wat ik mij echter nog wel af vraag dan, is waarom 129,7GB 'in gebruik' zou zijn.
want volgens Ubuntu is de schijf echt 2.0TB* met 129,7GB in gebruik waardoor er 1.9TB* overblijft.
maar, 5% van 2000 is 100, niet 129,7, wat ik daar ook raar aan vind, is dat 6% 120 zou zijn, en 7% 140, dus ook die beide zouden niet op 129,7 komen...
het meest in de buurt zou 6,49 (eigenlijk 6,489..) komen, maar dan vraag ik mij af, waarom gebruik hij dan standaard zo'n exact getal? e.g. waarom niet gewoon 6% of 7% en niet 6,489%...
ik zie echter niet hoe ik het echt uit kan zetten, lager wel, maar uit kan ik niet vinden.
echter, zoals vanadium al zij, echt uit lijkt mij niet echt een goed idee, i.v.m. met voorkomen van fragmentatie.
of vooral, het voorkomen van problemen bij defragmentatie.
dat doet linux (en overigens velen andere UNIX(-System-Like) systemen) in de achtergrond, waardoor je het niet echt merkt, maar het gebeurt wel, en heeft wel wat vrije ruimte nodig.
ik heb het, in elk geval voor nu, veranderd in 1%, dat is nog 40GB en dat lijkt mij wel genoeg, en mocht dat niet het geval zijn moet het maar even genoeg zijn, want ik moet data van een andere schijf af kopieren zodat ik die kan formatteren, en dan mag hij daarna wel op 2% o.i.d., maar ik moet alles er wel eerst af hebben.
("oude" schijf is NTFS, dus geen gereserveerde ruimte, Windows zou hem ook niet meer willen defragmenteren echter

(moet dan minimaal 15% vrij hebben, Altans voor het interne programma)
edit: kopieren loopt, ik zie wel of hij het haalt, zo niet moet ik even kijken wat er mist en waar ik dat heen moet krijgen.
(kan eventueel wel tijdenlijk een of twee bestandjes op de systeemschijf zetten, die kunnen na het formatteren al weer terug)
*nouja, 2.0TB, eigenlijk gebruik Ubuntu decimale berekeningen, dus het is eigenlijk 2.0TiB...