Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eigenaar  (gelezen 1671 keer)

Offline jantcaes

• Lid
eigenaar
« Gepost op: 2007/06/03, 15:21:53 »
ik heb het probleem dat de computer mij niet ziet als eigenaar voor bepaalde zaken, soms krijg ik hierdoor geen programmas geinstalleerd omdat ik zogezegd de eigenaar niet ben of kan ik niets wissen of toevoegen aan mijn externe harde schijf.
ik ben nochtans de enige gebruiker van deze pc
wat gedaan?

eigenaar
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/03, 15:27:57 »
Door in het terminalvenster het commando sudo -s in te voeren krijg je de gebruikersrechten die je hebben wilt.

grtn, Frank
Mac OS X  El Capitan  dualboot met Ubuntu 15.10

Offline jantcaes

• Lid
eigenaar
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/03, 15:35:28 »
dank maar mijn probleem is nog niet volledig opgelost de pc ziet mijn externe harde schijf nu als een alleen lezen schijf
als ik deze aansluit in een windows omgeving is dit nooit het geval
wat gedaan?

Offline siegi

• Lid
eigenaar
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/03, 16:27:38 »
Citaat van: jantcaes
dank maar mijn probleem is nog niet volledig opgelost de pc ziet mijn externe harde schijf nu als een alleen lezen schijf
als ik deze aansluit in een windows omgeving is dit nooit het geval
wat gedaan?
Rechten in linux fundamenteel iets anders opgebouwd als in windows.  In linux mag je eigenlijk bijna niets buiten in je persoonlijke map te zitten.  Als je meer wil moet je jezelf die rechten geven.  Dat maakt het systeem tot een enorm veilig geheel. Want virussen kunnen niets aanvangen enzow.  
In windows heb je standaard alle rechten hier heeft natuurlijk een virus vrij spel.

Is dit een ntfs schijf?  Dan kan je er standaard alleen maar naar schrijven omdat het een systeem is ontwikkeld door microsoft is geheim gehouden hoe het persies in elkaar steek daarom moeten de programmeurs die het in linux werkende willen krijgen maar gissen.  Dus het is niet 100 percent veilig om mee te schrijven alhoewel er van de ntfs-3g module nog geen fouten zijn gerapporteerd.
Installeer het pakketje ntfs-config en vervolgens vind je het in het menu onder toepassingen.

Offline jantcaes

• Lid
eigenaar
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/04, 14:39:27 »
het werkt nog altijd niet mijn pc ziet dit nog altijd als een alleen lezen schijf het bestandssysteem is FAT32

Offline vanadium

• Lid
eigenaar
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/04, 15:12:31 »
Hoe wordt je harde schijf gemount? Is het een interne schijf of een USB schijf? Hier http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#Windows heb je verschillende scenario's om een schijf tijdelijk of permanent te mounten zo dat iedereen lees en schrijfrechten heeft.

Je kan jezelf als gebruiker alle rechten geven door eigenaar te worden van het mount point.

Je kan ook directories aanmaken op die harde schijf als root, en dan de verschillende directories aan gebruikers geven. Dan kunnen specifieke gebruikers enkel binnen specifieke directories lezen of schrijven.

Meer concrete instructies hangen af van je situatie en wat je wil. Geef eens de nodige informatie en post ook je /etc/fstab en de output van sudo fdisk -l hier, dan kunnen we heel gerichte suggesties geven.

Offline jantcaes

• Lid
eigenaar
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/08, 15:23:34 »
dank je voor de huld het is een usb2 externe schijf van 250gb
ik weet echter niet wat mount betekend
ik weet ook niet wat directories betekend waar kan ik deze dingen zien?
de schijf is een fat32 schijf
ik zou graag willen dat ik als enige gebruiker van deze pc dingen op deze schijf kan zetten en ook lezen, deze schijf kan loskoppelen en ook op windows en mac computers gebruiken.
als ik /etc/fstab in de terminal ingeef weigert de pc me de toegang ook als ik eerst
sudo -s ingeef
als ik sudo fdisk -l ingeef krijg ik info over mijn aldere interne schijf die wel goed werkt
dank je allesinds voor de hulp
groeten
jan

Offline jantcaes

• Lid
eigenaar
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/08, 15:25:24 »
ik moet dit kunnen dien omdat ik bepaalde bestanden ook op de unif als zowel thuis moet kunnen gebruiken

breukkie

• Gast
eigenaar
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/08, 15:54:31 »
Als je in de terminal het commando sudo gedit  /ect/fstab i nvoerd krijg je dan wel de prompt voor je wachtwoord ?

sudo gedit /etc/fstab  moet het zijn