Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: video en audiogesprekken mercury  (gelezen 3163 keer)

Offline mhweb

• Lid
video en audiogesprekken mercury
« Gepost op: 2007/02/04, 12:31:43 »
Heb een tijdje geprobeerd om videogsperkken te kunnen hebben met Amsn maar bleef  niet lukken. Daarna kopete geprobeerd, waar de videobeelden wel even werkten, zowel inkomend als uitgaand. Prolbeem bleef echter dat ik niet met mijn gesprekspartner kon spreken. Audio lijkt niet te werken.

Nu las ik dat dat zou moeten lukklen met Mercury. Heeft iemand hier ervaring mee, en zou iemand zo vriendelijk willen zijn me dan te helpen met de installatie van het programma.
Ik ben een (nog) niet ervaren ubuntu gebruiker, en weet dus nog niet zo goed wat en hoe juist in te geven in het terminalvenster ... om dingen te downloaden en installeren.
Ik heb wel een link gevonden met installatie info, maar die is jammer genoeg niet in het nederlands. http://www.mercury.to/index.php?page=Wiki&wikipage=Linux_Setup

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/07, 08:22:29 »
Heb intussen dat programma gedownload. Ik heb de zip-file voorlopig in de map users/shared gezet.

Er staat ook in het voorbeeld op die site, dat er  geinstalleerd word in users/shared/mercury
die map bestaat niet.. en als ik ze dan wil aanmaken lijkt dat niet te lukken?

Wat moet ik voor de aanmaak van die map in de terminal gaan doen?

goofybert

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/07, 13:03:38 »
kzal u wat op weg proberen te helpen.eerst en vooral moet je weten dat ubuntu werkt met .deb bestanden,deze zijn veel gemakkelijker te installeren dan .zip,.tar,... via deze link kun je mercury1.8 afhalen(dit is de .deb versie)http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=projeto-messias&filename=mercury-messenger_1.8_all.deb&use_mirror=belnetals je dit bestand hebt gedownload moet je er gewoon op dubbel klikken en dan kun je het instaleren,de .deb zal zelf de bestanden op de juiste plaats zetten.voor de verdere werking is het belangrijk om te weten of je dapper of edgy gebruikt omdat je een bestand van owner moet veranderen,bij edgy moet je wat meer werk doen.dus als je laat weten of ge dapper of edgy gebruikt,zal ik u probere verder op weg te helpen.ohjah,alsk me nog goed herriner moet je ook java 1.5 geïnstalleerd hebben om het te laten werken.

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/07, 13:36:44 »
Ik ben niet helemaal zeker,  denk dapper    (hoe kan ik zekerheid bekomen hierover?) Ej dçe iava 1.5 zit die tussen de lijst met toepassingen, software/installeren/verwijderen?

Offline Kiwinote

• Lid
    • Launchpad
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/07, 13:38:15 »
lsb_release -cs

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/07, 13:51:08 »
Edgy.. is het resultaat.   ben dat programma intussen gaan downloaden zoals je zei..  heb er daarna op geklikt en het is geinstalleerd. (staat wel niet onder toepassingen-internet)
En wat met java..  (ik heb java  ingegeven bij toepassingen installeren,  daar staat java webstart t 1.4 en ook iets met java 104 plugin voor mozilla

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/07, 14:25:56 »
Citaat van: mhweb
Edgy.. is het resultaat.   ben dat programma intussen gaan downloaden zoals je zei..  heb er daarna op geklikt en het is geinstalleerd. (staat wel niet onder toepassingen-internet)
En wat met java..  (ik heb java  ingegeven bij toepassingen installeren,  daar staat java webstart t 1.4 en ook iets met java 104 plugin voor mozilla
beter is de sun java te installeren.(voor mercury) vanuit de synaptic....

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/07, 14:44:40 »
Ik zei dat ik het programma   en nu java dus bezig, geinstalleerd had... maar niet tussen de toepassingen kan vinden. Waar is dat geinstalleerd, en hoe kan ik dat toch tussen mijn lijst toepassingen krijgen.

goofybert

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/07, 14:53:16 »
als je in een terminal mercury ingeeft,wat krijg je dan trug?

