Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) Photoprint crasht bij afdrukopdracht  (gelezen 2517 keer)

(OPGELOST) Photoprint crasht bij afdrukopdracht
« Gepost op: 2011/02/12, 18:44:20 »
Dit is een topic van eerdere datum te weten dd. 2010/05/11, 13:32:51 van VandeBas echter is er geen oplossing op gegeven. Ik kwam vandaag dit topic tegen omdat ik nu net met hetzelfde probleem werd geconfronteerd.

Mijn vraag is dan ook wie mij de oplossing kan bieden voor het crashen van het programma Photoprint bij het geven van het printcommando.

Ik hoop dat ik wel een antwoord krijg.
Bij voorbaat mijn dank.
Petineke
« Laatst bewerkt op: 2011/10/28, 12:18:12 door petineke »
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb
Intel® Core™ i5-8259U@ 2.30GHz × 8
Mesa Intel IRIS (R) Plus Graphics 655 (CFL GT3)

Re: Photoprint crasht bij afdrukopdracht
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/12, 19:40:54 »
Wat ik zo even vlug kan bedenken, start het programma op in de terminal. Daar krijg je ook de eventuele fouten te zien, kan je deze hier plaatsen?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/12, 19:55:48 »
Gijsbert, ik ben nog steeds een leek  en vraag je hoe ik dat moet doen in de terminal. Kun je wat richtlijnen geven.
Met dank
Petineke
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/12, 20:09:30 »
Open een terminal (Toepassingen - hulpmiddelen - terminalvenster).
Type nu de naam van het programma dat je wilt starten. (kan zijn dat je alles met kleine letters moet typen)
Als het goed is start het programma nu gewoon op.

Als het niet goed is (wel eerst even kijken of het programma hoofdletter-gevoelig is), dan zie je in de terminal een tekst verschijnen die aangeeft wat er niet goed is.
Als je die tekst dan even wilt kopieren en hier in dit draadje plakt, dan zal Gijsbert ( :evil:) je wel even verder helpen als je er niet uit komt. Misschien geeft het programma aan welk onderdeel er nog geïnstalleerd moet worden.  

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/12, 20:27:47 »
Pfoeh, heb het programma gestart en krijg een opmerking: Parsing of config file failed
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/12, 21:24:45 »
Volgens mij kan er een configuratie bestand niet gelezen worden.
Helaas gaat dit mijn petje te boven. Ik hoop dat er iemand is die je hier wel verder mee kan helpen.

Je zou via Synaptic (systeem-beheer-synaptic pakketbeheer) kunnen kijken of alle benodigde bestanden goed geïnstalleerd zijn. Volgens de website van Photoprint zouden de volgende bestanden nodig zijn:
    * Gutenprint 5.0.0 or later
    * LittleCMS
    * GTK+ 2.4 or later
    * NetPBM
    * LibJPEG
    * LibTIFF
    * CUPS (optional)
Mocht een van deze bestanden niet geïnstalleerd zijn dan zou het probleem daar kunnen liggen.

Ik hoop dat er iemand anders je verder kan helpen.

Gr
Jeroen

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/12, 22:01:01 »
Pfoef, heb je aanwijzing gecheckt, aangevuld en het probleem blijft helaas.

Ik hoop dat misschien iemand anders mij kan helpen.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/12, 22:02:32 »
Of heeft iemand misschien een suggestie voor een ander programma waarmee ik op bv een A4 meerdere foto's kan plaatsen en afdrukken.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/13, 09:18:45 »
Je zou ook nog kunnen proberen om het programma te herinstalleren.
- verwijder Photoprint via "Ubuntu softwarecentrum"
- ga naar je persoonlijke-map en maak onzichtbare mappen zichtbaar (Beeld-Verborgen bestanden tonen)
- zoek de map "Photoprint" en verwijder deze helemaal. (Deleten dus). In deze mappen staan de instellingen van je eerste installatie. Laat je deze staan dan is het zeer wel mogelijk dat bij een nieuwe installatie gebruik gemaakt gaat worden van oude instellingen. Heb je meerdere gebruikers dan moet je dit dus bij alle gebruikers doen.
- installeer Photoprint opnieuw.

Ik hoop dat dit helpt. Succes.

