele software vraagjes: (verschillende software)
« Gepost op: 2007/02/19, 01:48:37 »
Ik ben de laatste tijd meer en meer ubuntu gaan gebruiken, en terwijl het gebruik ervan ervaarde ik volgende probleempjes/ongemakken/etc:

- In OpenOffice kan ik veel meer lettertypes gebruiken dan in scribus. Scribus verhindert me de helft van mijn fonts (/home/.fonts/) te gebruiken? Hoe los ik dit op?
- Ik programmeer soms wat in TurboPascal :cool: Maar als ik de fpc-ide opstart en een programma wil compilen krijg ik het volgende:

http://img402.imageshack.us/img402/3669/helloru5.png
Can't find unit System? Wat wordt daarmee bedoeld? En hoe krijg ik dat werkende?
- Met het pakket mpg123 is het mogelijk mp3's te beluisteren als ik er met de muis over beweeg. Dan verschijnt een icoontje van een muzieknoot en hoor ik een preview van dat muziekbestandje.
Nu vraag ik me af of dit ook mogelijk is voor videobestanden? Dat zou ubercool zijn :D

Offline Didius

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/19, 14:04:34 »
bump

niemand?

Offline eendje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/19, 19:22:09 »
Een unit is zeg maar een bibliotheek. Blijkbaar mist er dus eentje en wel de unit System. Blijkbaar zit het commando Writeln in de unit system. Het is voor mij al weer 10 jaar gelden dat ik voor het laatst met Pascal heb geprogrammeert, dus ik weet ook niet meer precies hoe dat ging.... O wacht ik heb nog wel een boek... Effe kijken... Writeln zou direct moeten werken zonder dat je een unit importeert. Ik zou toch even kijken of er niet een onderdeel is vergeten te installeren.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!