Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gedonder met bios bij dual boot installatie  (gelezen 49 keer)

gedonder met bios bij dual boot installatie
« Gepost op: Gisteren om 15:45:21 »
Beste mensen, hoewel ik best ervaren ben met Ubuntu en Linux Mint, zit ik al uren te worstelen met een dell latitude 3590 laptop. Deze heeft de mogelijkheid om naast de interne standaard SSD (zo'n klein langwerpig type) ook een optie voor een 2e standaard SSD. Daar heb ik succesvol ubuntu op geinstalleerd. Ik krijg keurig de keuze om hem op de extra standaard ssd te installeren.
Maar bij opstart geen grub, geen optie om in Ubuntu op te starten. Windows werkt wel. En nu verzuip ik in de BIOS instellingen. Wat zijn die dingen complex geworden. fotos meesturen is lastig als die maar 150KB mogen zijn.  Als ik handmatig de boot mode kies (F12) zie ik als optie alleen de windows schijf.  Bij Change Boot Mode to: 1: legacy external device boot mode, secure boot OFF. en 2 uefi boot mode: secure boot off.
In de BIOS bij de Boot sequence is UEFI geactiveerd. Maar ook daar is er maar 1 "partitie" namelijk de windows SSD schijf. Ik kan daar handmatig wel boot opties toevoegen, maar die zijn abacabra en er moet ook een file naam toegevoegd worden. 
Iemand die me ff kan bijstaan voordat ik het kreng door het raam mik ? DANK!
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Re: gedonder met bios bij dual boot installatie
« Reactie #1 Gepost op: Gisteren om 16:36:54 »
Het eerste wat je eigenlijk moet doen is in Windows de Snelle opstart uitschakelen: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=102587.msg1005403#msg1005403

Vervolgens (opnieuw) in de BIOS de instellingen nazien:

Ga naar Boot Options, en daarin naar UEFI Boot Order.
Bij de mogelijkheden moet je daar normaal vinden:
Ubuntu (jawel, ook al heb je Mint geïnstalleerd)
>>> Deze moet bovenaan de lijst staan.

Hier staan ook nog tips: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/grub-uefi-herstel.html
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Oesje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: Gisteren om 16:56:44 »
Die klein langwerpige is een M2.SSD schijf .
Voor sommige systemen (vooral Dell) moet je in het  BIOS de SATA-modus van RAID naar AHCI zetten om de SSD correct te laten herkennen tijdens de Linux-installatie.

« Reactie #3 Gepost op: Gisteren om 17:43:17 »
Bedankt emvdeesje!
Die snelle opstart uitzetten was ik wel bekend mee en ik dacht dat ik dat ook correct had gedaan. Omdat ik weinig meer met windows doe en het configuratiescherm in Windows 11 niet kon vinden had ik via google de info gekregen dan ik bij energiebeheer het gedrag van de knoppen moest aanpassen.  Maar nu heb ik het configuratiescherm gevonden en zag ik inderdaad dat dit geen alternatieve manier is om de snelle opstart uit te zetten. Die stond nog aan. Dat is nu wel gedaan en nieuwe ubuntu installatie gedaan en alles werkt zoals het moet.
Die optie "snelle opstart" is dus ook aardig verborgen in Windows 11.
Super bedankt!
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum