Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (NIET opgelost, =>Xubuntu)12.04:PC ongeveer 30s kwijt na elke muisklik/aanslag  (gelezen 1280 keer)

Offline Reijer

• Lid
Op mijn reserve PC, (Intel D915PGN, 2 GB RAM, P4 3,2 GHz, NVIDIA GFORCE 8800GTS) heeft 12.04 een aantal weken goed gedraaid met een DailyBuild van ergens in maart. Met de normale updates uiteraard. Tot vorige week; sinds vorige week zaterdag is de PC niet meer vooruit te branden: bijna een minuut wachten na elke muisklik. Ik dacht dat er ergens een update fout gegaan was. Maar met de definitieve versie van 12.04 was het probleem niet verholpen. De PC is dual-boot met Win XP Pro. Dat draait normaal; met de hardware is dus niets mis. Nu lees ik over veel NVIDIA problemen met 12.04 Kan het zijn dat mijn probleem daar ook mee te maken heeft?
« Laatst bewerkt op: 2012/05/11, 19:40:44 door Reijer »

Re: 12.04: PC ongeveer 30 s "kwijt" na elke muisklik.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/30, 19:36:35 »
De wat oudere NVIDIA kaarten, schijnen wat problemen te hebben met de drivers. Ik heb zelf een Nvidia GS7600, hiermee heb ik geen problemen onder 12.04. Welke kaart heb jij in de computer?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/30, 19:38:51 »
Denk dat Hij deze heeft - Nvidia GFORCE 8800GTS  ^-^
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/30, 19:43:36 »
Daar twijfel ik aan. ;)

Geheel overheen gelezen. @Reijer, welke driver staat er geïnstalleerd? Kan je onder hulpmiddelen>xdiagnose kijken of er een foutmelding is of dat de vesa driver is ingeschakelt?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/30, 19:47:47 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Reijer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/30, 22:43:46 »
Het vergde veel geduld, maar ik heb gevonden:

In NVIDIAXserver  settings:

driver version 295.40
Server version number 11.0
NV controlversion: 1.27
Server vendor version: 1.11.3 (11103000)

In Xdiagnostics:
Het Xorgfoutmeldingsvenster is leeg.
VESA stuurprogramma staat aan (het uitschakelvinkvakje is leeg)
Van de andere 5 vakjes staat alleen "schakel het automatisch melden van vastlopers "in.
Het lukt me nu niet een vinkje in het VESA driver hokje te zetten ! Het kost me veel te veel tijd; ik moet m'n  koffer nog  pakken.
Ik laat het een week rusten (vakantie).  Na 7 mei kom ik erop terug. (wellicht is er dan een update)
Bedankt
(Voor verzenden toch nog even een sudo apt-get update en upgrade gedaan (22:40 h): geen resultaat.)

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/30, 22:56:34 »
Uninstall de video driver, en herinstalleer deze gelijk weer, dan rebooten.

Offline Reijer

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/11, 19:36:38 »
Terug van vakantie, update en upgrade gedraaid: geen verbetering. Het is duidelijk dat het een video-probleem is: tijdens het intikken van de opdracht en return, verscheen er niets in het terminalvenster. Na de "gebruikelijke" minuut verscheen er meteen een lap tekst op het scherm.
12.04 draait inmiddels op een andere PC. Ik heb Xubuntu geïnstalleerd. Eens kijken hoe dat bevalt.

Offline Reijer

• Lid
Xubuntu 12.04 draait perfect op de PC ! Voorlopig laat ik het erop staan.
Als ik evt toch Ubuntu 12.04 wil proberen, kan dat met de Xubuntu driver? En hoe doe ik dat dan ?

Offline jan11000

• Lid
Je hebt een oudere pc en ubuntu is veel zwaarder dan xubuntu, dus ik zou gewoon xubuntu blijven gebruiken.
De software is gewoon hetzelfde, alleen je hebt geen unity.
Zelf heb ik een snelle pc, en ga binnenkort xubuntu gebruiken ipv ubuntu.
Al mijn oudere pc's zijn naar xubuntu gegaan, omdat deze beter werken met xubuntu dan met ubuntu.

Indien je ubuntu wilt gaan proberen, dan zou ik ubuntu naast xubuntu installeren, dus een aparte partitie maken.
Dan kun je ubuntu proberen, en xubuntu blijven gebruiken.
Enigste wat je misschien moet doen is grub herstellen indien er iets fout gaat. Zolang je xubuntu niet overschrijft dan kun je xubuntu altijd repareren.

Offline jolo

• Lid
  (Intel D915PGN, 2 GB RAM, P4 3,2 GHz, NVIDIA GFORCE 8800GTS)
Dan voldoet deze pc in principe aan de Ubuntu 12.04 system requirements. Als het dan echt één volle minuut duurt voordat bijvoorbeeld je persoonlijke map via Nautilus is geladen, dan was er waarschijnlijk iets anders mis. Want zelfs op één van mijn oude test PC's. Een AthlonXP 1700+ met een7600GS en 1,5 GB werkgeheugen, start mijn persoonlijke map via Nautilus binnen 10 seconden met de nouveau drivers. En met de nvidia drivers in 12 seconden.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Reijer

• Lid
Maar wat er mis was weet ik niet. Nogmaals: de muiscursor bewoog secondenlang niet, op een icoontje klikken had na veel meer dan 30 s effect, ook commando's intikken in de terminal ging zeer moeizaam. Waarom dan Xubuntu 12.04 wel goed draait is me een raadsel. En zoals ik al meldde: een daily build van begin maart draaide wekenlang goed. Maar ik houd het voorlopig bij Xubuntu. De PC in het thuisnetwerk hangen is me nog niet gelukt. Het lijkt erop dat dat ingewikkelder is dan bij Ubuntu 12.04

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
De PC in het thuisnetwerk hangen is me nog niet gelukt. Het lijkt erop dat dat ingewikkelder is dan bij Ubuntu 12.04
Helemaal niet ingewikkeld, maar start er een nieuw topic over, dan heb je (hoop ik) snel antwoord.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.