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/07, 15:08:13 »
a120013@AFRIKA:~$ mercury
nawk: error while loading shared libraries: libm.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
dirname: error while loading shared libraries: libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
/bin/ls: error while loading shared libraries: librt.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory
basename: error while loading shared libraries: libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
dirname: error while loading shared libraries: libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
basename: error while loading shared libraries: libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
grep: error while loading shared libraries: libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
/usr/lib/j2se/1.4/bin/../jre/bin/java: error while loading shared libraries: libpthread.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
a120013@AFRIKA:~$

goofybert

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/07, 15:12:52 »
typ dit in in een terminal cd /usr/lib/mercury/
sudo -i

(nu wordt je waarschijnlijk om een paswoord gevraagt, typ gewoon je paswoord in)

cp Mercury Mercury.bak
cat Mercury.bak | sed "s/export LD_ASSUME_KERNEL/#xport LD_ASSUME_KERNEL/" > Mercury
rm Mercury.bak
exit
als je dit gedaan heb zal het normaal gezien opstarte maar ga je nog een foutmelding krijge hier staat in dat em geen schrijfrechen heeft tot een bepaald bestand,dit bestand moet je dan opzoeken en daar moet je dan de schrijfrechten veranderen naar uw user name

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/07, 15:17:17 »
a120013@AFRIKA:~$ cd /usr/lib/mercury/
a120013@AFRIKA:/usr/lib/mercury$
a120013@AFRIKA:/usr/lib/mercury$ sudo -i
Password:
root@AFRIKA:~# cp Mercury Mercury.bak
cp: kan de rechten van `Mercury' niet veranderen: No such file or directory
root@AFRIKA:~# cat Mercury.bak | sed "s/export LD_ASSUME_KERNEL/#xport LD_ASSUME_KERNEL/" > Mercury
cat: Mercury.bak: No such file or directory
root@AFRIKA:~# rm Mercury.bak
rm: kan de rechten van `Mercury.bak' niet veranderen: No such file or directory
root@AFRIKA:~#

heb dit nog snel even gedaan, moet  eerst kort taxi spelen, ben er dus even niet.

goofybert

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/07, 15:30:31 »
hmm,das raar,anders moet je eens grafisch gaan zien wat je trug vindt van bestanden in /usr/lib/mercury/ en als je daar nx zou vinde wil ik u wel mijn mercury bestand doorsture

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/07, 15:35:29 »
ik denk dat hij een typfout heeft gemaakt. Is Mercury met een hoofdletter geschreven?
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

goofybert

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/07, 15:59:41 »
de map mercury is met kleine letter geschreven,maar de bestanden Mercury en Mercury.lax(deze moet van eigenaar veranderen,deze staat standaard op root maar moet op de username staan).maar in het begin zei je dat het niet stond onder toepassing - internet,is dit nu wel of nog altijd nie,wandt dan ist mss niet te goei geïnstalleerd,wat denk jij bartek?

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/07, 18:39:46 »
heheh..   toen ik thuis kwam leek synaptec vastgelopen..   deed niks meer en kon ook niet afsluiten.. dus heb ik maar de hele pc afgesloten, ik wist niet hoe ik dat programma moest stoppen  ctrl+alt+del deed niks.

Toen ik terug opstartte, stonden ineens zowel java als sun java tussen mijn toepassingen.
Nu kijken of die werkt..
Nee dus..  als ik mercury aanklik krijg ik onderaan een tab die zegt dat mercury aan het opstarten is.. daarna niks meer.  ook die tab is dan ineens weg.

Effe gekeken om sun java aan te klikken.. en daar gebeurt helemaal niks.

