Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (Opgelost) Wisselen tussen Office2010 en LibreOffice  (gelezen 956 keer)

Offline Conny

• Lid
(Opgelost) Wisselen tussen Office2010 en LibreOffice
« Gepost op: 2012/04/01, 17:30:35 »
Beste mensen,

Op mijn dual boot werk ik soms met Win7 (werkprogramma), vaker met Ubuntu.
Via Dropbox sync ik mijn files, tot zover alles onder controle.

2 jaar geleden zat ik opeens met een leeg dokument in Excel2007, nadat ik het in OpenOffice bewerkt had.
Gisteren was een spreadsheet-dokument volgens Office2010 ¨onherstelbaar beschadigd¨ en kon dus niet geopend worden, nadat ik het had bewerkt in LibreOffice. (dit (Office)format behouden of in ODT-format wegschrijven). Na een paar keer proberen kon het opeens wel en leek het nog in orde.

Het gaat om spreadsheets met 10 tabbladen en wat berekeningen en verwijzingen, dus misschien wel ingewikkeld. En kost wel veel tijd om opnieuw in te brengen als ik ze kwijt raak.

Hebben meer mensen dit? Wat doe ik niet goed? Moet ik volledig overgaan op LibreOffice, ook onder windows? Of was dit puur toeval?  ???

« Laatst bewerkt op: 2012/04/01, 18:20:26 door Conny »

Offline HarzG

• Lid
Re: Wisselen tussen Office2012 en LibreOffice
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/01, 17:41:13 »
Dat kan voorkomen bij heen+weer-conversies. Je hebt het over Excel2007, Office2010 en Office2012.
Bij welke bestanden en bestandsformaten kwam het voor: xls, xlsx, met welke versie oorspronkelijk gemaakt?
Met welke versie van LibreOffice werk je?

Ik heb ooit een Word.docx ontvangen met foto's erin. Die kon ik alleen stuk voor stuk exporteren omdat alle foto's over elkaar werden weergegeven terwijl die in Word achter elkaar geplaatst waren.
Het komt ook voor dat MS Office documenten minder goed getoond worden in een andere versie van MS Office en dat dezelfde documenten prima met Open/LibreOffice geopend worden.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/01, 17:43:06 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Wisselen tussen Office2010 en LibreOffice
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/01, 17:47:36 »
Kan "toeval" zijn: een bepaalde opmaakcode die in de omzetting sneuvelde, of iets dergelijks. Besef wel, dat omzetting niet altijd 100 % is. Zeker bij veelvuldig over en weer omzetten.

Kies in elk geval een bestandtype dat betrekkelijk omzettingsbestendig is, zoals .doc (en dus niet .docx).

En zorg voor een paar actuele reservekopieën van je belangrijke documenten. Bij Dropbox kun je iets "terug in de tijd" (ik meen 30 dagen). Maar parkeer bijvoorbeeld ook wat in Gmail.

Offline Conny

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/01, 17:58:16 »
Zo, dat is snel!!

1. ik werk nu met Office2010 (niet 2012, dat was een schrijffout van mij  :rolleyes:) maar dit bestand is al jaren geleden gemaakt in Office2007 en heeft als extensie XLS, dus niet het allernieuwste format XLSX. Ik werk al jaren dus met dit dokument..... Elk jaar opschonen en verder gaan.

2. Ik werk met LibreOffice 3.4.4 zoals het meekomt mt Ubuntu 11.10

3. dat van die kopieen is idd een heel goede: Je kunt wel tot 30 dagen terug ophalen met Dropbox maar ik moet gewoon elke week een kopie op mijn externe disk maken en niet die van vorige week overschrijven. En als dan na een maand alles goed blijkt dan kan de oudste kopie weer weg. Kortom, ik moet minder slordig worden.

Welk format (extensie??) kan volgens jullie het beste overweg met zowel Office als LibreOffice?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/01, 18:05:10 »
Welk format (extensie??) kan volgens jullie het beste overweg met zowel Office als LibreOffice?
.doc en .xls, maar dat heb je al... Omzetten blijft altijd enigszins behelpen. Dat is onvermijdelijk.

Tip: hou in Linux het alternatieve rekenbladprogramma Gnumeric achter de hand (kun je vanuit de pakketbronnen simpel naast Libre Office installeren). En installeer in je Windows eveneens zowel Libre Office als Gnumeric (naast Microsoft Office). Gnumeric voor Windows haal je hier: http://projects.gnome.org/gnumeric/downloads.shtml

Zodoende heb je standaard een grotere gereedschapskist, en zul je wat minder snel onoplosbare problemen tegenkomen.

Offline Conny

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/01, 18:19:24 »
Dank, ik zal mijn gereedschapskist vergroten. En vaker kopieen maken :laugh: