Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wederom NVIDIA-drivers [Opgelost]  (gelezen 7925 keer)

Offline wermic

• Lid
Re: Wederom NVIDIA-drivers
« Reactie #25 Gepost op: 2011/10/22, 00:23:48 »
Is je scherm met DVI aangesloten ?

DVI bij NVIDIA-kaarten  in KUBUNTU 10.04

Als de juiste resolutie niet vastgehouden word :

Ga naar : NVIDIA X Server Settings
Klik op  : X Server Display Cofiguration

Selecteer de juiste resolutie
klik op Save to X Configuration File
Je ziet nu een venster met /etc/X11/xorg.config
Niet op save klikken maar op Show preview
Hier zie je de nieuwe xorg-config
alles selecteren  (met Ctrl-a) en kopieren

Open kdesudo kate, ga naar /etc/X11/xorg.config en maak een reservecopie met xorg.config.old o.i.d.

Wis alles uit de originele xorg.config en plak de inhoud van de Nvidia xorg.config.

PC opnieuw opstarten en hopen dat het goed is.

Bij mij werkt het. Anders de oude xorg.config terugzetten.

« Laatst bewerkt op: 2011/10/22, 00:34:54 door wermic »

« Reactie #26 Gepost op: 2011/10/22, 01:02:42 »
Hey Wermic, hij is inderdaad met DVI aangesloten.

Maar het openen van NVIDIA Xserver Settings gaat al niet. Dan zegt hij dat ik nvidia-xconfig als root moet draaien. Als ik dat gedaan heb, kan ik niets meer, en krijg ik de problemen zoals vermeld, oa de xconfig niet meer aan kunnen passen. Ook nu niet. Dus weer een herinstall, en nu wil ik de xconfig met de hand aanpassen, zien wat er dan gebeurd. Allle overtollige regels die je van nvidia krijgt laat ik dan ook weg. Bij het uitvoeren van nvidia-xorg.conf geeft hij ook aan dat de driverline bij default device mist. Dat zou hij zelf aan moeten maken, en dat doet hij dus niet. Dat ga ik dan zelf ook maar eens doen...

« Reactie #27 Gepost op: 2011/10/22, 02:04:43 »
Hm, wederom kan ik als root niets veranderen...

Hoe schakel ik in het terminalvenster eigenlijk van root@blabla naar user@blabla?

Ik denk dat ik als Bill@computer:~# wel verder kom...

« Reactie #28 Gepost op: 2011/10/22, 09:28:59 »
Okay, ik heb even iets verder gekeken dan mijn neus lang was.

Boot ik in de herstelmodus, staat er dat ik in het limited read only menu zit. Daar kun je best veel dingen doen nog, maar xorg.conf en blacklist.conf aanpassen dus niet.

Je moet dan kiezen voor fsck. Daar staat bij dat je dan uit de read only mode gaat. En dat is toevallig precies de bedoeling. Dat dus uitvoeren, als hij klaar is zegt hij dat je op enter moet drukken, en dan kom je in het "gewone" herstelmenu. Als je hier voor root kiest, kun je wel weer aanpassingen doen.
Vesa uit de blackl;ist halen, en nvidia vervangen voor vesa in de xorg.conf, en je hebt weer beeld. Dan hoef je in ieder geval geen herinstall meer te doen... Maar de driver werkt dan nog niet.

Ik heb mijn beeldscherm daar ook ingevoerd, met de juiste modeline en dergelijkee, maar die vind ik bij schermen nu ook nog niet terug. Maar da's nog geen ramp...

« Reactie #29 Gepost op: 2011/10/22, 11:52:29 »
Blijkbaar zijn we niet de enigsten.
Als ik zoek op mijn fout-melding "Failed to query NoScanout for screen 0", die ik krijg met nvidia-settings -> X Server Display Configuration ....
Dan zijn er veel met een gelijk-aardig probleem.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline wermic

• Lid
« Reactie #30 Gepost op: 2011/10/22, 15:55:00 »
Sluit de monitor eerst met VGA aan , dan maakt hij een xorg.config bij install van nvidiadrijvers aan.

Offline MvL

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2011/10/22, 19:09:48 »
Hmm, dit is dus ee n probleem wat veel voorkomt. Ik heb vorig week ook een post geplaatst met een display probleem. Een aansluiting van DVI naar HDMI. Ook resolutie problemen. Ik heb nooit een antwoord gehad op die post dacht al dat ik een exotisch setup had.

« Reactie #32 Gepost op: 2011/10/25, 23:00:37 »
Jongens.... We hebben brekend nieuws.

