Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan pdf's niet openen in bepaalde map, zelfs niet als root  (gelezen 439 keer)

Offline JanSloep

  • Lid
Kan pdf's niet openen in bepaalde map, zelfs niet als root
« Gepost op: 2011/11/07, 11:47:14 »
Ik heb een heel merkwaardig probleem met PDF bestanden die in een bepaalde map staan.

Het gaat om allerlei pdf bestanden die in een door mij aangemaakte map "handleidingen" staan. Tot voor kort kon ik de bestanden normaal open, maar opeens gaat dat niet meer.
Ik kan zelfs de eigenschappen niet meer opvragen. Het enige wat (in beide situaties) gebeurt is dat een draaiende rondje verschijnt dat aangeeft dat het systeem bezig is en dat stopt kort daarna zonder dat verder nog iets gebeurt. Zelfs als root kan ik de pdf bestanden niet openen.

Maar nu komt het merkwaardige; als ik het pdf (ook als user) naar een ander map kopieer kan ik het bestand gewoon openen. Het probleem treedt alleen op in mijn map handleidingen. In deze map komen alleen pdf bestanden en gecomprimeerde bestanden voor. Zo kan ik een zip bestand wel gewoon openen, maar de daarin staande pdf bestanden weer niet. De rechten van de map handleidingen zijn verder precies hetzelfde als andere mappen waarin de pdf's wel gewoon geopend kunnen worden.

Edit: Als ik de map met MC (Midnight Commander) bekijk staat er een * voor alle bestandsnamen

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn en hoe ik dit op zou kunnen lossen?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/07, 12:14:19 door JanSloep »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kan pdf's niet openen in bepaalde map, zelfs niet als root
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/07, 11:52:43 »
Geen flauw idee, maar het kan geen kwaad om (voor alle zekerheid) de rechten eventjes via de terminal goed te zetten (baat het niet, dan schaadt het niet):
sudo chmod -R 777

Uiteraard bestandpad toevoegen aan deze opdrachtregel.

Voorbeeld, waarbij de bestanden in de map "handleidingen" staan, op de eerste partitie van een schijf  genaamd sdb, die aangekoppeld is in /media:
sudo chmod -R 777 /media/sdb1/handleidingen

Druk op Enter. Je wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, je ziet zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Offline JanSloep

  • Lid
Re: Kan pdf's niet openen in bepaalde map, zelfs niet als root
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/07, 11:59:36 »
Hallo Pjotr,

Had ik al geprobeerd, en nu nogmaals geprobeerd. Commando wordt gewoon uitgevoerd, maar probleem blijft hetzelfde. Enig idee wat die ster * voor de bestandsnaam in MC (midnight commander) betekent?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/07, 12:02:52 door JanSloep »