School moet zorgen dat jij toegang hebt en kijken naar software die iedereen kan gebruiken.
Willen ze dat je dit gebruikt dan moeten hun bij het bedrijf het probleem voor leggen en ze de optie geven of om een Linux versie te maken of ze nemen een ander product.
Daar heeft een individuele school helaas echter vaak niks over te zeggen of te willen. Mijn school bijvoorbeeld wordt overkoepeld door een organisatie die nog 10 andere scholen beheert. Zij worden verplicht tot het gebruik van Magister door Europese aanbesteding. Docenten, leerlingen en OOP klagen steen en been over cijfers die niet kunnen worden ingevoerd, wegingen die niet kloppen, maar ja...ga maar op je kop staan. Het moet.
ik dacht dat het zo was,
als een school van plan is software aan te schaffen moeten ze open source nemen, zodat een ieder er mee kan werken. als ze kiezen voor closed source software moeten scholen aannemelijk maken waarom ze kiezen voor dat type software. een goed argument zou zijn dat er geen vervangend iets is.
wat ik heb begrepen is er wel een vervangend iets voor magister.
de overheid dient hier op te controleren, maar zoals zo vaak, laat ook hier weer de overheid een steekje vallen.
als er dan iemand is die wel de mogelijkheid wilt aanbieden om het te porteren, dan juig ik het zeer zeker toe.