Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: netwerkvraagje: Linux --- Linux  (gelezen 3060 keer)

Offline Ramana

• Lid
netwerkvraagje: Linux --- Linux
« Gepost op: 2006/12/08, 14:22:25 »
In mijn netwerkje kan ik met Kubuntu makkelijk verbinding krijgen met een Windows-PC (Samba), maar hoe krijg ik verbinding met een Linux PC? In Konqueror zie ik wel iets als: zeroconf:/ staan. Daar iets invullen?

Offline jgoor

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2006/12/08, 15:11:08 »
ik neem aan op filesystem nivo?
Daarvoor heb je nfs...
Op de ene linux doos een directory 'exporteren' (sharen) middels nfs
En op een andere linux server die 'share' importeren en mounten als een directory, bijv. '/media/die_externe_fileshare'

Offline Tukcedo

• Lid
    • http://www.tukcedo.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2006/12/08, 15:42:32 »
Zoals jgoor al aangeeft, er zijn natuurlijk legio manieren om netwerkverbindingen op te zetten. NFS heb je natuurlijk, maar je kunt ook grafische programma's van de ene machine op de andere draaien, bijv (in een terminal window, al kun je er ook een script van maken later):

ssh -X pietje@anderbakkie gedit

Of je kunt afdrukken op een ander systeem welke aan de printer hangt m.b.v. CUPS instellingen. Dus als je aangeeft welke kant je opwilt ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/12/08, 19:01:04 »
Citaat van: ramana
In mijn netwerkje kan ik met Kubuntu makkelijk verbinding krijgen met een Windows-PC (Samba), maar hoe krijg ik verbinding met een Linux PC? In Konqueror zie ik wel iets als: zeroconf:/ staan. Daar iets invullen?
Begrijp ik je goed ?
Je wilt ook met de windows PC op de HD van de Linux PC kijken ?
Voor Gnome weet ik samba wel te configureren, in KDE niet, mocht daar je probleem liggen dan ........
Wel moet je in een terminal scherm een samba-user aanmaken met:
sudo smbpasswd -a

of denk ik  nu te moeilijk ?
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2006/12/08, 19:30:17 »
Ron, ik bedoel het anders. Ik gebruik een oud PC'tje (met Linux erop) voor het downloaden (zuinig met stroom!). Nu wil ik van mijn super PC (ook met Linux, maar niet zuinig met stroom) via een thuisnetwerk de bestanden overzetten. Ik weet niet hoe dat moet. In konqueror (KDE) heb je de optie 'externe plekken' met daarin 'voeg een netwerkmap toe' . Daarmee zal het wel kunnen, maar het is me nog niet gelukt. Is het onder Gnome of met de console makkelijker?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/12/08, 19:50:52 »
Op beide PC's samba installeren en mappen bepalen (weet (nog) niet hoe dat ik KDE moet).....
Het is dan hetzelfde als een windows netwerkje, hier doe ik het met 4 PC's ! (3X Gnome, 1X XFCE)
Je moet alleen niet vergeten om de user aan te maken.

Voor vragen mag je me ook emailen, mogelijk gaat dat beter ?
Ron

Offline Kev

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2006/12/08, 19:53:16 »
Daar heb je NFS voor nodig en het kan zijn dat je daar aanpassingen voor moet doen, maar ja ik ben daar niet zo bedreven in.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/12/08, 20:17:52 »
Persoonlijk vind ik Samba simpeler, maar da's een kwestie van smaak en wat de boer niet kent ......

Offline Kev

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2006/12/08, 20:19:55 »
Citaat van: r0n.
Persoonlijk vind ik Samba simpeler, maar da's een kwestie van smaak en wat de boer niet kent ......
Ja maar kun je het ook onderling met twee verschillende Linuxboxen gebruiken?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/12/08, 21:14:08 »
Geen probleem, het werkt eigenlijk net als "delen" met Microsof ......

Offline Ramana

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2006/12/09, 09:02:09 »
Bedank, ik ga het proberen....

Offline Kev

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2006/12/09, 13:10:37 »
Geen probleem, het werkt eigenlijk net als "delen" met Microsof ......
Ahh okey, dan is dat een misconceptie van mijn kant.

Offline Jelle

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/15, 16:14:56 »
Op beide PC's samba installeren en mappen bepalen (weet (nog) niet hoe dat ik KDE moet).....
Het is dan hetzelfde als een windows netwerkje, hier doe ik het met 4 PC's ! (3X Gnome, 1X XFCE)
Je moet alleen niet vergeten om de user aan te maken.

Ron
Ik heb een PC met win2000 en eentje met Edgy, verbonden via een router. Op géén van beide is op dit moment Samba geïnstalleerd. Ik zit al een paar uur te lezen in diverse howto's, maar ik vind nergens een simpele instructie (in J&J taal) die het volgende aangeeft:

Hoe installeer ik Samba:

1 Op de Edgy PC (synaptic?)
2 Op de Win2000 PC

Wat moet ik daarna doen op resp. de Edgy PC en de Win2000 PC?

Laten we er voor het gemak vanuitgaan dat de namen van de PC gewoon edgy en win zijn en dat ik de volgende mappen wil delen:

/home/jelle/deeledgy op de Edgy PC en
C:\windeel op win

Wie helpt?

« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/15, 17:17:10 »
Een ding weet ik zeker Jelle: op die windows pc hoef je geen samba te installeren.
Wel op de linux pc.
Ik kan hier ook vanaf beide OS'en wederzijds bestanden down- en uploaden via mijn router. Ook ik heb slechts samba geinstalleerd op mijn linux bak en ze konden elkaar zien (wel een directorie sharen op win2000 of course).

Nu nog die samba stappen terugvinden , ff zoeken.

Deze werkte perfect bij mij, simpel en doeltreffend:
http://www.bartendavid.be/doc/howto/netwerk/servers/samba-config-linux.html

Monk.

Offline Dave

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/15, 18:47:38 »
in edgy:
maak of selecteer een map en rechtsklik/delen kiezen.
de vragen beantwoorden en klaar.
wil je vanuit windows ook in de linuxmap dan een samba wachtwoord ingeven zoals hier boven staat.

in de windows pc zal er wel een wizard zijn om netwerk aan te maken.

Offline Jelle

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/15, 22:00:51 »
Ik ben het nu eerst (vraag niet waarom) aan het proberen met 2 ubuntu pc's.
Complicerende factor: op die andere draait XFCE (Xubuntu)

Op beide pc's samba geïnstalleerd. Op beide PC's de volgende Linux gebruikers aangemaakt: jelle (met wachtwoord) en hilja (mijn dochter) met wachtwoord
Op beide pc's in de terminal sudo smbpasswd -a jelle cq hilja uitgevoerd.

Nu ga ik naar Locaties en daar staan MSHOME en SMC (de laatste is de router)
Ik klik op MSHOME en ziedaar, mijn 2 computers! Da's alvast een begin.
In beide computers is nu 1 map beschikbaar: lib (dat is volgens mij het gevolg van de beperkte configuratie van BartenDavid) Ik klik op lib, voer mijn wachtwoord in en kom niet verder. Waarschijnlijk omdat een gewone gebruiker geen rechten heeft op lib?

Hoe nu verder?

update: Het wordt nog gekker: Ik heb mijn laptop afgesloten en opnieuw opgestart.
Nu vind ik onder windows netwerk niet alleen mshome, maar ook samba. Dat laatste klopt met de smb.conf van bartendavid. Maar mijn desktop staat onder mshome en mijn laptop onder samba. Toch zijn de smb.conf files op beide pc's gelijk.

Het grappige is dat ik mijn (vanaf de laptop) de laptop onder samba nu wel kan benaderen (lib openen).

Helaas, na nog een keer opstarten van de laptop krijg ik bij het klikken op Samba (in windows netwerk) de melding "kan de map niet openen"

Ben ik nu zo dom, of is Samba niet zo simpel als het wordt voorgesteld?

Offline Jelle

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/16, 20:08:51 »
Update: dagje naar kantoor geweest, beide computers hele dag uit gehad. Nu weer opgestart en wat denk je? =lokaties=netwerkservers=windows netwerk=samba (die andere is nu weg, conform de beide smb.configs)=lib: wachtwoord ingeven en ziedaar ik ben in lib. Ik vermoed dat dit een grapje is van BartenDavid, want wat moet ik nu in lib? Maar 'ns even terug naar smb.conf en lib veranderen in home, beide computers weer uit en kijken wat er dan gebeurt.

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/17, 08:36:24 »
Via VMWare heb ik onder Ubuntu Kubuntu, Xubuntu, Ubuntu en Feisty draaien. Allen benaderen via Samba een schijf op het eigenlijke systeem. Gaat geweldig.

Succes

Offline Jelle

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/18, 19:47:30 »
Even kijken of ik VMWare al goed genoeg begrijp.

Ik heb op mijn Ubuntu laptop een VM met win2000. Nu wil ik graag vanuit win2000 bestanden kunnen opslaan in  /home/jelle op diezelfde laptop.

Nu vermoed ik dat dit dan als volgt zal gaan:

VM met Win2000 is via de netwerkkabel (van de Ubuntu laptop) verbonden met de router en dan via diezelfde netwerkkabel weer met het eigenlijke systeem, de Ubuntu laptop zelve.
Wat Samba betreft is de VM gewoon een derde computer op het netwerk. (Laptop, Celeron400 en VM)

Klopt dit, of kun je zelfs zonder netwerkkabel de virtuele en de eigenlijke machine via Samba verbinden?

P.S. (@w.hellinga) de verbinding tussen laptop en celeron400 is inmiddels gelegd. Er was alleen een wat langere toverspreuk nodig voor het mounten. Zie het betreffende topic

Offline Jelle

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/18, 20:22:12 »
Ik heb mijn eigen vraag al beantwoord. Gewoon de kabel uit de laptop getrokken. Geen enkel probleem. Ik kan nog steeds heerlijk in /home/jelle rondneuzen.

Geweldig! Gewoon 2 computers in een netwerk zonder kabel of router.

Offline wutnubu

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/19, 06:47:24 »
Ja mooi he zo'n virtueel netwerkje. Hier staan Ubuntu, Ubuntu (rommelen), Xubuntu, Kubuntu en Feisty gezamenlijk op een schijfje te denken dat ze in een netwerk zitten.
Groet