Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: lege schijf heeft toch 129GB in gebruik?  (gelezen 3644 keer)

lege schijf heeft toch 129GB in gebruik?
« Gepost op: 2012/05/09, 22:28:42 »
ik heb net een paar schijven ingebouw in een nieuw PC die als media center moet werken.

nu heb ik iets heel raar.
er zitten drie schijven van elk 2.0TB in.
2x WD20EARS en 1x WD20EARX
op die tweede, heb ik hier nu iets raar.

hoewel die WD20EARX net uit de verpakking komt, meld Ubuntu dat er toch al 129GB in gerbuik is.
dat is raar, want er staat helemaal niks op, waarom mis ik dan ineens 129GB?

ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: lege schijf heeft toch 129GB in gebruik?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/10, 03:32:33 »
Heb je toevallig de harde schijf geformatteerd en opnieuw ingedeeld met het ext4 bestandssysteem? Want dan is die 129GB wel verklaarbaar. Bij het indelen met het ext4 bestandssysteem wordt een bepaald percentage (standaard is dat geloof ik 5%) "afgesnoept", zodat grote bestanden aaneengesloten opgeslagen kunnen worden, en niet - zoals dat bij NTFS onder Windows - in kleine stukjes verspreid over de harde schijf. Het is dus gewoon "gereserveerde ruimte" om fragmentatie tegen te gaan.

Als je het hebt over ruim 2000 gigabytes, dan is die 129 wel ongeveer 5% (grofweg dan) van het totaal. Lees er HIER wat meer over.

Ik kan het, voor wat jouw issue betreft, mis hebben hoor. Maar wellicht dat anderen mij aan kunnen vullen (of verbeteren)....
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/10, 05:46:16 »
Op je schijf staat ook 2000GB, maar je hebt een heel stuk minder dan 2000GB in de praktijk, dit komt door het verkeerd omrekenen van de harde schijf fabrikant.

Door de file systeem verlies je ook, hier zit extra kontrole funktie op om bij een crash ervoor te zorgen dat je de files nog kan lezen.(journaal van het file systeem).

« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/10, 10:45:41 »
hoewel beide van jullie technische wel gelijk hebben, bedoel ik dat niet, dat verlaagt de beschikbare ruimte, ik heb heb het over echt 129GB in gebruik,
dus echt als "gebruikt: 129GB, vrij: 1.8TB, capaciteit: 1.9TB" bij schijf eigenschappen.

de capaciteit is inderdaad nooit wat er op staat, waardoor hij dus 1.9TB beschikbaar heeft, maar ik kan dus nog minder gebruiken omdat daarnaast ook nog eens 129GB in gebruik zou zijn, terwijl er helemaal niks op staat.

Offline Johan van Dijk

• Administrator
    • johanvandijk
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/10, 11:35:22 »
Linux reserveert ook standaard 9% van je schijfruimte voor de gebruiker root.
Dit is wel handig voor bijv. /, zodat een gebruiker niet de schijf helemaal vol kan gooien waardoor het systeem niet meer functioneert.
Alleen voor een losse dataschijf is het niet nodig.

Uitzetten kan via tune2fs, zie man tune2fs voor de opties.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/10, 14:45:39 »
Alleen voor een losse dataschijf is het niet nodig.
Ik denk van wel: die ruimte wordt namelijk ook gebruikt om fragmentatie te voorkomen. Standaard wordt 5% gereeserveerd, maar voor grote partities, en in het bijzonder losse dataschijven, is dat wellicht veel te veel. Ik zou die gereserveerde ruimte verminderen, maar niet uitzetten.

« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/10, 19:25:02 »
wat ik mij echter nog wel af vraag dan, is waarom 129,7GB 'in gebruik' zou zijn.
want volgens Ubuntu is de schijf echt 2.0TB* met 129,7GB in gebruik waardoor er 1.9TB* overblijft.
maar, 5% van 2000 is 100, niet 129,7, wat ik daar ook raar aan vind, is dat 6% 120 zou zijn, en 7% 140, dus ook die beide zouden niet op 129,7 komen...
het meest in de buurt zou 6,49 (eigenlijk 6,489..) komen, maar dan vraag ik mij af, waarom gebruik hij dan standaard zo'n exact getal? e.g. waarom niet gewoon 6% of 7% en niet 6,489%...

ik zie echter niet hoe ik het echt uit kan zetten, lager wel, maar uit kan ik niet vinden.
echter, zoals vanadium al zij, echt uit lijkt mij niet echt een goed idee, i.v.m. met voorkomen van fragmentatie.
of vooral, het voorkomen van problemen bij defragmentatie.
dat doet linux (en overigens velen andere UNIX(-System-Like) systemen) in de achtergrond, waardoor je het niet echt merkt, maar het gebeurt wel, en heeft wel wat vrije ruimte nodig.

ik heb het, in elk geval voor nu, veranderd in 1%, dat is nog 40GB en dat lijkt mij wel genoeg, en mocht dat niet het geval zijn moet het maar even genoeg zijn, want ik moet data van een andere schijf af kopieren zodat ik die kan formatteren, en dan mag hij daarna wel op 2% o.i.d., maar ik moet alles er wel eerst af hebben.
("oude" schijf is NTFS, dus geen gereserveerde ruimte, Windows zou hem ook niet meer willen defragmenteren echter :P (moet dan minimaal 15% vrij hebben, Altans voor het interne programma)

edit: kopieren loopt, ik zie wel of hij het haalt, zo niet moet ik even kijken wat er mist en waar ik dat heen moet krijgen.
(kan eventueel wel tijdenlijk een of twee bestandjes op de systeemschijf zetten, die kunnen na het formatteren al weer terug)

*nouja, 2.0TB, eigenlijk gebruik Ubuntu decimale berekeningen, dus het is eigenlijk 2.0TiB...

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/10, 21:02:12 »
Vanaf NTFS copiƫren ? Laat je dan wel de eventueel hiberfil.sys en pagefile.sys weg, evenzo de map System Volume Information ? Dat scheelt toch minimaal een 10-tal G's
Staat er nog ergens een temp of tmp map op die schijf ? eerst even leeg maken.
Dan bestaat er op een Windows systeemschijf ook nog een cache map, die inhoud mag ook weg.
Dan zijn er ook nog de nodige update back-ups in de WINDOWS map, meestal beginnend met $NtUninstallKB, kun je (meestal) zonder problemen weglaten.

Misschien heb je hier niets aan, maar alle beetjes helpen ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/10, 21:11:56 »
Is er geen verborgen file, te zien met control-H ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/11, 00:07:42 »
Is er geen verborgen file, te zien met control-H ?
nee, niks, er en het veranderen van de gereserveerde ruimte gaf extra plaats, dus het lag daar wel aan.

@DeBaas:
NTFS, maar niet uit een PC, dus zonder systeem mappen van windows.
hij komt uit een simpel media center kastje, maar daar kan maar een schijf in, en die was dus al vol.
als er een Windows map op stond, had die zoiezo geheel weg gekunt.
en welke mappen er in windows veilig weg kunnen weet ik al wel, ik werk als systeembeheerder en het opruimen van die bestanden is eigenlijk onderdeel van het jaarlijks onderhoud aan alle client PC's ;)