Ben in de bestandsbeheer  eens gaan kijken, en vond daar in de map usr/libary een map mercury (met kleine letter)

Probleem ligt dus waarschijnlijk bij die mappen of bestanden die van eigenaar moeten veranderen

Hoe doe ik dat in de terminal?

goofybert

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/07, 19:26:29 »
probeer eens die code regels die ik een paar posts trug gezet had opnieuw in te voeren,wandt wat je nu beschrijft wordt normaal opgelost met die regels,als het aan de eigenaar van de mappen zou liggen,kreeg je een blauw schermpje van mercury waar ter zen processen in zit te laden en als dat gedaan is krijg je dan een error dus dan moet je de eigenaar veranderen(alé ge moet ze zowiezo verandere) maar kzal het u uitlegge,kzal voor de grafische manier gaan,dat lijkt me wat makkelijker voor u.in een terminal geefsudo nautilusen dan opent er een venster,nu moet je wel opletten,wandt je bent als root bezig.nu klik je in de linker kollom op filesystem en dan op usr ->lib->mercury nu zou je normaal een bestand Mercury.lax zien staan rechterklik hier op en kies properties hierna ga je naar het tab-blad permissions en verander je de owner van root naar jouw gebruikers naam.vergeet hierna niet nautilus af te sluiten.

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/07, 20:07:14 »
Ik heb nu eerst dat wat je zei in nautilius te doen gedaan,
Daarna die comands terug ingegeven in de terminal.
dat gaf:

a120013@AFRIKA:~$ sudo nautilus
Password:

(nautilus:7559): libgnomevfs-WARNING **: Failed to open session DBUS connection: Did not receive a reply. Possible causes include: the remote application did not send a reply, the message bus security policy blocked the reply, the reply timeout expired, or the network connection was broken.
Volume monitoring will not work.
root@AFRIKA:~# cat Mercury.bak | sed "s/export LD_ASSUME_KERNEL/#xport LD_ASSUME_KERNEL/" > Mercury
root@AFRIKA:~# exit
logout

Voor ik dit hier ben komen melden probeerde ik nog even om mercury aan te klikken bij toepassingen. er stond onderaan weer een tab, mercury wordt gestart, die na een aantal seconden verdween zonder het programma gestart te hebben.

goofybert

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/07, 21:03:48 »
hmm,geef het nog es in via de terminal,dan krijgt ge meer info te zien over wat er mis gaat,en anders kan ik u mijn mercury map doorsture als we er niet uitgeraken,mss werkt het dan

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/07, 21:14:59 »
/usr/bin/mercury: 1056: cannot create file.lax: Permission denied
nawk: error while loading shared libraries: libm.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
/bin/ls: error while loading shared libraries: librt.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory
grep: error while loading shared libraries: libc.so.6: cannot open shared object file: No such file or directory
/usr/lib/j2se/1.4/bin/../jre/bin/java: error while loading shared libraries: libpthread.so.0: cannot open shared object file: No such file or directory
Password:
logout

goofybert

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/07, 21:35:38 »
hmm,tlijkt maar niet te lukken,moet ik u de 2 bestanden doorsture waarom het gaat?en anders moet je es zien naar ekiga,dit is voor audio en video gesprekken gemaakt.

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/07, 21:42:47 »
ja.. je mag me die bestanden wel doorgeven..  maar dan moet je er bij zetten in de mail, waar ik die moet gaan zetten. de juiste plaats .

Ekiga heb ik eens naar gekeken, moet je een account voor aanmaken en ik dacht dat je daar niet met msn gebruikers kon chatten

goofybert

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/07, 21:53:29 »
k,als ge me uw emailadres geeft zal ik ze doorsture,de 2 bestande moet je dan gewoon in /usr/lib/mercury plaatsen en de owner naar uw username veranderen.en anders kunt ge ook es naar kmess zien,maar daar weet ik niet tegoei van of video en audio gespreken werken dusja

Offline mhweb

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/08, 13:44:18 »
Bedankt om me die files te sturen. Ik heb ze zoals je zei in die map gedaan.
daarna proberen het programma op te starten..;   ga nog steeds hetzelfde.

Dan ben ik nog maar eens de commando's van hierboven gaan ingeven.
bash: /usr/bin/mercury: /bin/sh: bad interpreter: Text file busy
Password:
logout

Iemand nog enig idee..  tot hier toe nog geen resultaat...

goofybert

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/08, 15:07:09 »
anders moet je es gaan zien naar kmesshttp://www.kmess.org/mss kun je daar ook audio en video gesprekken doen,maar daar ben ik niet zeker van,en voor mercury aan de praat te krijgen,zit ik voor de moment beetje zonder ideeën,mss dat iemand anders hier nog een oplossing weet?