Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ervaring dualboot Mac-os en ubuntu  (gelezen 646 keer)

Offline annemia

• Lid
Ervaring dualboot Mac-os en ubuntu
« Gepost op: 2026/02/25, 10:54:12 »
Heeft iemand ervaring met het installeren van Ubuntu naast Mac-os Catalina?
Waar moet ik op letten en zijn er dingen die ik extra moet doen?

Offline bart85

• Lid
Re: Ervaring dualboot Mac-os en ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2026/02/25, 13:23:37 »
Als bootloader rEFInd gebruiken ipv grub.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2026/02/25, 16:23:19 »
Bedankt voor de tip. Maar wanneer moet ik dat installeren? Nadat ik al een dual-boot heb, of krijg ik de keus tijdens de installatie?

Offline bart85

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2026/02/25, 17:00:45 »
Na installatie, met chroot omgeving
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."

Offline annemia

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2026/02/25, 17:11:02 »
Voorlopig lukt het me niet om Ubuntu als dual boot te installeren. Zal nog eens zoeken op internet naar aanwijzingen.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2026/02/25, 18:36:35 »
Tot hoever ben je gekomen?

Offline annemia

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2026/02/25, 19:10:46 »
Niet ver, want ik krijg niet de mogelijkheid om een aparte partitie aan de maken.
Nu heb ik op Reddit gelezen dat ik in MacOS inschijfbeheer een aparte partitie aan moet maken.
Dat ga ik morgen proberen.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2026/02/26, 13:31:15 »
Het lukte niet om Ubuntu in dual-boot te installeren. Ik ben bezig geweest in Schijfbeheer van MacOS en ook in Gparted in Ubuntu.
Iemand een tip?

Offline PtrK

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2026/02/28, 11:04:14 »
Dual boot gaat heel goed. Ik heb er al meer dan tien jaar plezier van op verschillende mac's

Belangrijkste stappen:
- maak vanuit Imac schijfhulpprogramma, nieuwe partitie,  (=inkrimpen bestaande) mag verder leeg blijven. Niks met GParted, refind oid. Bij mij: sda5.
- herstart computer, vanuit de opstartbare usb stick met Ubuntu
- kies bij installatie voor ‘iets anders', kies installeer Ubuntu naast ander systeem
- installeer bootloader op sda
- installeer Ubuntu op de vrije ruimte van de harde schijf (bij mij dus sda5)

Bij welke stap loop je vast? Dus: tot waar ben je wél gekomen?
Als je dat meer precies aangeeft kunnen we je  gericht helpen.

Niet opgeven, als het is gelukt kun je er nog járen plezier van hebben!

zie ook:
https://documentation.ubuntu.com/desktop/en/latest/tutorial/install-ubuntu-desktop/

Ptr

Offline annemia

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2026/02/28, 12:29:09 »
Bedankt voor je adviezen.

Een aantal jaren geleden had ik een prima werkende dual boot met Ubuntu en ik dacht Windows 7. Daarna ben ik geheel overgegaan op Mac, maar nu dreigt mijn Mac mini eind 2012 met daarop Catalina niet meer ondersteund te gaan worden en zou een veiligheidsrisico worden.
Daarom mijn zoektocht naar een alternatief.

De stappen die je beschrijft heb ik grotendeels kunnen volgen, alleen bij de installatie van Ubuntu raakte ik de weg kwijt. Ik heb op de Mac de harde schijf kunnen partitioneren, maar heb niet eerst een bootlader geïnstalleerd. Hoe doe ik dat?

Omdat ik met Ubuntu niet verder kwam heb ik vervolgens Linux Mint geprobeerd en dat werkt nu op een iMac late 2013. Alleen het opstarten moet nog anders denk ik want ik heb nog geen bootlader en als ik opstart loopt hij door naar Linux en alleen als ik bij het opstarten de linker alt toets ingedrukt houd kan ik kiezen tussen Macos en Linux.

Ik denk er trouwens wel over of ik niet beter op de iMac gewoon alleen Ubuntu of Linux Mint te zetten, want ik heb ook nog steeds een goed werkende Mac Mini.

Offline PtrK

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2026/02/28, 16:31:52 »
Je hoeft ook niet eerste een bootloader te installeren. Doet het installatieprogramma voor je.

Dit zijn de stappen

1) Heb je met belenaEtcher een opstartbare USBstick gemaakt met de juiste Ubuntu erop?
zie:
https://documentation.ubuntu.com/desktop/en/latest/how-to/create-a-bootable-usb-stick/
scroll naar beneden voor instructies MacOS

2) zorg voor een internetvebinding via de kabel

3) houdt 'option' toets ingedrukt, start je mac mini opnieuw op, kies EFI boot

4) je kunt vervolgens kiezen voor uitproberen of installeren

5) eerst uitproberen. als dat lukt start daarna met installeren (zie icoon rechtsonder)

6) bij installeren:
taal: Nederlands
toetsenbord: internationaal met dode toetsen
gebruik bekabelde verbinding
als systeem aangeeft: update beschikbaar voor het installatieprogramma, kies dan nu bijwerken, kies opnieuw taal, toetsenbord en bekabelde verbinding

7) kies interactieve installatie

8) systeem vraagt: welke apps? kies uitgebreide selectie

9) systeem vraagt: aanbevolen propriëtaire software? vink beide opties aan: software van derden en ondersteuning extra media-indelingen

10) hoe wilt U Ubuntu installeren? Kies Ubuntu naast MacOs

11) maak account en wachtwoord aan

12) kies regio, start installatie

tot hoever kom je?

Ptr

Offline annemia

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2026/02/28, 19:39:27 »
Bedankt voor je uitgebreide beschrijving over de installatie als dual boot. Ik heb nu voor een andere route gekozen omdat ik al een werkende Mac mini heb ga ik op de iMac proberen Ubunt en Linux Mint als dual boot te installeren.
Ik heb nu Ubuntu erop staan enga dus proberen Linux Mint ernaast gezetten.
Is het gewenst om in Ubuntu met Gparted een extra partitie te maken en daar dan Linux op te zetten?
Het viel me overigens wel op dat ik in Linux heel makkelijk de Wifi-verbinding kon activeren terwijl ik dat in Ubuntu nog niet heb gevonden.

Offline annemia

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2026/02/28, 20:13:50 »
Bedankt voor je uitgebreide beschrijving over de installatie als dual boot. Ik heb nu voor een andere route gekozen omdat ik al een werkende Mac mini heb ga ik op de iMac proberen Ubunt en Linux Mint als dual boot te installeren.
Ik heb nu Ubuntu erop staan enga dus proberen Linux Mint ernaast gezetten.
Is het gewenst om in Ubuntu met Gparted een extra partitie te maken en daar dan Linux op te zetten?
Het viel me overigens wel op dat ik in Linux heel makkelijk de Wifi-verbinding kon activeren terwijl ik dat in Ubuntu nog niet heb gevonden.

Offline PtrK

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2026/02/28, 21:22:58 »
Mijn advies zou zijn: één van de twee. Dus Linux Mint of Ubuntu, het zijn broertje en zusje.

De installatie is super simpel als je ervoor kiest om alles van je harde schijf te verwijderen en uitsluitend Ubuntu (of Linux Mint) te installeren.  Dan vermijd je alle gedoe met partitioneren, bootloader etc.

Dus  bij stap 10) in mijn  stukje: kies installeer Ubuntu.  Maak je account aan  en hupsakee!
Zorg er wel voor dat je bij stap 8 en 9 alles hebt aangevinkt!

Succes!

Ptr

Offline annemia

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2026/03/01, 15:01:51 »
Jouw advies zal ik ook zeker opvolgen, maar ik weet nog niet welke van de twee het zal gaan worden. Ik ben al een heel oude, letterlijk en figuurlijk, Ubuntu-fan. Op dit forum vanaf februari 2008.

Ik heb nu een dual boot van Ubuntu en Linux Mint op een iMac 2013 en kan ze nu rustig naast elkaar uitproberen.