Ik zal eens bij het begin beginnen. Een jaar of anderhalf, twee terug heb ik een andere videokaart gekocht, de GeForce 210. Dit omdat ik raar beeld had. De kaart deed het prima onder 10.04, maar het rare beeld bleef. De ouwe crt er uit gegooid, en een nieuwe Samsung neergezet, een platte 23". Die deed het prima. Toen is er een upgrade gedaan naar 10.10. Dit ging goed, op een driverprobleem na: het kostte me nogal wat gestunt om de driver aan de gang te krijgen. Ik heb bijna net zoveel code zitten kloppen als ik voor de hele uitvinding van MS-Dos nodig had... Maar, het ging! Toen 11.04 kwam, lukte de installatie van de driver niet echt, en ik heb ook weinig geprobeerd, vond 10.10 ook prima. Totdat ik raar beeld kreeg... Af en toe, en na een reboot was het soms weg, soms spontaan weg, geen peil op te trekken. Billie dacht van "WTF??? Hoe kan dat nou weer?" Nieuwe kaart, nieuwe monitor... Nergens een storingsbron te bekennen... En ik kon geen filmpje meer zien. Toen eens de monitor in de laptop geprikt, ik wilde niet at random gaan vervangen. Ook daar beroerd beeld, terwijl op hetzelfde moment het beeld op de laptop prima was! Dus monitor defect... Ondertussen een nieuwe gekocht, en 11.10 op de pc gezet, met dezelfde problemen als 11.04: De driver van de kaart ligt dwars... Daar heb ik nu wel goed werk van gemaakt, met mijn eerste post hier tot gevolg. Wat ik ook verzon, alles stond eigenlijk goed, maar geen beeld, óf de vesadriver stond ingeschakeld.

Net was ik er dus vol trots achter dat ik zonder reinstall kon switchen tussen drivers, zodat ik tussentijd xorg.conf aan kon passsen om wat te proberen. Totdat ik van chagrijn besloot een nieuwere driver te installeren, die mijn kaart niet ondersteunde. FF een rebootje, en....,

Niets. Gewoon, niets. Eén of andere vage melding, en dat was het.

Toen brak er iets in me...

Ik meende dat er maar eens een nieuwe videokaart in moest, wellicht was de 210 niet meer modern genoeg? Op de oude uitgaven werkte hij prima, op de nieuwere niet! Hoe dan ook, ik kreeg met geen mogelijkheid meer beeld, kon niet meer naar vesa, en niet bij een prompt komen.

In een helder moment besloot ik ff mijn oude videokaart, een 8600GS te steken, want ja, ik moest toch herinstalleren, dus wellicht vond hij daar wel een werkende driver voor? Dus Bill sloopt de kast open, wisselt de kaart, en start op om een schijfje te steken, zodat ik aan de herinstall kon.

Tot mijn grote verbazing en ontsteltenis had ik dus ineens weer beeld, en dat niet alleen: Prima beeld op een werkende NVIDIA-driver! Zonder herinstall...

Ik heb niets veranderd, maar de driver schakelt zichzelf dus niet in met de GeForce 210, maar wel met de 8600GS. Ook gewoon op de DVI-uitgang. Resolutie stond meteen goed en alles..... Ik heb nog niet geprobeerd te kijken wat er gebeurd als ik de 210 weer plaats trouwens, maar ik heb wel een idee...

Kijk, het kostte me wat moeite, maar dat ik hem weer aan de gang zou krijgen stond natuurlijk bij voorbaat vast....

Je bent een Gates, of je bent het niet!   

Nu nog ff de prinnter aan de gang krijgen, een Canon Pixma 3300. Daar had 'ie geen stuurprogramma  voor...  :| Wellicht mijn Star LC 100 Colour eens van zolder halen?  =D   

@Iedereen: Bedankt voor het meedenken, en voor de gezelligheid.

@MvL: Wellicht is dat toch niet helemaal hetzelfde probleem? Bij mij was het puur de driver die niet aan de praat wilde, die deed helemaal niks. Nu met de oude kaart wel, en doet hij meteen alles goed. De monitornaam en zo ook, al zou dat best kunnen omdat ik zelf een xorg.conf heb gemaakt.

@MauRice2: Jij hebt ook al eeen probleempje? Zal bij beide eens kijken! Nu eerst maffen, grt Bill.

« Reactie #33 Gepost op: 2011/10/26, 17:44:10 »
Bill,

Fijn te horen dat het is opgelost.
Blijkbaar kan de 8600GS beter over weg met de Linux nVidia driver dan de 210.

Mijn probleempje zal met tijd de wel opgelost raken.
Er is een bug-melding hiervan.
Het is alleen hinderlijk dat je de xorg.conf niet meer grafisch kan instelling mbv nvidia-settings.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556