Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu start niet meer op  (gelezen 798 keer)

Offline Nico

• Lid
Ubuntu start niet meer op
« Gepost op: 2007/02/10, 15:17:11 »
Hallo,

Zoals in mijn vorige topics staat geschreven heb ik niet zonder slag of stoot Ubuntu in Dual boot op mijn pc gekregen. Nu volgt mijn tweede probleem/verhaal:

Tot op de dag van vandaag werkte mijn pc normaal in Ubuntu. Nu heb ik een nieuwe case gekocht voor mijn pc, en wou ik die daarin overplaatsen. Het is echter de eerste pc die ik volledig zelf overplaats, dus ik was wat onzeker. Toen uiteindelijk de voeding, harde schijven, videokaart en alle PCI-kaarten eruit lagen, kwam ik op het probleem dat ik het moederbord niet uit mijn pc kreeg. Omdat ik hier niet aan durf wringen, heb ik alles maar mooi terug gestoken zoals het was, en volgende week neem ik de pc mee naar een vriend die zijn eigen computerwinkel heeft.

Maar nu kom ik aan het volgende probleem. Ik startte de pc terug op, maar toen ik in de bootloader koos om Ubuntu te laden, bleef het bootscreen meer dan 5 minuten vaststaan op "Mounting root file system" ofzoiets. Ik dacht dat het kwam omdat ik de IDE-kabels voor mijn twee harde schijven verkeerd had gestoken, en Ubuntu daarom niet wist naar welke schijf hij moest gaan. Maar al snel kwam ik erachter dat dit niet het geval is, want Windows laadt wel zonder problemen. Bij de weg: mijn schijven staan niet op Cable Select, dus ik denk niet dat het versteken van de kabels er iets mee te maken heeft. Ze staan gewoon via de jumpers ingesteld. Master en Slave, waarvan Ubuntu net als Windows op Master staat.

Ik vind het wel raar dat dit gebeurt net na de poging tot het overplaatsen van mijn pc. Zou dat toevallig zijn?

Anyway: ik wou dus vragen wat ik moet doen om Ubuntu alsnog te laden, zonder het daarvoor opnieuw te installeren (als het niet anders kan, zal ik wel moeten). Maar ik ben net zo fier op mezelf dat ik de GRUB bootloader heb kunnen aanpassen. Plus het feit dat ik nog een hele zooi aanpassingen heb gedaan, waarvan ik geen zin heb om ze opnieuw uit te voeren.

Alvast bedankt!
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/10, 15:20:17 »
Heb je misschien de harde schijf met Ubuntu in het moederbord in de IDE-1 gleuf geplugd, terwijl die eerst in de IDE-0 gleuf zat? Of andersom?

Offline Nico

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/10, 15:23:19 »
Zou het dan toch daaraan kunnen liggen?

Nu ja, kan ik met die befaamde SuperGRUB cd niet fixen dat Ubuntu gaat zoeken op de plaats waar hij momenteel staat, of zoiets in die trant?

Ik ga het wel proberen om de kabels te wisselen van plaats.

Bedankt!
C2Q Q6600 || 4096MB DDR2 || 1628 GB HDD || MSI 8800GTS @ 320MB || OCZ GameXStream 600 Watt || MSI P35 Platinum