Gr
Jeroen

« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/13, 15:58:37 »
Sorry Jeroen, maar het probleem blijft.
Ik heb op de site van PhotoPrint gekeken en heb PhotoPrint 0.4.2-pre2 gedownload.
Kun je mij ook zeggen hoe ik die geïnstalleerd krijg. Het bestand staat op mijn bureaublad.
petineke
« Laatst bewerkt op: 2011/02/13, 17:11:06 door petineke »
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

Offline Pfoeh

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/13, 20:33:52 »
Hallo petineke,

Als je een .deb bestand gedownload hebt dan kun je het eenvoudig installeren door te dubbel-klikken.
Er opent zich dan een venster dat vraagt of je het bestand wilt installeren. Hierna zul je je wachtwoord in moeten vullen en daarna begint de installatie.
Als het meerdere bestanden zijn dan zul je ze dus allemaal op dezelfde manier moeten installeren.
Het zou kunnen zijn dat je een foutmelding krijgt omdat er een of ander bestand ontbreekt waarna de installatie afgebroken wordt. Dit kan te maken hebben met de volgorde waarin je de bestanden zou moeten installeren (let op: als het maar 1 .deb bestand is dan zou je dit probleem niet tegen mogen komen).

Je kunt de .deb bestanden natuurlijk ook even met knippen en plakken in je home (persoonlijke) map zetten en dan installeren dmv dubbelklikken.

Succes,
Jeroen

« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/13, 21:47:54 »
Sorry Jeroen, maar het probleem blijft.
Ik heb op de site van PhotoPrint gekeken en heb PhotoPrint 0.4.2-pre2 gedownload.
Kun je mij ook zeggen hoe ik die geïnstalleerd krijg. Het bestand staat op mijn bureaublad.
petineke
Ik heb de vorige versie uit de Ubuntu repro's gehaald, deze werkt goed, misschien een foutje in deze versie?
http://packages.ubuntu.com/karmic/photoprint

« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/14, 00:28:13 »
Gijsbert, ik heb de site bekeken, maar weet niet hoe en welke versie ik PhotoPrint moet downloaden. Ik werk met Ubuntu 10.10.
Kun je me nog een tip geven.
Bedankt alvast.
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/14, 00:53:42 »
Eerst moet je de huidige versie de-installeren, via Synaptic of via de terminal(onder Hulpmiddelen).
In de terminal type je sudo apt-get purge photoprint na een ENTER moet je het wachtwoord invullen, hier zie je niets van, geen sterretjes, balletjes, o.i.d. Gewoon blind intypen, hierna geef je een ENTER.
Nu ga je het bestand downloaden. Ga op de site, helemaal naar beneden, amd64 is voor een 64 bits installatie en i386 is voor de 32 bits installatie.
Ik weet niet welke jij hebt, controleer dit via de terminal, type uname -a dan krijg je zoiets te zien:
Linux gijs-desktop 2.6.32-28-generic #55-Ubuntu SMP Mon Jan 10 23:42:43 UTC 2011 x86_64 GNU/Linux Als het vet gedrukte ook bij jou staat
heb je de 64 bits installatie.
Na het downloaden ga je naar de map waar het bestand staat, zorg dat Synaptic niet actief is, klik dubbel op het bestand, nu opent de grafische pakketmanager. Installeer nu het pakket.

« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/14, 16:25:23 »
Gijsbert, allereerst mijn dank voor je duidelijke aanwijzingen; ik heb er weer wat bijgeleerd, echter als resultaat van de actie worden er nu alleen wat cijfers en letters geprint ipv de foto's.
Wat nu?
Eerlijkheidshalve moet ik ook melden dat ik in het forum eerder ook vragen heb gesteld over mijn printer en wel over de HPLIP meldingen die ik kreeg, maar dacht ik dat die opgelost waren want normaal tekst printen gaat goed en een enkele foto ook.

Ben benieuwd naar verdere suggesties.
Peter
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb

« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/14, 18:05:12 »
Er wordt in ieder geval wat geprint. ;)
Maar even zonder dollen, als je printer toch niet helemaal de juiste drivers heeft of verkeert gezien wordt, dan zal er niet meer dan wat cijfers en letters uitkomen en een enkele foto. Heb je HPLIP-GUI ook geinstalleerd, zo nee installeer deze dan. Na installatie terug te vinden als Systeem>Voorkeuren>HPLIP Toolbox. Als het goed is wordt je printer gezien, ik weet niet welk model je hebt? Gezien Photoprint gebruik maakt van Cups, controleer of in Cups je printer wordt gezien. Open je webbrowser en type in de adresbalk http://localhost:631/printers/  onder Queue Name staat je printer vermeld als het goed is, zie plaatje

Als je daaronder op de naam klikt krijg je een ander scherm, waar je bij. een test pagina kan afdrukken.

« Laatst bewerkt op: 2011/02/14, 18:07:51 door Gijsbert »

« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/28, 12:17:44 »
Heb Ubu 11.10 van de cd vandaag geïnstalleerd en mijn printer doet het weer als vanouds !! Alle bug zijn daardoor uitgeveegd. Deze oplossing is aan te raden.

Met dank aan allen,
Peter
Ubuntu 24.04 ITS
Schijf cap. 11.6Gb